Eerste Kamer stemt in met Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta)

vr 14 nov 2025  |  Bron: HR-Kiosk & Normec  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , , , , ,

Al meerdere keren hebben wij geschreven over de ernstige  mistanden in de uitzendwereld, in het bijzonder waar het malafide uitzendbureaus betreft. De Tweede en Eerste Kamer hebben nu een wet aangenomen voor certificering, die in 1998 door Kok/Melkert was ingetrokken. Laten we dat op een verkeerde inschatting taxeren onder druk van de privatiseringswoede van het toen zittende Kabinet.

Wat kritische opmerkingen vooraf:

  • Ook zonder een herinvoering van deze wet, zouden uitzendkrachten (bij malafide bureaus) ook beschermd moeten zijn bij de wet. Zij zijn immers gewoon arbeidskrachten, waar de huidige wetgeving van toepassing is. 
  • De Belastingdienst, Arbeidsinspectie en Gemeentelijke Autoriteiten, hebben al jarenlang nagelaten om in te grijpen, ook zonder de wet Wtta!
  • En waarom gaat deze wet eerst in op 1 januari 2027 en wordt eerst gehandhaafd vanaf 1 januari 2028?
  • En waarom worden werkgevers (dus inleners) niet verboden om werknemers aan te nemen van niet gecertificeerde uitzendbureaus en welke boetes staan daarop?
  • Waarom een nieuw instituut oprichten, terwijl de Belastingdienst en Arbeidsinspectie in eerste instantie daar verantwoordlijk voor zijn?

Wat houdt de wet Wtta in?

De Eerste Kamer heeft op 11 november ingestemd met de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta). Deze wet introduceert een verplicht toelatingsstelsel voor alle ondernemingen die arbeidskrachten ter beschikking stellen, zoals uitzendbureaus, payrollbedrijven en detacheerders. Het doel: misstanden aanpakken, arbeidsmigranten beter beschermen en zorgen voor een gelijk speelveld.

Belangrijkste momenten

  • 1 januari 2027: De wet treedt in werking. Bedrijven die werknemers willen blijven uitlenen, moeten zich vóór deze datum aanmelden bij de Nederlandse Autoriteit Uitleenmarkt (NAU).
  • 1 januari 2028: De Nederlandse Arbeidsinspectie start met handhaving. Uitleners zonder toelating én inleners die gebruikmaken van niet-toegelaten bureaus riskeren forse boetes.

Voorwaarden voor toelating

De toelating is niet vrijblijvend. Uitleners moeten onder andere een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) indienen, een waarborgsom van €100.000 storten, aantonen dat zij voldoen aan het Wtta normenkader en de bestaande wet- en regelgeving daadwerkelijk naleven. Alleen dan geeft de NAU groen licht.

Rol van de NAU

De NAU (Nederlandse Autoriteit Uitleenmarkt) is een uitvoeringsorganisatie van SZW. De inrichting van de organisatie is in volle gang: voorlopig in Den Haag, met een definitieve huisvesting in Lelystad. Zij speelt een centrale rol in de uitvoering van de wet.
  • verleent, schorst en trekt toelatingen in en
  • verleent en beëindigt ontheffingen voor daarvoor in aanmerking komende uitleners
  • wijst inspectie-instellingen aan en houdt toezicht op hun kwaliteitsborging
  • beheert de waarborgsom en beslist op aanvragen tot verhaal
  • wisselt gegevens uit met o.a. de Nederlandse Arbeidsinspectie en de Belastingdienst
De NAU opent de loketten gefaseerd.
  • Eerst start het aanmeldloket voor het overgangsrecht: van 1 november 2026 tot en met 1 januari 2027 kunnen uitleners zich melden om onder het overgangsregime te vallen (op basis van het SNA-keurmerk).
  • Daarna volgt het aanvraagloket voor de definitieve toelating: tussen 1 mei en 1 juli 2027 dienen uitleners hun formele toelatingsaanvraag in, inclusief het benodigde inspectierapport.

Wat betekent dit voor jouw organisatie?

De Wtta vraagt om tijdige voorbereiding. Bedrijven die actief zijn in het uitlenen van arbeidskrachten moeten nu al beginnen met het scherp inrichten en documenteren van hun kernprocessen: van administratie, loon en afdrachten tot compliance (beleid, uitvoering, monitoring), contractering en leveranciersselectie, ketencontrole en interne beheersing.
Het SNA-keurmerk bestrijkt dit bredere stelsel van eisen en fungeert als basisnorm voor het Wtta-normenkader. Wie SNA al voert, kan vanuit die basis de Wtta-aanvullingen gericht borgen; wie nog geen SNA heeft, bouwt met een SNA-conforme inrichting een stevig fundament richting Wtta.
 
Lees meer