Arbeidsmarkt    Cijfers (arbeidsmarkt) 


Asielzoekers (arbeidsmarkt)

Datum laatste wijziging: 25 mei 2019  |  Trefwoorden: Asielzoeker, Arbeidsmarkt, CBS, 2015, 2016, Vluchtelingen, Subsidies, No-riskpolis, Tegemoetkoming

Inhoud

  1. Richtlijn asielzoekers
  2. Verblijfsstatus
  3. Regeling asielzoekers
  4. Buitenlandse werknemers
  5. Blijven is meedoen
  6. Vluchtelingen welkom op de werkvloer
  7. Aanvraag vrijwilligerswerk door vluchteling snel beoordeeld
  8. Knelpunten inburgeringsexamen
  9. Vervolg 'Blijven is meedoen'
  10. Wetsvoorstel wijziging Wet inburgering m.b.t participatieverklaring
  11. Vrijwilligerswerk door asielzoekers en statushouders in de opvang
  12. Vluchteling in dienst nemen niet gemakkelijk
  13. Participatieverklaring verplicht onderdeel inburgeringsexamen
  14. Opleidingsniveau vluchtelingen in Duitsland valt tegen
  15. Vrijwilligersverklaring UWV
  16. Arbeidsmarktscreening om sneller door te stromen naar opleiding en baan
  17. Cijfers asielzoekers 2017
  18. Geen voorrang asielzoekers bij woningtoewijzing
  19. Meer nieuwkomers halen inburgeringsexamen
  20. Competence Card helpt vluchtelingen en werkgevers
  21. Meer kans op werk voor vluchtelingen
  22. Asielzoekers weigeren werk door eigen bijdrage opvang
  23. Participatieverklaring nutteloos
  24. SER-advies asielzoekers
  25. Huidig systeem voor inburgering faalt
  26. Tweede en Eerste Kamer stemmen in met participatieverklaring nieuwkomers
  27. Informatie stages, werkervaringsplekken en betaald werk asielzoekers
  28. Asielzoekers ook na 1,5 jaar afhankelijk van een uitkering
  29. Hoe nieuwkomers beter kunnen integreren
  30. Daling werkloosheid groep met niet-westerse achtergrond
  31. Strengere regels inburgering
  32. EU trekt regels opvang asielzoekers gelijk
  33. Inburgeringscursus komt niet in aanmerking voor scholingsuitgaven
  34. Qualitatis Inspectie geaccrediteerd voor het SNF Schema Huisvesting
  35. Meerderheid bevolking voor opvang vluchtelingen
  36. Werk snelste weg naar integratie
  37. 11 procent van statushouders heeft werk
  38. Cijfers asielzoekers 2018
  39. Een stap terug met de inburgering
  40. Legaal werken in Nederland: twee nieuwe regelingen
  41. Vluchtelingen en tegemoetkoming, subsidies, premies en vergoedingen
  42. Het zoveelste nieuwe inburgeringsstelsel
  43. Verdere Integratie Arbeidsmarkt
  44. Werkgever verantwoordelijk voor integratie werknemer en zijn gezin?
  45. Wijziging in 2019 van besluit Inburgering 2019
  46. Cijfers asielzoekers 2019
  47. Kortere verblijfsvergunning voor asielzoekers
  48. Vrijstelling ''OriŽntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt''
  49. Nederlandse bedrijven helpen 3500 vluchtelingen aan werk
  50. Discretionaire bevoegdheid staatssecretaris per 1 mei geschrapt
  51. Fraude met inburgeringsexamens
  52. Meer maatwerk en regionale hulp voor statushouders

Richtlijn asielzoekers

Richtlijn 2003/9/EC geeft een aantal minimumvoorwaarden voor opvang asielzoekers. Zo stelt Artikel 11 dat lidstaten de periode, waarin een asielzoeker geen toegang tot de arbeidsmarkt heeft, zelf mogen bepalen. Dit geeft de lidstaten gedurende het eerste jaar veel vrijheid om te beslissen of asielzoekers wel/geen toegang tot werk krijgen. Na maximaal een jaar zijn de lidstaten verplicht asielzoekers na het begin van hun procedure op de arbeidsmarkt toe te laten, maar het mag ook korter zijn*.

* Oorlogsvluchtelingen die in BelgiŽ arriveren moeten na vier maanden toegang krijgen tot de arbeidsmarkt. Daarover hebben de Belgische werkgevers en vakbonden een akkoord bereikt. Nederland blijft niet achter, VNO-NCW spreekt deze dagen met het kabinet en uitzendorganisaties om asielzoekers met een verblijfsvergunning zo snel mogelijk aan het werk te krijgen in sectoren met moeilijk vervulbare vacatures (voorbeeld: NS verwacht komende jaren 4.500 vacatures voor treinmonteurs, machinisten en ict-ers, functies die moeilijk vervulbaar zijn).

Verblijfsstatus

In principe hebben alle vluchtelingen die een verblijfsstatus hebben in Nederland, toegang tot de arbeidsmarkt, behalve voor beroepen als politieagent en sommige beveiligingsfuncties. Instanties als gemeenten en UWV hebben voor vluchtelingen dezelfde verantwoordelijkheden als voor andere werkzoekenden.

Regeling asielzoekers

De regels voor asielzoekers in Nederland zijn oktober 2015 de volgende:

  • zes maanden na de asielaanvraag mag er worden gewerkt, tot een maximum van 24 weken per jaar;
  • een kwart van het salaris mag de vluchteling houden, de rest gaat naar het opvangcentrum;
  • tijdens de asielprocedure ontvangt de volwassen asielzoeker per week circa Ä 40 voor het eten en Ä 13 voor overige uitgaven.

Meer uitvoerig, zie de 'Regeling verstrekkingen asielzoekers en andere categorieen vreemdelingen 2005', geldend op 17-10-2015.

Buitenlandse werknemers

De algemene regel voor buitenlanders die een werkgever langer dan drie maanden in dienst wilt nemen en die niet afkomstig zijn uit Zwitserland of een land dat lid is van de Europese Economische Ruimte (EER), geldt sinds 1 april 2014 de gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA) moet worden aanvragen, zie subrubriek Buitenlandse werknemers.

Voor een asielzoeker geldt evenwel een andere procedure. Als een werkgever de asielzoeker voor meer of minder dan drie maanden in dienst wilt nemen, is een tewerkstellingsvergunning (TWV) nodig. Aanvraag van de TWV is mogelijk via het werkgeversportaal van UWV. De werkgever hoort binnen vijf weken of hij de asielzoeker kan aanstellen.

Blijven is meedoen

Vluchtelingen met een verblijfsvergunning moeten zo snel mogelijk meedoen in onze samenleving. Het leren van de Nederlandse taal en kernwaarden en het vinden van werk zijn hierbij cruciaal. Daarom krijgen vluchtelingen die hier mogen blijven eerder en meer taalonderwijs. Ook worden zij direct gescreend om een beeld te krijgen van hun diploma's, werkervaring en taalvaardigheid. De participatieverklaring* wordt een verplicht onderdeel van de inburgering. (Bron: Overheid, 27 nov. 2015)

* De participatieverklaring is bedoeld om nieuwkomers te wijzen op de rechten en plichten en de fundamentele waarden van de Nederlandse samenleving. Na de aanpassing van de Wet Inburgering kunnen inburgeringsplichtigen die weigeren de verklaring te ondertekenen een boete van maximaal 1250 euro krijgen. Daarnaast kan hen de verblijfsgunning worden geweigerd. Ook komen nieuwkomers die weigeren aan het traject deel te nemen of de verklaring te ondertekenen, niet in aanmerking voor het verkrijgen van het Nederlanderschap.

De arbeidsmarktervaringen en beroepsloopbanen van asielzoekers als nieuwkomers op de arbeidsmarkt in Nederland zijn zeer divers. De vlucht uit eigen land is de oorzaak van loopbaanonderbreking. Mede hierdoor is er bij vluchtelingen sprake van aanvankelijke onderbenutting van hun capaciteiten. Of blijvende achterstand het gevolg is hangt sterk af van de eigen inspanningen, maar ook van het functioneren van de betrokken instanties.

Vluchtelingen welkom op de werkvloer

Werkenden in Nederland staan positief tegenover een vluchteling als collega. Drie op de vijf werkenden verwelkomt hen op de werkvloer. Net zoveel werkenden vinden dat een multiculturele werkvloer de creativiteit en innovatie bevordert. De meerderheid van de ondervraagden (68%) denkt bovendien dat vluchtelingen beter integreren wanneer zij aan de slag zijn. Randstad deed onderzoek onder werkenden naar de houding ten aanzien van vluchtelingen en vergunninghouders. (Bron: Randstad, 30 mrt. 2016)

Aanvraag vrijwilligerswerk door vluchteling snel beoordeeld

Vanaf april 2016 handelt UWV een aanvraag voor vrijwilligerswerk door vluchtelingen binnen twee weken af. Nu kost dat vaak nog vijf weken.

Minister Asscher is groot voorstander van vrijwilligerswerk door vluchtelingen, ook als zij nog niet weten of ze in ons land mogen blijven. Als vluchtelingen in afwachting van hun asielprocedure op vrijwillige basis aan de slag kunnen in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis of volkstuin, gaat dat de verveling tegen die veel vluchtelingen ervaren.

Knelpunten inburgeringsexamen

Er loopt een onderzoek naar de knelpunten rond het inburgeringsexamen dat nieuwkomers in ons land moeten afleggen. Dat schrijft minister Asscher op 20 april 2016 aan de Tweede Kamer.

Van de nieuwkomers uit het eerste kwartaal van 2013, de groep waarvan de inburgeringstermijn dus in het eerste kwartaal 2016 is verlopen, was op 1 april de helft nog niet voor het inburgeringsexamen geslaagd. DUO bekijkt nog of er hier sprake is van verwijtbaarheid. Nieuwkomers uit 2014 en 2015 hebben nog een of twee jaar de tijd om aan hun inburgeringsplicht te voldoen, voor de groep uit 2013 begint de tijd te dringen. Uit de cijfers blijkt dat asielmigranten meer moeite hebben om hun inburgering af te ronden dan gezinsmigranten.

Vervolg 'Blijven is meedoen'

Op 1 december 2015 schreef de Redactie HR-kiosk over de actie 'Blijven is meedoen'. In april 2016 bereikt ons het bericht dat de overheid daar in de komende twee jaar ruim 500 miljoen* euro extra voor uittrekt, in het bijzonder bedoeld voor onderwijs (talen) en banen.

Het kabinet heeft met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat vluchtelingen met een verblijfsvergunning zo snel mogelijk zelfstandig, volwaardig en gezond aan het werk kunnen, naar school gaan of op een andere manier een bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving. Zo wordt ook een verhoogde druk op de sociale voorzieningen in de toekomst voorkomen.

Het gaat om extra geld, zodat de opvang niet ten koste gaat van bestaande voorzieningen in gemeenten. De Overheid benadrukt dat met het bedrag gemeenten twee jaar lang 43.000* asielzoekers per jaar kunnen laten integreren. Gestreefd wordt de asielzoekers niet steeds van de ene naar de andere plaats verplicht te verhuizen. Ook aan de veiligheid en gezondheid (o.m. vaccinatie) wordt gewerkt, de (permanente) huisvesting is en blijft een probleem. (Bronnen: talloze)

* Red.: Naast de al bestaande investeringen betaalt de overheid voor de integratie 500 miljoen voor 2 x 43.000 vluchtelingen: afgerond naar boven, Ä 60 per persoon. Is dit serieus?

Wetsvoorstel wijziging Wet inburgering m.b.t participatieverklaring

Inburgeringsplichtigen moeten o.g.v. de Wet inburgering binnen drie jaar na verkrijging verblijfsvergunning het inburgeringsexamen of vrijstellend examen behalen. De afgelopen jaren is de behoefte ontstaan om inburgeringsplichtigen al op een eerder tijdstip niet-vrijblijvend met de kernwaarden van de Nederlandse samenleving te laten kennismaken en hun betrokkenheid met Nederland te laten uitspreken. Daartoe wordt de participatieverklaring en maatschappelijke begeleiding ingevoerd.

Op internet is het concept-wetsvoorstel voor wijziging van de Wet inburgering gepubliceerd, men kan daarop reageren.

Vrijwilligerswerk door asielzoekers en statushouders in de opvang

Maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk hebben vaak behoefte aan nieuwe vrijwilligers. Zij kunnen de hulp inschakelen van asielzoekers of statushouders die verblijven in een van de opvanglocaties van het COA. De brochure 'Vrijwilligerswerk door asielzoekers en statushouders in de opvang' helpt geÔnteresseerde organisaties op weg.

Vluchteling in dienst nemen niet gemakkelijk

Slechts 10 procent heeft een goede kans om een baan te vinden. 30 procent is niet bemiddelbaar en 60 procent moet eerst nog taallessen of aanvullende opleidingen doen om een baan te vinden. Dat laat een enquÍte onder 197 Nederlandse gemeenten zien naar de problemen van vluchtelingen op de arbeidsmarkt. Verder wordt geconstateerd dat veel tijd verloren gaat bij het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt. Ruim een derde van de gemeenten begint pas na de verplichte inburgering met aanvullende scholing.

Werkgevers tonen volgens gemeenten dus nog relatief weinig initiatief om vluchtelingen in dienst te nemen. Maar organisaties kunnen zeker helpen. De Sociaal Economische Raad (SER) publiceerde onlangs de website www.werkwijzervluchtelingen.nl die organisaties moet helpen om vluchtelingen in dienst te nemen. Zo zijn er verschillende regelingen en subsidies beschikbaar die dit goedkoper kunnen maken. Ook zijn er verschillende organisaties die werkgevers ondersteunen bij dit proces.

Participatieverklaring verplicht onderdeel inburgeringsexamen

De participatieverklaring wordt een verplicht onderdeel van de inburgering. Dat betekent dat alle nieuwkomers als onderdeel van hun inburgeringsexamen eerst het traject rond de participatieverklaring moeten doorlopen bij de gemeente. De ministerraad heeft op voorstel van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ingestemd met deze aanpassing van de Wet inburgering.

Het kabinet streeft ernaar om per 1 juli 2017 de participatieverklaring op te nemen in de Wet inburgering. Het participatieverklaringstraject is dan verplicht voor alle nieuwkomers, voor asielmigranten, maar ook voor migranten die komen in het kader van gezinsvorming of gezinshereniging.

Het participatieverklaringstraject bestaat uit een inleiding in de Nederlandse kernwaarden en de ondertekening van de participatieverklaring. Via dit traject laten gemeenten nieuwkomers kennis maken met de rechten en plichten en de fundamentele waarden van de Nederlandse samenleving. Het traject wordt afgesloten met het ondertekenen van een verklaring waarmee de nieuwkomer verklaart van de waarden en spelregels van de Nederlandse samenleving kennis te hebben genomen en deze te respecteren.

Inburgeringsplichtigen die verwijtbaar weigeren de verklaring te ondertekenen kunnen een boete van maximaal 340 euro krijgen. Deze boete kan herhaald worden. Daarnaast kan een gevolg zijn van het verwijtbaar niet halen van het gehele inburgeringsexamen dat geen permanente verblijfsgunning wordt verstrekt en dat het Nederlanderschap niet verkregen kan worden. (Bron: Rijksoverheid, 8 juli 2016)

Opleidingsniveau vluchtelingen in Duitsland valt tegen

De Duitse bevolking vergrijst, en dus zijn migranten nodig om de vacatures op te vullen. Dat was althans de gedachte van veel Duitse bedrijven. Maar dat blijkt tegen te vallen: vluchtelingen komen moeilijk aan het werk.

Nu blijkt uit cijfers van het Bundesagentur fŁr Arbeit dat sinds het voorjaar van 2015 slechts 30.000 vluchtelingen een baan vonden, terwijl er nog altijd 130.000 migranten op zoek zijn naar werk. Verwacht dat slechts tien procent van de vluchtelingen binnen een jaar werk vindt. De helft zou vijf jaar na aankomst een baan hebben, na vijftien jaar zou dat twee derde zijn. (Bron: Z24, 3 ag. 2016)

Vrijwilligersverklaring UWV

Voor vrijwilligerswerk door asielzoekers is geen tewerkstellingsvergunning vereist. Wel toetst het UWV of er sprake is van vrijwilligerswerk. Daarom heeft een organisatie een vrijwilligersverklaring nodig wanneer een asielzoeker er vrijwilligerswerk gaat doen. 

Arbeidsmarktscreening om sneller door te stromen naar opleiding en baan

Divosa en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) voeren sinds 1 juli 2016 een vroege arbeidsmarktscreening uit, waarbij informatie wordt opgehaald over arbeidsverleden, gevolgde opleidingen en kwalificaties van vergunninghouders. Doel van de screening is dat nieuwe vergunninghouders kansrijker gekoppeld worden aan gemeenten, waardoor ze sneller en meer kans maken op doorstroming naar opleidingen en banen. Op die manier kunnen ze eerder actief aan de Nederlandse samenleving deelnemen en hoeven ze minder een beroep te doen op bijstandsvoorzieningen. COA en Divosa maken deel uit van de Taskforce Werk en Integratie Vluchtelingen.

Cijfers asielzoekers 2017

In 2017 werden 16 145 eerste asielverzoeken ingediend en arriveerden 14 490 nareizigers. In totaal ontving Nederland afgelopen jaar 2 procent minder asielzoekers en nareizigers dan in 2016. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

In 2017 ontving Nederland 30 635 asielzoekers en nareizigers, 550 minder dan in 2016. Het percentage nareizigers in het totaal steeg in 2017 naar 47, tegen 38 procent het jaar ervoor. Het is het hoogste aandeel nareizigers sinds asielzoekers de mogelijkheid hebben via een speciale procedure familieleden te laten overkomen.

SyriŽrs en EritreeŽrs warende grootste groepen asielzoekers en nareizigers in 2017, net als de drie jaar daarvoor. Deze groepen waren goed voor 38 en 15 procent van het totaal. Ook de staatlozen, vaak Palestijnen uit SyriŽ, maken nog 5 procent uit. In 2017 vroegen 480 Turken asiel aan in Nederland. Dat is 8 keer zoveel als in 2015 en het hoogste aantal sinds 2002. Sinds de mislukte staatsgreep in Turkije in juni 2016 is het aantal asielaanvragen van Turken hoger dan daarvoor. (Bron: CBS: 19 jan. 2018)

Geen voorrang asielzoekers bij woningtoewijzing

Gemeenten hoeven bij de toewijzingen van sociale huurwoningen niet meer automatisch voorrang te verlenen aan asielzoekers met een verblijfsstatus. De Tweede Kamer stemde op 27 september 2016 in met een wetsvoorstel van minister Blok (ministerie Wonen en Rijksdienst) (Bron: Rijksoverheid)

Meer nieuwkomers halen inburgeringsexamen

Het aantal nieuwkomers dat voldoet aan de inburgeringsplicht neemt gestaag toe. Van de inburgeraars die in 2016 het examen moeten halen, steeg het percentage geslaagden van 32 procent afgelopen april naar 49 procent in oktober. Alle nieuwkomers die verwijtbaar niet op tijd hebben voldaan aan de inburgeringsplicht hebben een boete gekregen.

De meeste inburgeringsplichtigen die nog geen examen hebben gedaan, zijn wel bezig met het volgen van lessen. Een deel van de nieuwkomers die nog niet geslaagd zijn voor hun examen is analfabeet of woont in een asielzoekerscentrum. (Bron: Rijksoverheid, 11 okt. 2016)

Competence Card helpt vluchtelingen en werkgevers

Unesco heeft interesse en gemeenten schrijven zich al in. De eerste ervaringen met de Tilburg Competence Card voor vluchtelingen zijn positief. De online test brengt uitgebreid in kaart wat zij werkgevers te bieden hebben. 'Dit is een vorm van talentmanagement waar alle HR-afdelingen van kunnen leren.'

Hoe kunnen we vluchtelingen zo snel mogelijk aan een zinvolle baan, opleiding of vrijwilligerswerk helpen? Dat vroegen de Tilburgse hoogleraar arbeidsmarkt Ton Wilthagen en HR-consultant Ronald Lievens zich af. Diploma's worden in Nederland vaak niet erkend. Hebben nieuwkomers een cv, dan geeft dat meestal niet veel inzicht in hun persoonlijkheid, taalvaardigheden, kennis en competenties.

Wilthagen en Lievens legden hun vraag voor aan Meurs HRM in Houten, een bureau met 25 jaar assessmentervaring. Een laagdrempelige online test in het Engels was het resultaat. Het portfolio dat daaruit rolt, is gedetailleerder dan een cv. In samenwerking met de gemeente Tilburg zijn drie proefronden deze zomer afgerond. (Bron: Xpert, 21 okt. 2016)

Meer kans op werk voor vluchtelingen

Driekwart van vluchtelingen kan na een screening worden geplaatst in een gemeente of regio waar hij of zij de grootste kans op een baan of geschikte opleiding heeft. Dat blijkt uit een proef in Doetinchem. Daar werden in drie maanden tijd van 400 vluchtelingen direct nadat zij een verblijfsstatus kregen, het werk- en studieverleden in kaart gebracht. Voor vijfenzeventig procent van deze groep is het daadwerkelijk gelukt om hem of haar in een kansrijke regio of gemeente te huisvesten.

De screening leidt er ook toe dat vluchtelingen zich gehoord voelen en meer begrip tonen voor een overplaatsing naar een andere stad of regio. (Bron: Rijksoverheid, 27 okt. 2016)

Asielzoekers weigeren werk door eigen bijdrage opvang

Statushouders die in een asielzoekerscentrum op een huis wachten, weigeren soms werk omdat dit voor hen nauwelijks loont. Door de eigen bijdrage die zij verplicht zijn te betalen aan het COA zodra zij een inkomen hebben, houden zij bij fulltimewerk tegen minimumloon in het slechtste geval 196 euro per maand over.

Net als voor bijstandsgerechtigden blijkt het gebrek aan financiŽle prikkels er in de praktijk soms toe te leiden dat mensen afzien van een baan. Vooral mensen die met hun gezin in een asielzoekerscentrum wonen, houden relatief weinig over. Zij moeten bijdragen in de opvangkosten voor alle gezinsleden zodra zij iets verdienen.

Een woordvoerster van het ministerie van Justitie wijst erop dat betaald werk niet alleen gaat om de financiele verdiensten. 'Het is ook goed voor mensen als ze een dagbesteding hebben.'

Red.: Dus werkgevers betalen in feite goeddeels de eigen bijdrage aan het COA.

Participatieverklaring nutteloos

De participatieverklaring die het kabinet nieuwkomers verplicht wil laten ondertekenen, is volgens veel betrokkenen nutteloos. Vooruitlopend op een nieuwe wet zijn gemeenten nu al druk doende asielmigranten zwart op wit te laten verklaren dat zij de 'kernwaarden' van de Nederlandse samenleving kennen. Maar Kamerleden van VVD tot SP, VluchtelingenWerk en twee adviesraden van de regering zien weinig toegevoegde waarde.

De participatieverklaring is een stokpaardje van PvdA-minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) en zou verplicht moeten worden ondertekend in het eerste jaar dat een migrant van buiten de Europese Unie in een gemeente komt wonen. 'Dit vormt een bijzonder moment waarop de inburgeringsplichtige kenbaar kan maken dat hij graag wil deelnemen aan de Nederlandse samenleving en dat hij op de hoogte is van de rechten en plichten', schreef Asscher aan de Tweede Kamer.

In een proef in achttien gemeenten met een (niet verplichte) participatieverklaring zei 17 procent van de vluchtelingen alleen te hebben getekend omdat de gemeente daarom vroeg. (Bron: Volkskrant, 19 dec. 2016)

SER-advies asielzoekers

De Werkgevers en werknemers, verenigd in de Sociaal-Economische Raad (SER), slaken vandaag een hartekreet om met 'praktische en houdbare oplossingen' te komen. Ze doen dat in het rapport Nieuwe wegen naar een meer succesvolle arbeidsmarktintegratie van vluchtelingen'. Een van de grote problemen die de SER signaleert, is de ingrijpende verandering in de inburgering. Die is sinds 2013 niet langer een zaak van gemeenten, maar van de individuele migrant. Die moet zelf een lening afsluiten voor de cursus. Op het budget voor inburgeren is fors bezuinigd. De SER wil de rol voor de gemeenten weer groter maken.

Om een herhaling van die situatie te voorkomen, stelt de SER, moet het kabinet de mogelijkheden verruimen voor statushouders om te leren met behoud van uitkering en om stages te lopen. Met barriŤres om vrijwilligerswerk te kunnen doen, zoals de benodigde verklaring omtrent gedrag (VOG), moet slimmer worden omgegaan. En werkgevers moeten beter zicht krijgen op hoe zij gericht statushouders kunnen werven. (Bron: SER en Volkskrant, 16 dec. 2016)

Huidig systeem voor inburgering faalt

Het marktsysteem voor inburgeren is niet succesvol. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer in een rapport dat 31 januari 2017 verschijnt. In het rapport staat dat slechts een derde van de asielmigranten binnen drie jaar slaagt voor de inburgeringstoets. Bovendien wordt op lager niveau examen gedaan dan voorheen.

Een van de problemen dat nieuwkomers die de taal nog niet spreken nauwelijks in staat blijken zelf hun weg te vinden in de wirwar van cursussen. En de website van het keurmerk Blik op Werk, dat zou moeten waken over de kwaliteit van het inburgeringsaanbod, is grotendeels op het Nederlands gestoeld. "Daar is nog een wereld te winnen". (Bron: Nu, 24 jan. 2017)

Tweede en Eerste Kamer stemmen in met participatieverklaring nieuwkomers

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de participatieverklaring als verplicht onderdeel van de inburgering voor nieuwkomers. Het voorstel van minister Asscher houdt in dat nieuwkomers leren over de Nederlandse kernwaarden en een verklaring ondertekenen dat ze deze waarden respecteren.

Als de Eerste Kamer ook instemt, wil Asscher dat de participatieverklaring per 1 juli van dit jaar verplicht wordt. Mensen die weigeren de verklaring te ondertekenen kunnen een boete van maximaal 340 euro krijgen, die ook nog herhaald kan worden.

Bovendien kan het Nederlanderschap niet worden verkregen als niet wordt voldaan aan het complete inburgeringsexamen, waar de participatieverklaring een onderdeel van wordt. (Bron: NOS, 24 feb. 2017)

NB: De Eerste Kamer heeft dinsdag 13 juni 2017 gedebatteerd met staatssecretaris Klijnsma (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) over de Toevoeging van het onderdeel participatieverklaring aan het inburgeringsexamen en de wettelijke vastlegging van de maatschappelijke begeleiding. Op dinsdag 20 juni 2017 is het wetsvoorstel door de Eerste Kamer aangenomen.

Informatie stages, werkervaringsplekken en betaald werk asielzoekers

Het ministerie van Sociale Zaken heeft een factsheet met informatie voor werkgevers over stages, werkervaringsplekken en betaald werk door asielzoekers en statushouders gepubliceerd.
De factsheet beantwoordt de volgende vragen:
  • Ik wil een vluchteling een baan aanbieden. Mag dat?
  • Kan ik een vluchteling ook aannemen op een stage of een werkervaringsplek?
  • Waar moet ik nog meer op letten?
  • Bij wie kan ik terecht als ik na het lezen van bovenstaande nog vragen heb over het in dienst nemen van vluchtelingen?
(Bron: Min. SZW, 23 mrt. 2017)

NB: Wat het verrichten van vrijwilligerswerk betreft, zie deze subrubriek.

Speciaal voor werkgevers heeft het SZW een digitaal stappenplan en een brochure gemaakt met informatie voor werkgevers over integratie, stages, werkervaringsplekken en betaald werk door asielzoekers en statushouders. Kijk voor meer informatie op de website van het SZW

Asielzoekers ook na 1,5 jaar afhankelijk van een uitkering

Anderhalf jaar na het verkrijgen van de verblijfsvergunning in 2014, ontvangt ruim 90 procent van de 18 tot 65-jarige vergunninghouders uit Eritrea en SyriŽ een bijstandsuitkering. In de eerste maanden na het verkrijgen van de vergunning verblijven veel mensen nog in de asielopvang, waar zij geen uitkering ontvangen, maar leefgeld. Pas wanneer vergunninghouders worden gehuisvest in een gemeente, komen zij in aanmerking voor een bijstandsuitkering.

De arbeidsdeelname is nog zeer beperkt: minder dan 5 procent van de Eritrese en Syrische vergunninghouders uit 2014 heeft na anderhalf jaar een baan als werknemer. De lage arbeidsdeelname en hoge uitkeringsafhankelijkheid achttien maanden na het verkrijgen van de vergunning hangen samen met de focus op inburgering in de Nederlandse samenleving.
Voor bijna alle vergunninghouders van 18 jaar en ouder die in 2014 hun vergunning kregen, is de inburgeringstermijn ingegaan. Op 1 oktober 2015 had een half procent van hen ook daadwerkelijk het inburgeringsexamen behaald. (Bron: CBS, 22 jun. 2017)

Hoe nieuwkomers beter kunnen integreren

Nieuwkomers moeten snel inburgeren en snel aan het werk. Maar integreer je beter als je werkt, of juist als je tijd krijgt een opleiding te volgen? Gemeenten gaan verschillend om met dit dilemma.

Twee wetten die elkaar doorkruisen: aan de ene kant moeten nieuwkomers volgens de Inburgeringswet binnen drie jaar hun inburgeringsexamen halen. Aan de andere kant dwingt de Participatiewet gemeenten om inwoners met een uitkering zo snel mogelijk aan het werk te krijgen.

Gemeenten gaan heel verschillend om met dit vraagstuk, blijkt uit een onderzoek van het Kennisplatform Integratie & Samenleving (11 juli 2017) onder 256 gemeenten. In sommige steden, zoals Utrecht, krijgen statushouders de mogelijkheid een tijd te studeren met behoud van hun uitkering, zodat zij uiteindelijk een hoger werkniveau kunnen bereiken. Gemeenten als Gouda en het Westland zien veel meer in integratie door direct aan het werk te gaan, ook als dat werk onder het denkniveau van de vluchteling ligt.

Daling werkloosheid groep met niet-westerse achtergrond

De werkloosheid onder mensen met een niet-westerse achtergrond is in 2016 verder gedaald. Onder de tweede generatie is de werkloosheid hoger dan onder de eerste. Daar staat tegenover dat een groter deel van de tweede generatie een startkwalificatie heeft, een diploma vwo, havo of mbo op minimaal niveau 2.

In 2016 was de werkloosheid onder personen met een niet-westerse migratieachtergrond 13,2 procent, tegen 16,5 procent in 2014. Die percentages zijn hoger dan van personen met een Nederlandse achtergrond.

Het gaat hier om het werkloosheidspercentage volgens de definitie van de ILO: het aandeel personen van 15 tot 75 jaar die geen betaald werk hebben, recent hebben gezocht naar werk en daarvoor direct beschikbaar zijn. In dit officiŽle werkloosheidspercentage blijven andere groepen zonder werk buiten beschouwing, zoals degenen die vanwege ontmoediging wel willen werken maar niet zoeken. (Bron: CBS, 7 aug. 2017)

Strengere regels inburgering

Migranten die al via een staatsexamen waren ingeburgerd, moeten van de IND ineens alsnog extra toetsen maken over Nederlandse gebruiken om in aanmerking te komen voor een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd.

Migranten die al via een staatsexamen waren ingeburgerd, moeten van de IND ineens alsnog extra toetsen maken over Nederlandse gebruiken om in aanmerking te komen voor een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Tot 2015 gold de regel dat wie het moeilijkere staatsexamen had afgelegd aan zijn inburgeringsplicht had voldaan. Daarna zijn de regels veranderd: behalve het staatsexamen moeten voortaan ook de toetsen Kennis van de Nederlandse maatschappij en OriŽntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt worden behaald. (Bron: De Volkskrant, 4 sep. 2017)

Ga terug naar subrubriek Arbeidsmarkt.

EU trekt regels opvang asielzoekers gelijk

Asielzoekers in de EU moeten overal op dezelfde, passende manier worden opgevangen. De lidstaten moeten vergelijkbare huisvesting en medische zorg bieden, scholing aan minderjarigen en toegang tot de arbeidsmarkt binnen negen maanden na de asielaanvraag.

Dat zijn de EU-landen in Brussel overeengekomen. De nationale overheden mogen asielzoekers met voldoende financiŽle draagkracht vragen bij te dragen aan de opvang. Minderjarigen horen een voogd toegewezen te krijgen. De geharmoniseerde regels moeten voorkomen dat vluchtelingen op zoek gaan naar een betere opvangplek in een ander land. (Bron: Europa Nu, 30 nov. 2017)

Inburgeringscursus komt niet in aanmerking voor scholingsuitgaven

Scholingsuitgaven komen volgens artikel 6.27, lid 1, Wet IB 2001 voor aftrek in aanmerking als de opleiding wordt gevolgd met het oog op het verwerven van inkomen uit werk en woning. Het succesvol volgen van een inburgeringscursus is een voorwaarde voor rechtmatig verblijf in Nederland. Voor degene die een inburgeringscursus volgt om in Nederland te mogen verblijven, staan de daaraan verbonden kosten in een te ver verwijderd verband tot een concrete vorm van inkomensverwerving om te kunnen worden aangemerkt als scholingsuitgaven. (Bron: Hoge Raad, 13 jun. 2017)

Qualitatis Inspectie geaccrediteerd voor het SNF Schema Huisvesting

Hiermee wordt voldaan aan het besluit van 24 oktober 2016. Doordat het SNF Schema onder accreditatie is gebracht hebben arbeidsmigranten meer bescherming gekregen. Wanneer een organisatie voldoet aan de norm voor huisvesting, wordt deze opgenomen in het reguliere register van Stichting Normering Flexwonen. De norm bestaat uit een aantal onderdelen met specifieke eisen waaraan de huisvesting voor arbeidsmigranten moet voldoen: zoals o.a. leefruimte en privacy, sanitair, veiligheid, hygiŽne, (informatie)voorzieningen, brandveiligheid en overige eisen. Qualitatis Inspectie is geaccrediteerd voor het SNF Schema en mag deze toetsingen uitvoeren naast het SNA Keurmerk.

Het SNA Keurmerk is ontwikkeld om risico's van inleners en opdrachtgevers zover als mogelijk is te beperken en fraude en illegaliteit te bestrijden, waar het SNF schema is ontwikkeld om arbeidsmigranten op een humane manier te huisvesten. Beide Schema's vullen elkaar goed aan en zijn van groot maatschappelijk belang. (Bron: About HRM, 21 dec. 2017) 

Meerderheid bevolking voor opvang vluchtelingen

In 2017 is 77 procent van de volwassen bevolking van mening dat Nederland vluchtelingen moet opvangen die door oorlog of vervolging hun land zijn ontvlucht, 8 procent vindt van niet en 15 procent staat hier neutraal tegenover. Voor economische migranten is minder draagvlak. (Bron: CBS, 27 mrt. 2018)

Werk snelste weg naar integratie

Betaald werk is de snelste weg naar integratie en meedoen in de Nederlandse samenleving. Dat geldt zowel voor nieuwkomers als voor Nederlanders met een migratieachtergrond. Daarom krijgt werk een centrale plek in het integratie- en inburgeringsbeleid. In veel sectoren dreigen of zijn bovendien tekorten aan werknemers. Daarom is dit het moment om hiermee aan de slag te gaan. Dat schrijft minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een brief aan de Tweede Kamer over het programma Verdere Integratie Arbeidsmarkt (VIA).

ĎNederlanders met een niet-westerse achtergrond zijn vaker werkloos, oververtegenwoordigd in de bijstand en hebben een lager inkomen. Ook nieuwkomers blijven veel te vaak en veel te lang in de bijstand steken. Dat is onwenselijk voor hen zelf en de samenleving. Bovendien hebben werkgevers de komende jaren al die mensen keihard nodig. Of ze nou Matthijs of Mohammed heten.í

Koolmees wil de komende periode ook samen met gemeenten een aparte en niet-vrijblijvende aanpak ontwikkelen voor extra kwetsbare groepen, zoals EritreeŽrs en SomaliŽrs. Onder deze groepen is vaak sprake van een combinatie van analfabetisme, lage opleidingen, armoede, schulden en gezondheidsproblemen. (Bron: Min SZW, 20 mrt. 2018)

11 procent van statushouders heeft werk

Anderhalf jaar na het verkrijgen van een verblijfsvergunning in 2014 had gemiddeld 4 procent van de 18- tot 65-jarige asielzoekers werk. Een jaar later was dat opgelopen naar 11 procent. Veel statushouders* zijn dan nog aan het inburgeren.

* Statushouder: vluchteling met een verblijfsvergunning; erkende asielzoeker.

In 2014 kregen 20 duizend asielzoekers een verblijfsvergunning asiel. Bijna drie kwart van deze statushouders komt uit SyriŽ (10 duizend) of Eritrea (4 duizend). Na het verkrijgen van de vergunning moeten de statushouders binnen drie jaar slagen voor het inburgeringsexamen. Op 1 oktober 2016 was dat nog maar gemiddeld 6 procent gelukt. Van de statushouders uit SyriŽ en Eritrea was dat nog iets lager (5 procent en 4 procent). (Bron: CBS, 17 apr. 2018)

Cijfers asielzoekers 2018

Nederland heeft in vorig jaar (2019) 4795 mensen asiel of een andere beschermde status toegekend. Het ging vooral om vluchtelingen uit SyriŽ (1620), Eritrea (535), en IraniŽrs (450). Het aantal toekenningen is een forse daling vergeleken met de 9090 in 2017 en de bijna 22.000 in 2016.

Volgens VluchtelingenWerk Nederland wil de daling niet automatisch zeggen dat er minder asielzoekers naar ons land zijn gekomen. De organisatie denkt eerder dat de daling is toe te schrijven aan de achterstanden bij de immigratiedienst IND. Asielzoekers moeten tot anderhalf jaar wachten tot hun asielaanvraag in behandeling wordt genomen.

NB: Zie ook het Jaarrapport Integratie 2018

Een stap terug met de inburgering

Het gebeurt niet iedere dag dat een kabinet een hele gedachte naar de prullenbak verwijst. Vandaag (2 juli 2018) gebeurt dat wel met het inburgeringsbeleid. Dat stond de afgelopen vijf jaar in het teken van zelfredzaamheid en marktwerking. Op last van de kabinetten Rutte I en II werden nieuwkomers in 2013 zelf verantwoordelijk voor hun inburgering. Voor het organiseren van de scholing werd vertrouwd op de markt, waar commerciŽle bureaus onder druk van concurrentie het beste in elkaar naar boven zouden halen. Dat werkt niet, weten we inmiddels. Slechts eenderde van de inburgeraars haalt de examens binnen de gestelde termijn van drie jaar

Vandaar dat het kabinet nu de principiŽle stap terug zet. Het doel is dat nieuwkomers meteen aan het werk gaan en ondertussen de taal leren. En de gemeenten komen terug in beeld. En nu nog veel nadrukkelijker dan voorheen. Zij krijgen het geld, moeten het inburgeringsplan opstellen en vervolgens de cursus regelen. De inburgeraar zelf wordt ontzorgd en kan zich weer gaan concentreren op de hoofdzaak: zo snel mogelijk inburgeren.

Ook wordt het leenstelsel afgeschaft waarmee nieuwkomers nu nog hun inburgeringscursus inkopen. In het nieuwe inburgeringsstelsel worden hogere taaleisen gesteld aan inburgeraars. Momenteel is het vereiste niveau A2, aldus minister Koolmees

De politieke reacties zijn overwegend positief, ook die van oppositiepartijen als GroenLinks en Denk. (Bronnen: Min. SZW, De Volkskrant e.a., 2 jul. 2018)

Legaal werken in Nederland: twee nieuwe regelingen

Twee nieuwe regelingen van kracht die de toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt voor niet-EU-onderdanen verruimen: de ICT-regeling en de regeling internationaal handelsverkeer.

ICT-regeling

Wanneer een werknemer werkt bij een buiten de EU gevestigde werkgever en wordt overgeplaatst naar een vestiging in Nederland, dan is het mogelijk om op basis van de richtlijn een GVVA (gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid) voor de werknemer aan te vragen. Dit is een verblijfsvergunning van de IND, waarbij de arbeidsmarkttoets plaatsvindt door het UWV voor het krijgen van de tewerkstellingsvergunning (inlegvel bij verblijfsvergunning).

Regeling internationaal handelsverkeer

De regeling internationaal handelsverkeer biedt werkgevers in het internationale bedrijfsleven de mogelijkheid tijdelijk buitenlandse werknemers in Nederland te laten werken zonder dat een tewerkstellingsvergunning nodig. Deze mogelijkheid staat echter niet open wanneer de ICT-regeling van toepassing is. De ICT-regeling is echter niet van toepassing op werkzaamheden van korter dan drie maanden.

Vluchtelingen en tegemoetkoming, subsidies, premies en vergoedingen

Om het voor werkgevers aantrekkelijk te maken om iemand uit de bijstand in dienst te nemen, zetten gemeenten verschillende soorten premies, subsidies en vergoedingen in. Elke gemeente is vrij om te kiezen of en welke tegemoetkomingen zij inzetten. Het werkgeversservicepunt in uw regio kan u informeren over de regelingen die voor u van toepassing zijn.

Werk met behoud van uitkering

Gemeenten kunnen werkgevers de mogelijkheid bieden om voor een korte periode een vluchteling op proef in dienst te nemen. Tijdens deze proefplaatsing of werkstage betaalt u geen loon en behoudt de vluchteling zijn uitkering. Heeft een vluchteling een hele kleine kans om betaald werk te vinden? Dan kan de gemeente toestemming geven om deze vluchteling voor langere tijd onbetaald werkervaring op te laten doen. Dat kan op een participatieplaats. Een participatieplaats duurt in eerste instantie 1 jaar en wordt eventueel met 1 jaar verlengd.

Stimuleringspremies

Gemeenten kunnen werkgevers die vluchtelingen in dienst nemen een stimuleringspremie betalen. De gemeente Zwolle doet dit bijvoorbeeld in de vorm van een indienstneming subsidie. Het is een tijdelijke compensatie voor het feit dat de werkgever een kwetsbare vluchteling al het wettelijk minimumloon moet betalen, terwijl diegene nog niet volledig kan inzetten.

Tijdelijke loonkostensubsidie

Gemeenten kunnen werkgevers die een vluchteling in dienst nemen ook via een tijdelijke loonkostensubsidie compenseren voor de eventuele extra begeleiding en/of lagere arbeidsproductiviteit. De gemeente Amsterdam doet dat bijvoorbeeld voor werkgevers die werknemers met een bijstandsuitkering aannemen die nog enige scholing of extra begeleiding nodig hebben. Elke gemeente is vrij om te bepalen of er gewerkt wordt met een tijdelijke loonkostensubsidie.

Tegemoetkoming in extra kosten

Werkgevers kunnen bij sommige gemeenten een tegemoetkoming of vergoeding krijgen voor extra kosten die komen kijken bij het in dienst nemen of houden van en vluchteling. Het gaat daarbij niet om loonkosten maar om kosten voor bijvoorbeeld begeleiding, scholing of aanpassing van de werkplek. Vaak geldt hierbij de voorwaarde dat er geen andere vergoeding mogelijk is. Informeer naar de mogelijkheden bij het Werkgeversservicepunt in de woonplaats van de vluchteling.

Vergoedingen en voorzieningen voor werknemers met een arbeidsbeperking

Gemeenten hebben specifieke regelingen voor werkzoekenden met een arbeidsbeperking door ziekte of handicap. Deze regelingen gelden vanzelfsprekend ook als werkgevers een vluchteling met een arbeidshandicap of ziekte aannemen.

Regeling loonkostensubsidie Participatiewet

De Participatiewet (2015) heeft als doel dat zo veel mogelijk arbeidsgehandicapten een normale baan krijgen. Voor vluchtelingen die vanwege een arbeidsbeperking zelfstandig niet het volledige minimumloon kunnen verdienen, kunt u loonkostensubsidie krijgen via de gemeente. Deze vorm van loonkostensubsidie is structureel mogelijk.

No-riskpolis

Werkgevers die een vluchteling die valt onder de banenafspraak willen aannemen, kunnen gebruik maken van de no-riskpolis. Dit houdt in dat u voor de vluchteling een Ziektewetuitkering van UWV kan krijgen als hij ziek wordt. 

Jobcoach

Een jobcoach biedt een vluchteling met een arbeidsbeperking extra ondersteuning op de werkplek. Voor vluchtelingen die vallen onder de Participatiewet is de gemeente verantwoordelijk voor de jobcoach. Vraag bij het werkgeversservicepunt naar de mogelijkheden.

Vergoedingen

Een gemeente kan voor vluchtelingen met een arbeidsbeperking vergoedingen verstrekken voor:
Ė aanpassing van het bedrijfspand, de werkplek of de productie- of werkmethodes;
Ė extra hulp op de werkplek (bijv. van een doventolk);
Ė vervoersvoorziening.

Werkgeversservicepunt

De gemeentelijke regelingen voor het aannemen van vluchtelingen verschillen per gemeente. Raadpleeg daarom het WerkgeversServicepunt bij u in de buurt. Het Werkgeversservicepunt kan u vertellen van welke regelingen u gebruik kunt maken. De servicepunten zitten op 35 plaatsen in het land.

Subsidieregeling

Als een vluchteling binnen uw bedrijf leren en werken combineert, kunt u mogelijk gebruik maken van de subsidieregeling praktijkleren. Deze subsidie is een tegemoetkoming in de kosten die u maakt voor de begeleiding van de vluchteling. Dit geldt voor zowel vluchtelingen die deelnemen aan het (voorbereidend) beroepsonderwijs als voor promovendi aan de universiteit. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van het aantal aanvragen voor de diverse opleidingsniveaus en is maximaal 2.700 euro per werkleerplaats.

Bronnen en meer informatie:
http://www.werkwijzervluchtelingen.nl/werken/ondersteuning/regelingen.aspx   
 http://www.vluchtelingenwerk.nl/sites/public/u895/vluchtelingen_in_dienst_nemen_23112015.pdf

(Bron: AWVN, 16 aug. 2018)

Het zoveelste nieuwe inburgeringsstelsel

Om zo snel mogelijk tot een nieuwe inburgeringswet te komen is een helder tijdpad nodig, een duidelijke prioriteitsstelling en een overzicht van wie-doet-wat. Dit staat uitgewerkt in de brief over het nieuwe inburgeringsstelsel, die minister Koolmees op 23 oktober 2018 aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hiermee kunnen alle partijen voortvarend aan de slag.

De Uitwerkingsagenda is samen met zoín 100 experts van gemeenten, maatschappelijke organisaties zoals Vluchtelingenwerk Nederland, UAF, wetenschapper, werkgevers en andere ministeries tot stand gekomen. Deze partners, verenigd in de Taskforce Werk & Integratie, hebben grote waardering uitgesproken voor de werkwijze en hun betrokkenheid bij de totstandkoming van de Uitwerkingsagenda.

Hoofdlijnen van het nieuwe inburgeringsstelsel

''Iedereen doet mee, het liefst via betaald werk en daar moet de inburgering aan bijdragen. Dat is waar de inzet van de inburgeraar, de overheden en andere (maatschappelijke) partners op gericht is. Om deze doelstelling te bereiken wordt inburgering gepositioneerd als onderdeel van het brede sociaal domein. De regierol van gemeenten over de uitvoering wordt vastgelegd in de wet. 
 
Het nieuwe stelsel zet in op een doorlopende lijn vanuit de opvang. De regierol van gemeenten hierin begint met een brede intake. Leren en participeren gaan hand in hand en beide aspecten worden in een persoonlijk plan opgenomen. Ontzorgen is gericht op zelfredzaamheid en helpt om de focus van inburgeringsplichtigen bij aanvang  bij inburgering en participatie te leggen.

Er komen drie leerroutes in het nieuwe stelsel:
  • Onderwijsroute: gericht op het behalen van een Nederlands schooldiploma voor een goede startpositie op de arbeidsmarkt. Jonge inburgeraars worden daarom zo snel mogelijk doorgeleid naar een Nederlandse opleiding.
  • Reguliere B1 route: om het mogelijk te maken dat de meeste inburgeraars zo snel mogelijk, maar maximaal binnen drie jaar, taalniveau B1 behalen en hun perspectief op de arbeidsmarkt vergroten, is het van belang dat het leren van de taal gecombineerd wordt met (vrijwilligers)werk.
  • Voor mensen voor wie de onderwijs- of B1-route buiten bereik ligt, komt er een speciale leerroute zodat iedereen leert zich in de maatschappij te redden. Er worden geen ontheffingen op basis van aantoonbaar geleverde inspanning meer verleend.
We werken hiermee aan een stelsel dat robuust en adaptief is met een centrale plaats voor monitoring en evaluatie. Het nieuwe stelsel moet ruimte bieden om te leren en mee te bewegen met opgaven die zich aandienen."
 
(Bron: Min SZW, 23 okt. 2018)

Verdere Integratie Arbeidsmarkt

Met een gerichte aanpak via werk kunnen nieuwkomers en Nederlanders met een migratie-achtergrond sneller integreren en meedoen in de Nederlandse samenleving. Een achttal specifieke pilots wordt ingezet om de achterstand te verkleinen. Zowel achterstand in deelname aan de arbeidsmarkt als doorstroming naar hogere functies. Pilots waarvan de aanpak werkt, worden in 2020 landelijk aangeboden aan werkgevers, gemeenten en scholen. Dit schrijft minister Koolmees in een brief aan de Tweede Kamer over het programma Verdere Integratie Arbeidsmarkt (VIA).

De acht VIA-pilots zijn gericht op:
  1. Vergroting van ouderbetrokkenheid op het vmbo voor een studiekeuze met beter arbeidsperspectief;
  2. Professionalisering van de voorbereiding op de arbeidsmarkt en bredere arbeidsoriŽntatie voor mbo-leerlingen;
  3. Tegengaan van vooroordelen via eenvoudige aanpassing in werving en selectieproces bij werkgevers;
  4. Inzicht krijgen in culturele diversiteit in personeelsbestand d.m.v. databasekoppeling;
  5. Behoud en doorstroom van personeel met niet-westerse migratieachtergrond;
  6. Verbetering van de arbeidsmarktpositie door combinaties van werken en leren;
  7. Betere aansluiting van de UWV-dienstverlening voor ww-ers met een niet-westerse migratieachtergrond, gericht op snellere terugkeer op de arbeidsmarkt;
  8. Intensievere begeleiding van langdurig werklozen, waaronder Somalische Nederlanders.
(Bron: Min. SZW, 16 nov. 2018)

Werkgever verantwoordelijk voor integratie werknemer en zijn gezin?

Werkgevers met buitenlandse werknemers kunnen taalcursussen aanbieden, maar het gaat nogal ver om ze verantwoordelijk te maken voor de integratie van die werknemers en hun gezinnen. Dat zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland in reactie op een aangenomen motie in de Tweede Kamer van de ChristenUnie. (Bron: Headlines, 28 nov. 2018)  

Wijziging in 2019 van besluit Inburgering 2019

Per 1 april 2019 wijzigt het besluit Inburgering, waarbij werkenden vrijstelling krijgen voor het onderdeel OriŽntatie Nederlandse Arbeidsmarkt (ONA) van het inburgeringsexamen. Achtergrond van deze vrijstelling is dat als iemand in de praktijk aantoont zelfstandig op de Nederlandse arbeidsmarkt te kunnen functioneren er geen reden meer is dat aan te tonen via een examen of via een verplichte deelname aan 64 cursusuren ONA.

Met de wijziging van het besluit wordt het mogelijk om een aanvraag bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) te doen voor vrijstelling van het ONA-examen. Voorwaarde is dat de aanvrager, in de twaalf maanden voorafgaand aan het tijdstip van aanvraag, gedurende ten minste zes maanden, minimaal 48 uur per maand, verloonde uren zijn opgenomen in de loonaangifte. Het recht op vrijstelling wordt door DUO beoordeeld op basis van de beschikbare gegevens uit de polisadministratie waarin de verloonde uren zijn opgenomen. (Bron: Schulinck, dec. 2018)

Cijfers asielzoekers 2019

Nader in te vullen.

Kortere verblijfsvergunning voor asielzoekers

Asielzoekers krijgen straks een verblijfsvergunning die niet vijf, maar drie jaar geldig is. Het kabinet wil zo aansluiten bij Europese regels. 

Na drie jaar wordt bekeken hoe de veiligheid in het land van herkomst is, en of de vluchteling kan terugkeren. Als dat niet zo is, krijgt hij opnieuw een tijdelijke verblijfsvergunning voor twee jaar. Pas daarna kan eventueel een permanent verblijf worden aangevraagd.
Het kabinet heeft dit besloten om Ďmeer in de pas te lopen met ≠andere landen in Europaí. Coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie hebben in het regeerakkoord afgesproken dat Nederland op asielgebied niet mťťr gaat doen dan door Europa verplicht is Ė de maatregel van vrijdag past in deze afspraak. (Bron: ND, 16 feb. 2019)

Vrijstelling "OriŽntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt"

Inburgeringsplichtigen die werken, worden vrijgesteld van het examenonderdeel OriŽntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt (ONA) bij het inburgeringsexamen. Als iemand al gedurende de inburgeringstijd in de praktijk aantoont zelfstandig op de Nederlandse arbeidsmarkt te kunnen functioneren, is er immers geen reden meer om verplicht examen te doen of een cursus te volgen. Een inburgeraar die aan het werk is, hoeft zich straks dus niet meer opnieuw te oriŽnteren op de arbeidsmarkt om te voldoen aan de inburgeringsplicht. (Bron: Rijksoverheid, 8 mrt. 2019) 

Nederlandse bedrijven helpen 3500 vluchtelingen aan werk

Vijftien grote Nederlandse bedrijven willen de komende twee tot drie jaar samen 3.500 vluchtelingen aan werk helpen. Het gaat om een gezamenlijk initiatief dat maandag werd bekendgemaakt tijdens de Dutch Business Summit on Refugees over de positie van vluchtelingen op de arbeidsmarkt. Deelnemers zijn ABN Amro, organisatieadviesbureau Accenture, advies- en ingenieursbedrijf Arcadis, schoonmaakbedrijf Asito, dienstverlener Dental Care Professionals, bouwbedrijf Dura Vermeer, Hilton, technologiebedrijf HP, ING, Philips, Rabobank, Randstad, Shell, uitzendbedrijf ManpowerGroup en Unilever. 

Initiatiefnemer en topman van Rabobank Wiebe Draijer sprak van een goede start. ĄWe hopen natuurlijk dat meer bedrijven zullen volgen.Ē De aangesloten bedrijven willen arbeidsplaatsen beschikbaar stellen voor vluchtelingen en geld vrijmaken om startende ondernemers in binnen- en buitenland te financieren en te trainen. Zo zullen bedrijven geld lenen aan start-ups in bijvoorbeeld Turkije. (ANP, 9 april 2019). )

Discretionaire bevoegdheid staatssecretaris per 1 mei 2019 geschrapt

De mogelijkheid voor staatssecretaris Harbers van Justitie en Veiligheid om in schrijnende gevallen alsnog een verblijfsvergunning toe te kennen aan een asielzoeker wordt over tweeŽnhalve week geschrapt. Per 1 mei 2019 kan de staatssecretaris de zogenoemde discretionaire bevoegdheid niet meer toepassen.

Het vervallen van deze bevoegdheid was een van de afspraken uit het akkoord over het kinderpardon, dat in januari werd gesloten door de coalitiepartijen.

Fraude met inburgeringsexamens 

Twee mannen die worden verdacht van fraude met inburgeringsexamens zijn vandaag door de raadkamer van de rechtbank in Amsterdam in voorlopige hechtenis gesteld voor 30 dagen. De twee mannen gaven leiding aan een taalbureau voor inburgering in Amsterdam.

In juli 2018 heeft de Recherche Inspectie SZW in dit onderzoek al verschillende locaties doorzocht. Het onderzoek naar de fraude door dit taalbureau in Amsterdam leidde in november 2018 tot de aanhouding van een 32-jarige man, die vermoedelijk de kandidaten op afstand zou hebben geholpen met het geven van de juiste antwoorden tijdens hun inburgeringsexamen. (Bron: Inspectie SZW, 10 apr. 2019)

Meer maatwerk en regionale hulp voor statushouders

De Sociaal-Economische Raad (SER) pleit voor een effectievere ondersteuning van vluchtelingen met een verblijfsvergunning bij het zoeken naar werk.

Meer maatwerk en een sluitende regionale infrastructuur waarop gemeenten, werkgevers en werknemers een beroep kunnen doen, zijn nodig voor een succesvolle integratie van deze nieuwkomers. Dit vraagt om veranderingen in wetgeving, beleid en uitvoering. Gezien de zorgelijke maatschappelijke positie, is een slagvaardige aanpak geboden, aldus de raad.

Op 24 mei 2019 verscheen het SER-rapport ĎIntegratie door werk: meer kansen op werk voor nieuwkomersí. De raad agendeert daarin de beperkte arbeidsparticipatie van statushouders. Een kwart van degenen die in 2014 naar Nederland zijn gekomen, heeft betaald werk gevonden. Twee derde van deze statushouders is afhankelijk van een bijstandsuitkering.

Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen:
Gerelateerd nieuws en/of opinies:


 Arbeidsmarkt    Cijfers (arbeidsmarkt)