Mobiliteitsbudget    Oldtimer 


Motorfiets

Datum laatste wijziging: 11 oktober 2019  |  Trefwoorden: Reiskostenvergoeding, Woon-werkverkeer, Motorfiets, Vergoeding

Inhoud

  1. Fiscale regels conform reiskostenregeling
  2. Motor leasen
  3. Naslag
  4. Motor van de zaak: praktisch en voordelig
  5. Meer 50-plussers op de motor
  6. Deze Nederlandse motor is een Tesla op twee wielen
  7. Uitstoot motorfietsen elf keer hoger dan auto’s

Fiscale regels conform reiskostenregeling

Met ingang van 1 januari 2004 gelden voor motorfietsen dezelfde fiscale regels als voor de reiskostenregeling. Dit betekent dat een werkgever aan een werknemer die een motorfiets gebruikt voor woon-werkverkeer en zakelijke doeleinden een onbelaste vergoeding mag geven van maximaal € 0,19 per kilometer. Stelt een werkgever aan een werknemer echter een motorfiets ter beschikking, dan vormt het gebruik voor privé-doeleinden een voordeel dat wordt aangemerkt als loon in natura. Dit voordeel moet de werkgever waarderen op de waarde in het economische verkeer.






NB: In 2009 is de MRB voor motoren met eenzelfde percentage verhoogd als voor personenauto's. Hiermee creëerde het kabinet een grotere stimulans voor milieuvriendelijke motoren, de 'zero emission motoren', omdat deze zijn vrijgesteld van zowel BPM als MRB, zie de subrubriek Motorrijtuigenbelasting.

Motor leasen

Net als bij een auto betaalt de rijder bijtelling voor privégebruik van de motor. Echter, het systeem is anders dan dat van de leaseauto. Bij een leaseauto betaalt iemand een percentage van de catalogusprijs van de auto, bij een motor betaalt de rijder alleen bijtelling voor de daadwerkelijk gereden privékilometers. Daarom moet hij/zij aan de Belastingdienst aangeven hoeveel kilometer er met de motor is gereden. Voor de fiscus moeten dan ook de gereden kilometers worden bijgehouden. Nog een verschil met de auto: de bewijslast dat te weinig privé gereden kilometers zijn opgegeven, ligt dit keer bij de fiscus.

In de praktijk worden weinig motoren geleased. Reden is dat in vergelijking met de motorrijden duur is. De leaseprijs van een motor van € 10.000 komt bij 20.000 kilometer per jaar op circa € 400 per maand. Dat komt omdat bij een gelijke aanschafprijs de kosten van het onderhoud van een motor hoger zijn dan die van een auto. Een andere reden is dat een motor bij bijvoorbeeld 100.000 gereden kilometers geen/nauwelijks nog een restwaarde heeft, m.a.w. de motor wordt sneller afgeschreven dan een auto.

Naslag

Meer informatie is te vinden in Handboek Loonheffingen. Ga naar subrubriek Loon- en inkomstenbelasting en klik bij Handboeken Loonheffingen op het door u gewenste jaar.

Motor van de zaak: praktisch en voordelig

Volgens De Bij* heeft een motor van de zaak nog meer fiscale voordelen. "Net zoals dat voor een bedrijfsauto geldt, mogen bij een motor van de zaak kosten voor benzine, onderhoud, motorrijtuigenbelasting, verzekering en afschrijving worden afgetrokken. Daarnaast zijn ook de kosten voor noodzakelijke items zoals motorhelm, -kleding en -laarzen, een navigatiesysteem en tassen of koffers aftrekbaar."

De Bij voegt hier nog aan toe dat u als zakelijke motorrijder gebruik kunt maken van minimaal een investeringsregeling. "Volgende de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) mag een ondernemer die meer dan 2300 euro investeert, 28 procent van de aanschafprijs aftrekken van het inkomen. Auto’s zijn uitgesloten van de regeling, maar motoren niet. Voor elektrische scooters en motoren kan tevens gebruik worden gemaakt van de MIA, een milieu-investeringsaftrek, en VAMIL, een willekeurige aftrek milieu-investeringen.

* Zie site Helmonline.

(Bron: Brisk, 29 mrt. 2017)

Meer 50-plussers op de motor

Onder Nederlanders van 50 jaar en ouder is het motorbezit gegroeid. Ook het bezit van een motorrijbewijs nam in deze leeftijdscategorie toe. In Nederland stonden op 1 januari 2018 ruim 647 duizend motoren geregistreerd op naam van particulieren, 5 duizend meer dan 4 jaar geleden. Het motor(rijbewijs)bezit onder de 50-minners is juist afgenomen.

Onder de motorrijbewijsbezitters zijn mannen veruit in de meerderheid. Van de mannen van 18 jaar of ouder is 17 procent in het bezit van een motorrijbewijs, van de vrouwen 4 procent. In totaal heeft 11 procent van de bevolking van 18 jaar of ouder een motorrijbewijs. (Bron: CBS, 20 feb. 2018)

Deze Nederlandse motor is een Tesla op twee wielen

Niet alleen vierwielers worden elektrisch, ook motoren gaan aan de stekker. Het Nederlandse NXT Motors onthulde een paar dagen geleden zijn eerste twee pre-productiemodellen, die deze zomer op de weg moeten verschijnen.

Het bedrijf uit Enkhuizen werkt aan twee modellen, De NXT Rage en de NXT Raw. De (bijna) productieversies daarvan werden vorige week onthuld op de Motorbeurs in Utrecht. (Bron: Sprout, 19 feb. 2019)

Uitstoot motorfietsen elf keer hoger dan auto’s

ICCT (International Council on Clean Transportation) onderzocht (2019) de uitstoot van motorfietsen en kwam tot de conclusie deze vervoersmiddelen 6,1 keer meer stikstofoxide en 11,1 keer meer koolstofmonoxide uitstoten dan personenauto’s. De reden is dat auto’s aan de Euro 6-norm moeten voldoen en motorfietsen slechts aan de Euro 4-norm.

Moet er een verbod komen op huidige motorfietsen? Ja of nee. De vervuiling van motorfietsen is erg hoog. Daar staat tegenover dat Nederland telt ruim 660.000 motorfietsen tegenover circa 11.500.000 personenauto's die je ook niet kan verbieden. En dan laten we de aantallen bestelauto's, vrachtwagens, aanhangwagens, bussen en brom- en snorfietsen buiten beschouwing. Komt bij dat motoren in een jaar gemiddeld beduidend minder kilometers maken de personenauto. Dus, ... u mag het zeggen.


Ga terug naar rubriek Vervoer.


Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen:
Gerelateerd nieuws en/of opinies:



 Mobiliteitsbudget    Oldtimer