Wervingspremie

Datum laatste wijziging: 12 september 2018  |  Trefwoorden: , , , ,

Betaling belast

Bedrijven betalen voor het aanbrengen van een nieuwe werknemer. Voorbeelden (2008) waren ADP Nederland: bruto € 950 (na proeftijd nieuwe werknemer), ASML: bruto € 500 en DAF: maximaal bruto € 700, maar ook hogere beloningen (voor schaars personeel) zijn anno 2015 gebruikelijk. De wervingspremie is belastbaar inkomen, zie ook subrubriek Referral recruitment.

Pas op met de bonus voor het aandragen van sollicitanten

Greet Van Hoye is docent Personeels- en Organisatiemanagement aan de Universiteit Gent en co-auteur van het boek ‘De strijd om talent’ (2017). Enkele van haar uitspraken:
  • Ik heb liever dat iemand uit mijn netwerk me benadert dan een recruiter. Als een bekende van me denkt dat een vacature iets voor mij is, voel ik meer oprechte interesse. Bovendien heeft hij vaak betere informatie over de baan en de organisatie.
  • Ik adviseer er voorzichtig mee te zijn, omdat een bonus niet altijd nodig is. Medewerkers die gemotiveerd zijn om hun werkgever aan te bevelen, hoeven er niet zo nodig geld voor. Als sollicitanten weten dat er een bonussysteem is, kan dat bovendien schadelijk zijn voor de reputatie van het bedrijf.
  • Wij zijn bezig met een onderzoek naar het gebruik van LinkedIn en Facebook door bedrijven die werken aan hun employer branding. De voorlopige conclusie is dat werkzoekenden LinkedIn als een informatiever medium zien. Ze hebben liever niet dat bedrijven hen via Facebook benaderen. Dat medium gebruiken ze vooral nog privé. Een Facebook-pagina kan wel een algemeen beeld geven van de organisatie als werkgever.
(Bron: Xpert, 11 sep. 2018)