Referral recruitment

Datum laatste wijziging: 10 januari 2019  |  Trefwoorden: , , ,

Inhoud

  1. Wat is referral recruiment
  2. Succesfactoren
  3. Naslag
  4. Tijdstip
  5. De kracht van aanbeveling (employee referral)
  6. Prijs loterij van de werkgever is loon
  7. Voor- en nadelen referral recruitment
  8. App beloont medewerkers voor aandragen collega

Wat is referral recruitment

Referral recruitment is het inzetten van de eigen werknemers om nieuwe medewerkers aan te trekken. De eventuele beloning in geld is niet vrijgesteld van loonheffing, ook moet gevreesd worden dat de fiscus een weekendje Londen niet ongemerkt aan zich voorbij laat gaan, zie ook subrubriek Wervingspremie.

De loonheffing wordt beschreven in Bijzondere beloning.

Door de populariteit van social media is referral recruitment toegenomen, de zogeheten via-via werving. Om nieuwe werknemers te vinden zetten bedrijven steeds vaker de eigen medewerkers en hun sociale netwerken in om nieuwe talenten te vinden.

Een recent artikel over referral recruimtment is te lezen site van Ondernemen met personeel, 30 jan. 2018.

Succesfactoren

Veel bedrijven erkennen het succes van referral recruitment bij het vinden van geschikt personeel, terwijl het referral recruitment proces vaak nog onvoldoende goed georganiseerd is om de voordelen (ten volle) te benutten. Finance noemt 10 belangrijke succesfactoren voor het opzetten van een succesvol referral recruitment programma om betere medewerkers te werven en aanzienlijke kosten te besparen waarbij medewerkers ook nog eens extra geld kunnen verdienen zijn.

Naslag

In het Handboek Loonheffingen 2017 wordt de wervingspremie niet behandeld.

NB: Als regel vallen vergoedingen en verstrekkingen in de categorie bijzondere beloning. Het Handboek noemt op dit punt alleen de uitzonderingen, die niet of anders worden belast.

Tijdstip

De beloning/bonus wordt als regel na de proeftijd uitgekeerd, maar het kan ook langer duren.

De kracht van aanbeveling (employee referral)

Steeds meer bedrijven zetten een employee referral programma op om aan nieuwe werknemers te komen. Hoewel ook veel organisaties sceptisch zijn over het aanbevelen van familie en vrienden door hun huidige werknemers, kan zo'n programma een uitstekende manier zijn om een pool met geschikte kandidaten op te bouwen.

Referral platforms die gebruikmaken van slimme technologie tillen dergelijke programma's direct naar een hoger plan. Bijvoorbeeld door vacatures en functieprofielen op grote schaal te delen via sociale netwerken. En ook door de skills en kwaliteiten van de doelgroep te matchen met de eisen van de wervende organisatie. Dergelijke toepassingen geven ineens toegang tot heel veel gekwalificeerd talent.

De werknemer van nu hecht meer waarde aan de mening van leeftijdsgenoten dan aan de boodschap van een organisatie. Met dat in gedachten, zou u meer kunnen doen om uw medewerkers te helpen uw bedrijf te verkopen in hun eigen netwerk. Platforms als Smarp, PostBeyond en Elevate van LinkedIn doen dit door content te bewerken en te verzamelen op een centrale plek, zodat het gemakkelijk en snel gedeeld kan worden. Ook analytics (het analyseren van bijvoorbeeld clicks en bezoekersstromen) en gamification (het toevoegen van spelelementen) kunnen helpen bij het (beter) vormgeven van de boodschap voor de groep potentiele kandidaten die u, al dan niet met hulp van uw medewerkers, wilt bereiken en aanspreken.

Deze en andere aanbevelingen worden beschreven door RecruitingRoundTable.

Prijs in loterij van werkgever is loon

Voor de medewerkers welke ten minste drie nieuwe medewerkers hadden aangebracht werd wereldwijd een loterij gehouden. De winnaar van deze loterij kreeg een bedrag van € 20.031. Het bedrag werd door de Belastingdienst als loon gezien. Betreffende werknemer ging uiteindelijk in hoger beroep.

Rechter: 'Voor de beantwoording van de vraag of sprake is van loon uit dienstbetrekking is de mate van (causaal) verband met de dienstbetrekking bepalend, en niet uitsluitend of de bate een beloning vormt voor de door de werknemer verrichte arbeid. De werknemer had enige inspanningen (het werven of aanzoeken van kandidaat medewerkers), moeten verrichten om mee te kunnen doen met de loterij. Zonder het zijn van werknemer en zonder drie nieuwe medewerkers aan te brengen had hij niet kunnen meedoen met de loterij. Gelet hierop is er sprake van een zodanig nauw verband met de dienstbetrekking dat er sprake is van loon uit dienstbetrekking.'

Kortom, de rechter stelde de Belastingdienst in het gelijk. Zie de jurisprudentie van 25 juli 2017.

Voor- en nadelen referral recruitment

Het inzetten van medewerkers voor het werven van nieuwe medewerkers heeft meerdere voordelen. Het voordeel wat misschien wel het meeste wordt benoemd is dat de wervingskosten een stuk lager zijn in tegenstelling tot werven via print of werving- en selectiebureaus. Maar ook een hogere kwaliteit en langer in dienst blijven - uit onderzoek gebleken - zijn voordelen.

Nadelen zijn er ook. PayScale vroeg 53.000 Amerikaanse werknemers hoe ze aan hun huidige baan kwamen, en of dat via een referral was. Daaruit bleek dat vrouwen en minderheden veel minder vaak via een aanbeveling aan hun baan komen. Blanke vrouwelijke sollicitanten kregen 12% minder vaak een aanbeveling, gekleurde mannen 26% minder en vrouwen met een getinte huidskleur kwamen 35% minder vaak via een aanbeveling aan hun baan. Als je werft via aanbevelingen, is het dus bijzonder moeilijk om diversiteit op de werkvloer te verkrijgen. Daarbij lag het salaris van werknemers die door een familielid of vriend 1600 dollar lager dan voor wie niet met een aanbeveling binnenkwam. (Bron: MT, 21 mrt. 2018)

App beloont medewerkers voor aandragen collega

Okeedo introduceert een wervingsapp die medewerkers in vijf stappen beloont voor het aandragen van nieuwe collega’s. De tool, die detacheerder Okeedo samen met agap2 IT ontwikkelde, werd 8 januari 2019 gelanceerd op het InnovationLAB tijdens de vakbeurs Horecava.

De app geeft afnemers de mogelijkheid om nieuwe mensen te werven via het netwerk van bestaande medewerkers. Zij worden daarvoor vijf keer beloond:
  • als de medewerker een vacature deelt met een kandidaat
  • als de kandidaat die verwijzing bevestigt
  • als het tot een sollicitatiegesprek komt
  • als de proeftijd start
  • als de kandidaat definitief wordt aangenomen
Voor elke stap krijgt de medewerker punten, die hij of zij via een persoonlijk dashboard kan bijhouden en bij een te bepalen aantal kan verzilveren. (Bronnen: Okeedo en FlexNieuws)