Vitaliteit is meer dan gezondheid en levensenergie

Opinie  |  do 19 aug 2021  |  Bron: HR-kiosk, Trends in HR  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , , , ,

Ik las een prima artikel over vitaliteit. Vitaliteit waar werkgever en werknemer gezamenlijk aan moeten werken om de inzetbaarheid zo optimaal te houden.  
“Het uitgangspunt daarbij is iemands mentale en fysieke gesteldheid. Vitale medewerkers zetten graag een stap extra voor je organisatie en zijn meer geïnspireerd en betrokken dan niet-vitale medewerkers. Vitaliteit op de werkvloer leidt tot een hogere productiviteit en ook tot minder ziekteverzuim.” 

De 8 tips die werden gegeven zijn zeker waardevol. Ik miste echter tip nr. 9.

Waar gingen die 8 tips over.

1. Ruimte bieden voor eigen vitaliteit
Je kunt je medewerkers niet verplichten tot meer vitaliteit. Ze zullen het dan snel ervaren als ongewenste bemoeienis met hun gezondheid. Zorg er daarom voor dat ze zelf vitaler willen worden.
2. Vitaliteitsbeleid
Met een langetermijnvisie en -strategie voor vitaliteit biedt je duidelijkheid aan je organisatie en medewerkers. Je laat zo ook zien dat je het thema serieus neemt.
3. Stimuleer vitaal werken
Met leuke extra’s zullen je werknemers eerder willen werken aan hun vitaliteit. Denk aan het aanbieden van een gezondheidspakket als een medewerker stopt met roken of de mogelijkheid voor medewerkers om jaarlijks sportieve activiteiten te declareren.
4. Gezond eten en drinken
Een simpele stap richting vitaliteit is het aanbieden van gezond eten in de kantine, tijdens lunchbijeenkomsten en op de werkvloer eten.
5. Beweging en ontspanning
Met het op kantoor werken achter computers en het vele thuiswerken hoeven medewerkers bijna niet meer op te staan van hun werkplek. Medewerkers motiveren om in beweging te komen? Organiseer een stappenchalenge.
6. Sociale en emotionele vitaliteit
Vitaliteit in organisaties heeft sociale en emotionele kanten. Wat bijdraagt aan het functioneren van medewerkers is dat ze genoeg contact hebben met collega’s over wat ze bezighoudt.
7. Stress tegengaan
Houd daarnaast tekenen van stress goed in de gaten.
8. Rustige werkplek
Een ergonomisch verantwoorde en rustige werkplek is belangrijk voor medewerkers om hun werk met plezier te kunnen doen.

9. Vitaliteit is ook kennis en kunde

Uit eigen ervaring en onderzoek naar de belangrijkste factoren van uitval op latere leeftijd zijn het nauwelijks direct aanwijsbare gezondheidsklachten, maar vooral het werk niet meer aankunnen. Het is ontegenzeglijk waar dat je redelijk gezond moet zijn om ook een goede arbeidsprestatie te kunnen leveren. Dus deze 8 tips zijn zeker waardevol, dus doen, maar . . . . 
Een belangrijke oorzaak dat medewerkers niet meer opgewassen zijn tegen het werk is omdat oudere werknemers minder bijblijven in hun vakgebied. Meer dan 80% van het opleidingsbudget gaat naar medewerkers die jonger zijn dan 50 jaar. Die kunnen of  willen nog carrière maken. De bereidheid om spontaan een studie te volgen neemt op latere leeftijd ook exponentieel af. “Voor mij hoeft dat allemaal niet meer”. En veel werkgevers laten dit ook toe.
Het gevolg is dat de inzetbaarheid snel afneemt, maar vooral ook het plezier in het werk en de waardering van anderen in de bijdrage in het bedrijfsresultaat.
Wanneer het plezier in het werk minder wordt is een kwaaltje wel gauw gevonden.
Zeker, ongezond leven is een risicofactor, maar de massale hype van bedrijfsfitnessprogramma’s, geen vette hap in de kantine, periodieke check-ups enzovoorts, dragen nauwelijks bij aan het terugdringen van het ziekteverzuim en bevorderen van de inzetbaarheid.

 
Lees meer

Andries Bongers

Andries Bongers Meer info

Eindredacteur bij HR-kiosk.nl en Directeur van HR-kiosk BV, Directeur en consultant De Bongerd VOF, was Bestuurslid NVP, is Auteur "Fiscaal Vriendelijk Belonen", Partner van Merknemers.nu
Interesse: Beloningsmanagement, Arbeidsrecht, HR Generalist, Columnist. Visie over Personeelsbeleid  Interview dr. Miranda Langedijk op pagina 6/10