Uitvoering en instructies    Belastingontduiking 


Belastingdruk

Datum laatste wijziging: 24 januari 2019  |  Trefwoorden: Belastingdruk, Arbeidsinkomen, Economie, Belasting, Loon- en inkomstenbelasting

Inhoud

  1. Begrip
  2. Progressief
  3. Tax Liberation Day
  4. Cijfers belastingdruk
  5. Hoge belastingdruk in Nederland moet dalen
  6. Europees referentiepunt voor belasting op arbeid
  7. Belastingvoet in Europa
  8. Belasting- en premiedruk neemt toe
  9. Belasting op inkomsten uit werk verlagen en ontslagrecht op de schop
  10. Nederlandse belastingdruk blijft problematisch
  11. Nooit was belastingdruk zo hoog
  12. Effectieve belastingdruk in Nederland relatief laag
  13. Belastingdruk ondernemingen vrijwel onveranderd

Begrip

Belastingdruk is de mate waarin de belastingheffingen drukken op het besteedbaar inkomen. Belastingdruk is een onderdeel van lastendruk, waar bijvoorbeeld ook premiedruk en huurdruk toe worden gerekend. (Bron: Wikipedia).

Progressief

Het tarief (belastingschijven 1 t/m 4) in box 1 is progressief. Dat wil zeggen dat de belastingdruk wordt in verhouding groter naarmate het inkomen stijgt.

Tax Liberation Day

Een originele wijze om de belastingdruk tussen verschillende landen te meten is Tax Liberation Day, de kalenderdag waarop een werknemer in theorie stopt met werken om belastingen aan de staat te betalen en zijn/haar inkomen mag houden.

Cijfers 2016: Franse en Belgische belastingbetalers moeten veel langer doorwerken, tot respectievelijk 29 en 27 juli. Voor de gemiddelde Nederlandse werknemer geldt dat het geld dat een Nederlander na 20 juni verdient zelf mag houden. (Bron: Institut ťconomique Molinari)

Cijfers 2017: We hebben in 2017 tot 20 juni Ė net zoals in 2016 Ė allemaal voor de fiscus gewerkt. Op die dag konden Nederlanders hun Tax Liberation Day vieren. Duurste landen in Europa zijn BelgiŽ, Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland, de goedkoopste Cyprus, Malta, Ierland en United Kingdom. (Bron: Accountancyvanmorgen, 4 aug. 2017)

Cijfers belastingdruk

Nederlandse werknemers zijn de afgelopen jaren minder belasting gaan betalen. Het aandeel van het inkomen dat aan de fiscus afgedragen moet worden daalde voor een alleenstaande werknemer zonder kinderen van 40 procent in 2000 naar 36,2 procent in 2015. Nederland is hiermee een middenmoter tussen de rijke landen. BelgiŽ heeft de hoogste belastingdruk. De laagste belastingdruk vindt je in Chili. Dat blijkt uit onderzoek van de OECD.

Hoge belastingdruk in Nederland moet dalen

De Nederlandse economie is dit jaar blijven steken op plaats 14 van de mondiale concurrentie-index, opgesteld door de Zwitserse managementschool IMD. De Nederlandse belastingdruk moet dalen volgens VNO-NCW en MKB-Nederland, omdat het huidige hoge niveau ten koste gaat van onze concurrentiepositie. Net als de plaats op de ranglijst is die kritiek ongewijzigd. (Bron: Overfinancieelmanagement.nl, 27 mei 2014)

Europees referentiepunt voor belasting op arbeid

Er komt een objectief referentiepunt (benchmark) voor de belastingdruk op arbeidsinkomen. Dit blijkt uit het verslag van de Eurogroep en Ecofin van 13 en 14 juli 2015.

De Eurogroep heeft gesproken over de mogelijkheden om via hervormingen van nationale fiscale stelsels de hoge belastingdruk op arbeidsinkomsten te verlagen. Middels een benchmark kan de Eurogroep kijken in welke landen de belastingdruk verbeterd kan worden. Meer informatie: Verslag van de Eurogroep en Ecofin van 13 en 14 juli in Brussel. (Bron: CMWeb, 24 jul. 2015)

Belastingvoet in Europa

Frankrijk is de nieuwe nummer 1 in het belasten van werknemers met een gemiddelde belastingvoet van 57,53%. Deze twijfelachtige eer hebben zij te danken aan een belastingverlaging van onze zuiderburen, na 5 jaar aan de top te hebben gestaan naar de tweede plek zakken met 56,9%. Nederland staat met 46,69% op een elfde plek, zo blijkt uit jaarlijks onderzoek van het Brusselse Molinari Instituut.

De gemiddelde belastingvoet in Europa is het afgelopen jaar licht geslonken van 45,19 naar 44.96%. In Cyprus is het belastingklimaat het mildst; de reŽle belastingvoet bedraagt slechts 23,85%. (Bron: Taxence, 12 aug. 2016)

Belasting- en premiedruk neemt toe

De belasting- en premiedruk neemt de laatste jaren toe en kwam in 2015 uit op 37,8 procent van het bbp. Hoewel de lastendruk niet eerder deze eeuw zo hoog was, ligt deze nog altijd onder het niveau van midden jaren negentig. Ook ligt de belasting- en premiedruk onder het gemiddelde van de Europese Unie.

Onder impuls van de aantrekkende economie stegen de totale belasting- en premieopbrengsten van de overheid in 2015 naar 255,8 miljard euro. De belasting- en premiedruk wordt bepaald door dit bedrag te delen door het bbp (de omvang van de economie). (Bron: CBS, 22 nov. 2016)

Belasting op inkomsten uit werk verlagen en ontslagrecht op de schop

Deze aanbevelingen publiceert de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in het rapport Gowing for growth. In dit rapport zet de denktank uiteen hoe in Nederland, maar ook in andere ontwikkelde economieŽn economische vooruitgang kan worden geboekt.

En de OESO wil dat we nog meer veranderen:
  • Meer geld voor onderzoek en ontwikkeling.
  • Minder regels voor de huurmarkt.
  • Snellere afbouw hypotheekrenteaftrek.
  • Lagere ontslagvergoeding.
(Bron: OESO en SalarisNet, 20 mrt. 2017)

Nederlandse belastingdruk blijft problematisch

Nederland is in twee jaar tijd opgeklommen van de 15e naar de 5e plek op de ranglijst van meest concurrerende economieŽn. De score van het Nederlandse belastingstelsel is echter bedroevend met een 54e plaats.

Nederland scoort slecht op het gebied van belastingen. Dat blijkt uit de IMD Competitiveness Index 2017. Van de in totaal 63 onderzochte economieŽn is ons land te vinden op de 54e plaats voor de totale belastingdruk en de 57e plaats voor de sociale premies voor werkgevers.

Ondernemersorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW luiden de noodklok. ĎDit moet Nederland wakker schudden.í De top-5 positie is volgens de organisaties onder meer te danken aan het succes van het topsectorenbeleid1. (Bron: CM, 1 jun. 2017)

1 Topsectoren zijn gebieden waar het Nederlandse bedrijfsleven en onderzoekscentra wereldwijd in uitblinken. Het bedrijfsleven, universiteiten, onderzoekscentra en de overheid werken samen aan kennis en innovatie om deze positie nog sterker te maken. Binnen iedere Topsector hebben de partijen zich gebundeld in Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI). De TKIís hebben onderzoeksagendaís en doelstellingen opgesteld voor de komende jaren.



Nooit was belastingdruk zo hoog

De gemiddelde belastingdruk in de OESO is in 2016 uitgekomen op 34,4% van het Bruto Binnenlands Product. Nog nooit was de belastingdruk zo hoog, volgens de OESO. Er is sprake van voortdurende geleidelijke stijgingen, vanaf het niveau van 25% in 1965. De OESO geeft geen waardeoordeel over de (on)wenselijkheid van groeiende belastingdruk. Ook worden er geen aanbevelingen gedaan. De organisatie publiceert deze overzichten om te kunnen vergelijken.

Nederland heeft altijd een relatief hoge belastingdruk gekend. Die steeg van 30,9% van het BBP in 1965 tot 38,8% vorig jaar. Na de crisis is dit gemiddeld voor Nederland opgelopen met 2,8 procentpunt, vanaf 36,0% in 2012. (Bron: Fiscaalvanmorgen, 23 nov. 2017)

Effectieve belastingdruk in Nederland relatief laag

Het officiŽle belastingtarief mag 25 % zijn, maar multinationals in Nederland betalen gemiddeld slechts 10,4 % belasting over hun winst. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van De Groenen in het Europees Parlement. Het onderzoek keek naar de effectieve belastingdruk voor bedrijven in Europa. In weinig Europese landen is die zo laag als in Nederland.  (Bron en meer: Fiscaalvanmorgen, 23 jan. 2019)

Belastingdruk ondernemingen vrijwel onveranderd

De totale belastingdruk van Nederlandse ondernemingen is in 2017 met 40,8 procent vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van een jaar eerder (40,7 procent). Het aantal belastingen dat ondernemers moeten betalen is gelijk gebleven (negen in totaal) en ondernemers zijn net als in 2016 gemiddeld 119 uur bezig om de aangiftes op te stellen, in te dienen en te betalen.
Dat blijkt uit het dertiende Paying Taxes-onderzoek van PwC en de Wereldbank, dat het gemak van het betalen van belastingen in 190 economieŽn meet en beoordeelt. Nederland komt daarmee op een 21e plaats in de ranking.

Er blijkt volgens het rapport ook een duidelijk verband tussen de technologische vooruitstrevendheid van een land en de eenvoud van de complianceverplichtingen. Hoe technologisch vooruitstrevender een land is, des te eenvoudiger kunnen belastingplichtigen aan hun fiscale verplichtingen voldoen. PwC noemt als voorbeeld de Nederlandse vooringevulde aangifte inkomstenbelasting die het voor belastingplichtigen veel eenvoudiger maakt hun aangifte op tijd en zonder vergissingen in te dienen. (Bron: 22 nov. 2018)
 

Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen:
Gerelateerd nieuws en/of opinies:


 Uitvoering en instructies    Belastingontduiking