Veiligheid    Autopool 


Auto van de zaak

Datum laatste wijziging: 29 april 2019  |  Trefwoorden: Auto van de zaak, CO2-uitstoot, Lease-auto, Leaseauto, Youngtimer, Ziekte

Inhoud

  1. Wanneer is een auto ter beschikking gesteld?
  2. Per 2019 22% bijtelling bij privégebruik auto van de zaak
  3. Dieselgate
  4. Mannending
  5. Ter beschikking stellen auto zonder controle is vragen om problemen
  6. Drie auto's van de zaak ter beschikking en dan 3x bijtelling privé-gebruik?
  7. Bijtelling privégebruik auto geen schending mensenrechten
  8. Steeds meer zakelijke rijders in 15 jaar oude auto
  9. Zelf opgelegd rijverbod auto van de zaak wassen neus
  10. Auto’s van werknemers tracken
  11. Zieke werknemer moet auto van de zaak inleveren
  12. Pogingen onder beschikkingstelling auto uit te komen
NB: Zie desgewenst ook de subrubriek Lease-auto.

Wanneer is een auto ter beschikking gesteld?

De Belastingdienst stelt dat een auto van de zaak een auto is, die de werkgever ter beschikking heeft gesteld aan een werknemer. Dit is een vrij ruim begrip, dat van toepassing is op verschillende situaties:
  • De werkgever vergoedt alle kosten van de eigen auto van de werknemer.
  • De werknemer gebruikt een auto die eigendom is van de zaak of geleased is voor zowel zakelijk als privégebruik, waarbij de werkgever alle kosten vergoedt.
  • De werknemer kan de auto van de zaak gebruiken wanneer hij wil.
  • De werknemer huurt of least zelf een auto, waarvoor de werkgever de kosten vergoedt.
  • De werkgever heeft met de medewerker afgesproken dat hij de auto alleen zakelijk mag gebruiken. De medewerker moet de waarde van het privégebruik meetellen voor de loonbelasting, de zogeheten bijtelling voor de auto van de zaak.
Een auto van de zaak is ook de “tweedehands auto” die al jaren in het bezit is van de werkgever, die deze beschikbaar stelt aan een personeelslid.

Daar waar gesproken wordt over een leaseauto, wordt in feite bedoeld een “auto van de zaak”, die door de werkgever via een leasecontract is afgenomen. 




Per 2019 22% bijtelling bij privégebruik auto van de zaak

Het wetsvoorstel stelt om in 2019 nog maar twee bijtellingstarieven te hanteren voor privégebruik van de auto van de zaak. De meeste auto’s vallen dan onder het 22%-tarief. Voor privégebruik van volledig elektrische auto’s wordt de bijtelling 4%. Deze lage bijtelling geldt over de eerste € 50.000 van de aanschafwaarde. De aanpassing van de bijtellingstarieven gebeurt stapsgewijs:



De nieuwe bijtellingspercentages gaan niet gelden voor lopende contracten. Daarvoor blijven de regels van kracht die van toepassing waren op het moment dat het contract werd afgesloten. U krijgt dus alleen met deze nieuwe bijtellingscategorieën te maken wanneer u vanaf 2017 een nieuw (lease)contract afsluit.

Dieselgate

Na USA is ook in Nederland onrust ontstaan over het sjoemelen met software die zorgt dat CO2-uitstoot van dieselauto's in een testsituatie lager uitkomt dan in de praktijk. In Nederland is het TNO die deze proeven al jaren neemt, het verschil in de metingen geldt volgens niet alleen voor Volkswagen, welke dat zijn, werd door TNO niet bekend gemaakt. Anderen noemen Audi, SEAT en Škoda.

Gevreesd wordt voor megaclaims in USA. Juridische experts stellen daar tegenover dat een wet (Clean Air Act) uit 1970 destijds een uitzondering heeft gemaakt voor strafrechtelijke vervolging van autobedrijven. Met andere woorden: sjoemelen met milieutests is door hen juridisch toegestaan.

Wat de gevolgen - in het bijzonder voor de werkgelegenheid - in Nederland zijn, is eind september 2015 onduidelijk. Op dit moment schort Volkswagenimporteur Pon in Nederland (Leusden) de verkoop van auto’s op die zijn uitgerust met een dieselmotor waarmee is gesjoemeld, eerder verkochte auto's worden opgeroepen voor reparatie.

Desgevraagd deelde Minister Dijsselbloem mee dat leaserijders gerust kunnen zijn, de Belastingdienst gaat geen extra belasting heffen voor diesels van Volkswagen waar mee gesjoemeld is.

Mannending

Wat is een 'Mannending'? Dat is een auto van de zaak. In Nederland reden in 2014 ruim een half miljoen ‘auto’s van de zaak’ rond. In veruit de meeste gevallen zit achter het stuur een man. De meest voorkomende leeftijdsgroep is die van 40 tot 50 jaar. Van de 7,7 miljoen werknemersbanen was aan 7 procent een auto van de zaak gekoppeld. Dat komt neer op 1 op de 14, aldus het CBS.

Ter beschikking stellen auto zonder controle is vragen om problemen

Een zorginstelling stelt auto’s ter beschikking aan werknemers onder meer om patiënten te bezoeken. De zorgorganisatie hield niet bij wie wanneer welke auto mee had gekregen en ook werd geen kilometeradministratie bijgehouden. Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden veroordeelde op 16 augustus 2016 de instelling tot een forse naheffingsaanslag en vergrijpboete.
Advocaat-Generaal Niessen is het in cassatie eens met het oordeel van Hof Arnhem-Leeuwarden dat de werkgever auto’s aan de werknemers ter beschikking stelt. De werknemers hebben namelijk de hele werkdag de auto’s tot hun beschikking. Ook is het autokostenforfait volgens de A-G niet onverenigbaar met art. 1 EP EVRM.

Drie auto's van de zaak ter beschikking en dan 3x bijtelling privé-gebruik?

Jawel, want 'De Inspecteur stelt zich op het standpunt dat belanghebbende niet aan de verzwaarde bewijslast heeft voldaan. Hij stelt in dat kader dat de naderhand opgestelde rittenregistraties onvoldoende bewijs leveren, dat er onregelmatigheden in de rittenregistraties zijn waar te nemen en dat het brandstofverbruik onverklaarbaar en ongeloofwaardig wisselt. Voorts acht hij het opmerkelijk dat [A*] pas ter zitting van het Hof kladaantekeningen van rittenregistraties overlegt, terwijl [A] daar tijdens het boekenonderzoek of daarna nimmer melding van heeft gemaakt.' Zie de uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 16 feb. 2016)

* Namen mogen a.g.v. de Anonimiseringsrichtlijnen in een rechtszaak niet worden genoemd.

De Hoge Raad achtte op 16 dec. 2016 het beroep niet ontvankelijkheid.

Bijtelling privégebruik auto geen schending mensenrechten

De naheffing die een thuiszorgorganisatie kreeg van de Belastingdienst voor het privégebruik van auto’s door medewerkers, is geen schending van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Dat heeft de Hoge Raad geoordeeld in een recente uitspraak.

De thuiszorgorganisatie telt 90 medewerkers en een wagenpark van negen auto’s, die kunnen worden gebruikt om patiënten te bezoeken. Werknemers konden gebruik maken van de auto’s door de sleutel uit een sleutelkastje te nemen. De auto’s mochten mee naar huis worden genomen. Er kon met tankpassen worden getankt en er werd geen kilometeradministratie bijgehouden. Privégebruik was wel verboden; daarop stond een boete van € 250.

De Belastingdienst constateerde in de boeken dat er toch sprake was van privégebruik. Het bedrijf kreeg een naheffingsaanslag loonheffing opgelegd. Terecht, aldus eerder de rechtbank en het gerechtshof. Het vonnis van de Hoge Raad d.d. 2 juni 2017 is te lezen op internet.

Steeds meer zakelijke rijders in een 15 jaar oude auto

Zakelijke rijders hebben een gat in de markt ontdekt: de youngtimer, oftewel een auto van 15 jaar of ouder. De fiscale voordelen van deze auto's zijn zo groot dat ze elektrische auto's ruimschoots de loef afsteken qua populariteit. Daar staat tegenover: het risico op pech onderweg is ook groter.
Inmiddels staan ruim 28 duizend youngtimers zakelijk geregistreerd, drie jaar geleden waren dat er nog negenduizend minder, citeert het AD uit cijfers van autobrancheorganisatie Bovag. Waarschijnlijk zijn het er in totaal veel meer, omdat de naar schatting 20 duizend zakelijke auto's van zzp'ers niet geregistreerd staan. Het gaat daarbij vooral om grotere auto's, zoals Mercedessen, BMW's, Audi's en een Jaguars, aldus de Bovag. Van volledig elektrische auto's zijn er tot nu toe nog maar 17 duizend te vinden op de Nederlandse wegen.
Een bezitter van een 15 jaar of oudere auto betaalt 35% bijtelling, maar die 35 procent gaat over de dagwaarde van het voertuig, niet over de nieuwwaarde.




Redactie: Al weer bijna 10 jaar geleden heb ik mijn z.g.a.n. Jaguar van 15 jaar oud op de zaak gezet en bovenvermeld fenomeen in mijn boek "Fiscaal Vriendelijk Belonen" vermeld.
De vraag die ik toen stelde was: Stel voor dat iedereen dat in Nederland gaat doen? En als dat bekend wordt in Den Haag?

Zelf opgelegd rijverbod auto van de zaak wassen neus

Een zelf opgelegd verbod op privégebruik van de auto van de zaak in een arbeidsovereenkomst volstaat niet om onder de bijtelling uit te komen. Op zo’n verbod moet een reële controle plaatsvinden, vindt de Hoge Raad.

Dat ondervond een directeur, die een arbeidsovereenkomst sloot met zijn bedrijf, waarin werd aangegeven dat aan hem puur en alleen voor zijn werk een auto ter beschikking was gesteld. Het voertuig werd na gebruik bij het bedrijf geparkeerd, beweerde hij. Een rittenadministratie hield hij niet bij. Hij had een Verklaring geen privégebruik aangevraagd bij de inspecteur en deze ook gekregen. In de Verklaring werd uitdrukkelijk vermeld dat de DGA overtuigend moest kunnen bewijzen dat op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 kilometer is gereden. 

Zie de betreffende jurisprudentie d.d. 16 maart 2018

Auto’s van werknemers tracken

Wagenparkbeheer of – met een hipper woord – fleetmanagement. Zo heet het wanneer het gaat om alle randzaken rondom de busjes en andere bedrijfswagens waarmee jouw medewerkers dagelijks op pad zijn. Voor ondernemers met slechts enkele auto’s op de weg, is dat beheer redelijk overzichtelijk. Maar groeit het bedrijf en daarmee ook het wagenpark van vijf naar vijftien tot tientallen voertuigen, dan valt er al snel geld te besparen met een aantal slimme toepassingen.

De belangrijkste? Het tracken van al die wagens. Je rust de auto uit met elektronica waarmee je de locatie en het rijgedrag van de chauffeur kan peilen. Voordelen, onder meer:
  • De tijd die medewerkers van het bedrijf nu kwijt zijn aan het handmatig invullen van de rittenadministratie kunnen ze straks besteden aan andere zaken die wél geld opleveren.
  • Bedrijven die voor het tracken van hun wagenpark kiezen, zien in de praktijk meestal ook het aantal gewerkte overuren afnemen.
Er zijn meer voordelen en ook de negatieve reacties van werknemers door de werkgever te worden bespied (Big Brother-gevoel) worden besproken. (Bron en meer: MT, 10 jul. 2018)

Zieke werknemer moet auto van de zaak inleveren 

Mag je van een werknemer die langdurig ziek thuis zit eisen dat hij zijn leaseauto inlevert? ‘Ja’ vond rechter Kuipers in een zaak tussen Kaltenbach uit Hengelo en één van zijn werknemers. Voor de advocate van Kaltenbach is het zonneklaar. „De voorwaarden in het personeelshandboek, dat is opgenomen bij alle arbeidscontracten van Kaltenbach, laat geen ruimte voor twijfel. Bij langdurige ziekte of zelfs arbeidsongeschiktheid dient de werknemer zijn of haar leaseauto in te leveren om de bedrijfsvoering niet in gevaar te brengen."

De uitspraak: de auto dient per 1 december 2018 ingeleverd te worden. Het netto inkomen van de werknemer stijgt doordat de bijtelling voor privégebruik niet meer wordt verrekend en hij krijgt een compensatie van Kaltenbach, omdat hij nu privé een auto moet leasen. (Bron: Tubantia, 3 nov. 2018)

Maar stel dat de bedrijfsvoering niet in gevaar wordt gebracht, wat zijn dan de overwegingen?

De werknemer is al een aantal weken ziek. Moet de werknemer dan zijn leaseauto inleveren? En hoe zit het met de laptop en de telefoon? Kunnen deze tijdens ziekte door de werkgever worden ingenomen?

Leaseauto inleveren tijdens ziekte en de loondoorbetalingsverplichting
In de wet staat dat een zieke werknemer recht heeft op loondoorbetaling. Die regel moet ruim worden uitgelegd. Dat betekent dat ook de secundaire arbeidsvoorwaarden vallen onder de loondoorbetalingsverplichting tijdens ziekte.
Als de werknemer de leaseauto, laptop en/of mobiele telefoon ook privé mag gebruiken, dan wordt dat gebruik gezien als privévoordeel voor de werknemer. De leaseauto, laptop en telefoon zijn dan niet uitsluitend voor het werk ter beschikking gesteld. Dan valt het onder de loondoorbetalingsverplichting, zoals die in de wet is opgenomen. Als de werknemer ziek is, heeft de werknemer dus ook recht op dat gebruik.

Uitzonderingen op de regel
Het omgekeerde kan echter ook gelden. Als een leaseauto, mobiele telefoon of laptop uitsluitend ter beschikking is gesteld voor het werk, dan is de terbeschikkingstelling niet aan te merken als loon en mogen ze wel ingenomen worden.
Ook als de werkgever kan aantonen dat hij de bedrijfseigendommen nodig heeft voor zijn bedrijfsvoering, dan mag hij om afgifte van die zaken vragen.

Belangenafweging
In dat geval wordt een belangenafweging gemaakt. Welk belang heeft de werkgever bij afgifte van bijvoorbeeld de leaseauto tijdens de ziekte van de werknemer? Welk belang heeft de werknemer bij behoud van het privégebruik van bijvoorbeeld de leaseauto tijdens zijn ziekte? En welke belang moet dan de doorslag geven?
Een belang dat de werkgever kan hebben, is bijvoorbeeld dat degene die de zieke werknemer vervangt, de auto, laptop of mobiele telefoon nodig heeft voor zijn werkzaamheden.
Anderzijds kan de werknemer aanvoeren dat hij geen andere auto tot zijn beschikking heeft en dat hij de auto voor het bezoeken van bijvoorbeeld therapiesessies nodig heeft.

Vergoeding voor verlies privégebruik leaseauto
Als het belang van de werkgever zwaarder weegt, dan wordt vaak aan de werknemer wel een vergoeding toegekend voor het verlies van het voordeel dat hij uit het privégebruik van de bedrijfseigendommen genoot.
Kortom, het hangt van de situatie en de belangen van partijen of daadwerkelijk de leaseauto door de werkgever kan worden ingenomen.

Pogingen onder beschikkingstelling auto uit te komen

Op 19 april 2019 zijn een uitspraak van Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (9 april 2019) en Gerechtshof Den Haag (9 april 2019) gepubliceerd waarin belanghebbenden poogden de ter beschikking stelling van de auto te weerleggen door te stellen dat de auto van het lichaam waren gehuurd.

Ga terug naar rubriek Vervoer.


Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen:
Gerelateerd nieuws en/of opinies:


 Veiligheid    Autopool