Gamification

Datum laatste wijziging: 2 september 2019  |  Trefwoorden: ,

Inhoud

  1. Wat is gamification?
  2. Mobiliteitsoplossingen
  3. Gamification nieuws & filmpjes
  4. Gamification inzetten bij werving en selectie
  5. Hoe gamification de bedrijfsresultaten verbetert
  6. Succesverhalen gebruik gamification
  7. Rol gamification bij gedragsverandering
  8. Inzet gamification bij boekhoudprogramma

Wat is gamification?

Eén klein foutje en het productieproces moet worden stilgezet. Kosten: tienduizend euro per keer. Het is de mannen van ploeg B deze maand al drie keer overkomen - en daar worden ze voortdurend aan herinnerd. Op verscheidene plekken in de fabriek hangen grote schermen waarop de prestaties van elk van de vier teams zijn te zien.

Hadden de fabriekswerkers een paar jaar geleden nog geen idee hoe vaak de productie door hun toedoen moest worden stilgezet, nu verschijnt er voor elke stilstand een rode emoticon met sip hangende mondhoeken in beeld. Het achterliggende idee is simpel: spelletjes zijn leuk en verslavend, werk is dat niet altijd. Voeg spelelementen toe aan werk, zoals het bijhouden van prestaties (scores) en het invoeren van competitie onder werknemers, en er wordt vanzelf harder en met meer plezier gewerkt. Cijfers zijn de basisingrediënten van een spel, 'voetbal is ook niets aan als je de stand niet weet.'

De laatste jaren proberen steeds meer bedrijven dat idee in de praktijk te brengen. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2015 70 procent van de tweeduizend grootste bedrijven ter wereld op de een of andere manier gebruik maakt van gamification. In Nederland doen Shell, Unilever, Bosch en ABN AMRO proeven met de aanpak, aldus de Volkskrant.

Mobiliteitsoplossingen

Gamification is ook bij autofabrikanten populair als het gaat om het oplossen van de wereldwijde mobiliteitsproblemen zoals het vastlopend van verkeer in steden en andere filevorming. Autofabrikant Ford - een van de eerste initiatiefnemers - ontdekte dat reizen meer stressvol is dan werken, en dat leidde tot acties vooral aan mobiliteit, tot dan een ondergeschoven kindje, veel aandacht te besteden.

Gamification nieuws & filmpjes

Gamification artikelen en ontwikkelingen zijn op internet te vinden.

Gamification inzetten bij werving en selectie

Loes Dingemans, algemeen directeur bij Unique ziet dat gamification in opkomst is. “Dat de arbeidsmarkt in de lift zit, is inmiddels geen nieuws meer”, aldus Dingemans. “Er zijn weer volop vacatures. Traditionele sollicitatie- en selectieprocedures staan onder druk en maken steeds vaker plaats voor nieuwe, creatieve werving- en selectiemethoden.

Werkgevers willen snel zien of iemand beschikt over specifieke vaardigheden, terwijl een sollicitant wil weten of de werkzaamheden wel goed bij hem passen. De juiste match tussen sollicitant en baan wordt niet meteen duidelijk na het lezen van een cv, of tijdens een sollicitatiegesprek. Gamification geeft dat antwoord wel.

Door gamification* wordt een realistische situatie op de werkvloer nagebootst in een game. De game geeft een goed beeld van de persoonlijkheid van een kandidaat en hoe iemand in de praktijk met situaties op het werk omgaat. Daarnaast geeft het niet alleen inzicht in wat een kandidaat kan, maar ook hoe snel hij of zij een nieuwe vaardigheid aanleert. Tegelijkertijd krijgt de sollicitant een realistisch voorproefje van hoe het eraan toegaat op de werkvloer. (Bron: PW De Gids, 27 dec. 2016)

Vroeger had men daar andere namen voor assessment center en rollenspel.

Hoe gamification de bedrijfsresultaten verbetert

Vraag de gemiddelde Nederlander wat gamification van het werk inhoudt en hij zal iets antwoorden als ‘Pokémon Go spelen in de tijd van de baas’. Hoewel daar onverwacht mooie dingen uit kunnen voortvloeien, is dat niet wat met het begrip wordt bedoeld. Gamification van het werk betekent klassieke spelmechanismen slim toepassen in de werksituatie, zodat werknemers beter en creatiever samenwerken, efficiënter leren en uiteindelijk ook productiever worden.

Centraal daarbij staat het creëren van intrinsieke motivatie: snelle positieve feedback verschaffen zonder geldelijke beloning, om productief gedrag te versterken. Uit polls van Gallup blijkt dat 70 procent van de werknemers niet echt worden geëngageerd door het eigenlijke werk dat ze doen. Al die mensen werken dus voornamelijk voor het geld of de status die hun functie meebrengt. Dat zijn niet de beste drijfveren, waardoor het risico op middelmatigheid of zelfs ronduit slechte prestaties groot is. (Bron en meer: MT, 8 mrt. 2017)

Succesverhalen gebruik gamification

Gamification is al jaren een buzzword in de corporate wereld. Toch zijn de succesverhalen nog veelal onderbelicht. Onderstaande vier organisaties laten zien dat gamification de organisatie veel kan opleveren:
  • Nissan Carwings
  • Het Amerikaanse leger
  • Deloitte
  • Bluewolf
(Bron en meer informatie: MT, 20 apr. 2017)

Rol gamification bij gedragsverandering

Hoe zorg je ervoor dat mensen oude gewoontes loslaten en een nieuwe manier van werken accepteren? Organizational Behavior Management (OBM) is een goede manier om gedragsveranderingen tot stand te brengen. Gamification kan een heel effectieve aanvulling zijn op deze wetenschappelijke methode.

In Gaming away the leadership gap wordt beschreven hoe kandidaten in het spel te maken krijgen met realistische situaties. Ze moeten lastige gesprekken voeren met medewerkers, krijgen te maken met tegenvallende resultaten en moeten hun mensen gemotiveerd en scherp zien te houden. Tijdens het spelen krijgen de deelnemers onmiddellijk feedback op diverse onderdelen, zoals coaching, feedback en recognition. Daarmee verdienen ze punten, waardoor snel duidelijk wordt wat hun leiderschapsstijl is en wat de invloed daarvan op hun omgeving is.

Hoewel steeds vaker naar de spelvorm wordt gegrepen om gedrag en gewoontes te veranderen, blijkt het erg lastig om een goed spel te ontwerpen. Zo wees een onderzoek van Gartner uit 2012 uit dat in 80 procent de spellen hun doel niet bereiken, als gevolg van de manier waarop ze gemaakt zijn. Ben Messaoud, onderzocht hoe het dan wel moet en ontwikkelde op basis van die resultaten het Behavioral Change Through Gamification Framework (BCTG). (Bron: MT, 23 aug. 2017)

Inzet gamification bij boekhoudprogramma

InformerOnline wil boekhouden zo snel en eenvoudig mogelijk maken en ondernemers hierbij aanmoedigen om zelf de boekhouding te voeren. ‘We zien dat ondernemers vaak niet alle functies kennen en daarmee geen gebruik maken van potentiële tijdbesparing. Daarom willen we ondernemers hierbij beter helpen,’ aldus Remco Frühauf, algemeen directeur van Informer.

Bij Smart Boekhouden: “The Game” verdienen ondernemers een badge voor iedere slimme functie die zij gebruiken of instellen. Op een soort spaarkaart is precies te zien welke badges nog behaald moeten worden. Vervolgens kunnen ondernemers met een beschrijving en een video zien hoe ze de volgende badge kunnen winnen. ‘Voor een zo efficiënt mogelijke boekhouding worden ondernemers aangemoedigd alle badges te winnen,’ aldus Potters. ‘De hoofdprijs is overigens even simpel als doeltreffend: ‘Een efficiëntere boekhouding zorgt voor meer tijdsbesparing. Je speelt dus als het ware voor vrije tijd.’ (Bron: AVaccountancy, 29 sep. 2017)