Het wetsvoorstel stelt om in 2019 nog maar twee bijtellingstarieven te hanteren voor privégebruik van de auto van de zaak. De meeste auto’s vallen dan onder het 22%-tarief. Voor privégebruik van volledig elektrische auto’s wordt de bijtelling 4%. Deze lage bijtelling geldt over de eerste € 50.000 van de aanschafwaarde. De aanpassing van de bijtellingstarieven gebeurt stapsgewijs:
De nieuwe bijtellingspercentages gaan niet gelden voor lopende contracten. Daarvoor blijven de regels van kracht die van toepassing waren op het moment dat het contract werd afgesloten. U krijgt dus alleen met deze nieuwe bijtellingscategorieën te maken wanneer u vanaf 2017 een nieuw (lease)contract afsluit.
Voor alle auto’s van de zaak geldt er vanaf 2020 een algemene bijtelling van 22%. Uitzondering hierop is verlaagde bijtelling voor volledig elektrische auto’s. Die bedraagt 4% tot een maximum bedrag van 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor het bedrag erboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. Uitzondering hierop zijn auto’s die op waterstof rijden.
Voor 2020 stond ook de 4% bijtelling gepland. Echter in het klimaatakkoord van eind juni is dit plan gewijzigd en loopt het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto’s de komende jaren op, tot 22% in 2026. Ook het maximum bedrag waarover de verlaagde bijtelling geldt wordt naar beneden bijgesteld en geldt vanaf 2020 ook voor auto’s die op waterstof rijden. Deze plannen zijn nog niet definitief.
Plannen klimaatakkoord verlaagde bijtelling volledig elektrische auto’s
Bijtelling | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Volledig elektrisch | 4% | 8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Max. catalogusprijs | 50.000 | 45.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
De werknemer is al een aantal weken ziek. Moet de werknemer dan zijn leaseauto inleveren? En hoe zit het met de laptop en de telefoon? Kunnen deze tijdens ziekte door de werkgever worden ingenomen?
Leaseauto inleveren tijdens ziekte en de loondoorbetalingsverplichting
In de wet staat dat een zieke werknemer recht heeft op loondoorbetaling. Die regel moet ruim worden uitgelegd. Dat betekent dat ook de secundaire arbeidsvoorwaarden vallen onder de loondoorbetalingsverplichting tijdens ziekte.
Als de werknemer de leaseauto, laptop en/of mobiele telefoon ook privé mag gebruiken, dan wordt dat gebruik gezien als privévoordeel voor de werknemer. De leaseauto, laptop en telefoon zijn dan niet uitsluitend voor het werk ter beschikking gesteld. Dan valt het onder de loondoorbetalingsverplichting, zoals die in de wet is opgenomen. Als de werknemer ziek is, heeft de werknemer dus ook recht op dat gebruik.
Uitzonderingen op de regel
Het omgekeerde kan echter ook gelden. Als een leaseauto, mobiele telefoon of laptop uitsluitend ter beschikking is gesteld voor het werk, dan is de terbeschikkingstelling niet aan te merken als loon en mogen ze wel ingenomen worden.
Ook als de werkgever kan aantonen dat hij de bedrijfseigendommen nodig heeft voor zijn bedrijfsvoering, dan mag hij om afgifte van die zaken vragen.
Belangenafweging
In dat geval wordt een belangenafweging gemaakt. Welk belang heeft de werkgever bij afgifte van bijvoorbeeld de leaseauto tijdens de ziekte van de werknemer? Welk belang heeft de werknemer bij behoud van het privégebruik van bijvoorbeeld de leaseauto tijdens zijn ziekte? En welke belang moet dan de doorslag geven?
Een belang dat de werkgever kan hebben, is bijvoorbeeld dat degene die de zieke werknemer vervangt, de auto, laptop of mobiele telefoon nodig heeft voor zijn werkzaamheden.
Anderzijds kan de werknemer aanvoeren dat hij geen andere auto tot zijn beschikking heeft en dat hij de auto voor het bezoeken van bijvoorbeeld therapiesessies nodig heeft.
Vergoeding voor verlies privégebruik leaseauto
Als het belang van de werkgever zwaarder weegt, dan wordt vaak aan de werknemer wel een vergoeding toegekend voor het verlies van het voordeel dat hij uit het privégebruik van de bedrijfseigendommen genoot.
Kortom, het hangt van de situatie en de belangen van partijen of daadwerkelijk de leaseauto door de werkgever kan worden ingenomen.
Op 19 april 2019 zijn een uitspraak van Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (9 april 2019) en Gerechtshof Den Haag (9 april 2019) gepubliceerd waarin belanghebbenden poogden de ter beschikking stelling van de auto te weerleggen door te stellen dat de auto van het lichaam waren gehuurd.
Een werknemer rijdt de eerste 4 maanden van het jaar in een auto van de zaak, waarbij hij geen privé kilometers rijdt. Hij krijgt later in het jaar de beschikking over een andere auto, waarmee hij de grens van 500 km wel overschrijdt.
De inspecteur is van mening dat, omdat de werknemer over het gehele jaar gezien, meer dan 500 km privé rijdt, over het gehele jaar; dus ook over de auto aan het begin van het jaar, een bijtelling betaalt moet worden.
De medewerker maakt hiertegen bezwaar en gaat vervolgens in beroep. Uiteindelijk beslist de Hoge Raad, dat de inspecteur terecht ook over de eerste auto een bijtelling heeft opgelegd en verwijst e.e.a. door aan het Gerechtshof: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSHE:2014:797
Focus
Rijdt u privé met een auto die tot uw ondernemingsvermogen behoort? Dan moet u een bedrag bij de winst tellen voor het privégebruik, tenzij u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2021 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 12% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
In 2017 is het normale percentage verlaagd van 25 naar 22. Is uw auto voor het eerst op naam gesteld vóór 2017, en gold voor die auto de 25%-bijtelling? Dan blijft de 25%-bijtelling van toepassing.
De onderstaande tabel geldt voor auto’s met een datum van eerste toelating in 2021:
Categorie | CO2-uitstoot in gram per kilometer |
12% bijtelling | 0 |
22% bijtelling | meer dan 0 |
In 2021 vallen alleen bepaalde auto’s zonder CO2-uitstoot in het 12%-tarief. Het verlaagde percentage van 12% geldt voor auto’s op waterstof. Voor nulemissie-auto’s die niet op waterstof rijden, geldt de 12% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 40.000.
Valt u in het verlaagde bijtellingspercentage (12%)? Dat percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating. Is die datum bijvoorbeeld 7 maart, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april.
Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden.
RAI Vereniging en BOVAG voorspelden eind 2019 een verkoopaantal van maar liefst 425.000 nieuwe auto’s voor 2020. Een stijging van het aantal EV’s werd opgenomen in de prognose, waarbij meer dan 10% van de nieuw-verkochte auto’s een elektrische auto zou zijn. Het mag geen verrassing heten dat het jaar 2020 een jaar geweest is waarin alle prognoses, voornemens en voorspellingen het raam uit konden. Hoe is het gegaan binnen de auto-industrie in 2020?
Als er één jaar is waarin de prognoses en de realiteit zo ongeveer haaks op elkaar zouden komen staan, dan is het 2020. De auto-industrie zou een flinke boost krijgen, waarbij de elektrische auto alle verkooprecords zou verbreken. Dat is niet helemaal waarheid geworden. Sterker nog, de verkoopcijfers gingen massaal in het rood. Dat begon overigens al op een vroeg moment, en daar zijn twee verklaringen voor. De uitbraak in Wuhan betekende dat de productie van auto’s moeilijker werd. Veel onderdelen worden gefabriceerd in China, waarbij gebruik gemaakt wordt van een on-demand keten. Geen enorme ”ijzeren” voorraden dus, maar productie wanneer er vraag is naar bepaalde onderdelen. Als de vraag toeneemt en de fabrieken zijn gesloten, kunnen autoproducenten niet verder met hun productie. De andere reden is de economische onzekerheid waardoor luxere aankopen uitgesteld worden. De vraag naar auto’s nam daarmee al op een vroeg moment af in Europa.
Wat hieraan toegevoegd moet worden, is dat de economische neerwaartse trend niet begonnen is in maart of april met de coronapandemie voor de deur. Dit begon al eerder; al in januari 2020 liet de economie een dip zien en vielen de autoverkopen tegen.
Hoe zit het nou eigenlijk met de concrete cijfers? Die hebben we en ze zien er niet goed uit.
Bekijk het volledige artikel hier
Opmerking HR-kiosk: Een belangrijke trend is ook de aanschaf door het bedrijfsleven van poolauto’s i.p.v. de traditionele individuele “auto van de zaak” en alternatieve manieren van relatiecontacten.
Als er meerdere auto’s tegelijkertijd ter beschikking worden gesteld aan een werknemer, geldt de bijtelling voor de auto(‘s) waarmee de werknemer op kalenderjaarbasis meer dan 500 privékilometers rijdt.
Daarnaast wordt rekening gehouden met het aantal rijbewijzen binnen het gezin. Is de werknemer alleenstaand? Of is er binnen het gezin maar 1 persoon met een rijbewijs? Dan hoeft maar voor 1 auto bijgeteld te worden. Zijn er 2 rijbewijzen binnen het gezin? Dan tel je voor 2 auto’s bij. Zijn er meer rijbewijzen binnen het gezin, dan tel je voor evenveel auto’s bij als er rijbewijzen zijn. (Bron: F.Facts,19 mrt. 2021)
(Redactie: zelden zo'n ingewikkelde regeling gezien, gevoelig voor fraude)
Mag zonder instemming van de medewerker de leaseregeling na afloop van de leasetermijn niet worden verlengd c.q. gestopt?
Werkgever voerde tijdens de rechtszaak aan dat het gaat om een regeling, en niet om een arbeidsvoorwaarde. De Werkgever zegt dat een soberder leasebeleid nodig is om de winstgevendheid van de Werkgever op te krikken. In totaal wil de Werkgever jaarlijks € 740 mln. aan kosten besparen. De nieuwe leaseregels zouden daar € 17 mln. aan bijdragen.
Maar daar zet de rechter een streep door. Een leaseauto is een arbeidsvoorwaarde die de werkgever niet zonder goedkeuring van de getroffen medewerkers mag aanpassen.
Werkgever had de leaseregeling alleen mogen verschralen als daar zwaarwegende redenen voor waren geweest. Het verlagen van de kosten zodat de winstgevendheid omhoog gaat, het gelijktrekken van regels tussen lokale werkgevers en of het behalen van duurzaamheidsdoelen zijn dat volgens de rechter niet. (Bron: ECLI:NL:RBAMS:2018:8240 d.d. 18 oktober 2018)
Indien sprake is van een situatie zoals omschreven onder b. of c. kan de medewerk(st)er hierna nog drie maanden gebruik maken van de ter beschikking gestelde auto.
Bij beëindiging van het dienstverband of indien er sprake is van een situatie zoals omschreven in d. of e. dient de auto onmiddellijk ter beschikking gesteld te worden van de werkgever.
Afhankelijk wat nog eventueel in de individuele arbeidsovereenkomst (AO) staat vermeld, zijn hooguit de volgende twee omstandigheden in de onderhavige situatie van toepassing om de auto van de zaak, als arbeidsvoorwaarde te beëindigen:
Arbeidsovereenkomst (AO)
In de AO en de berijdersovereenkomst is een verwijzing wordt gemaakt naar die in de wegwijzer
De volgende clausule biedt te weinig houvast om de toekenning van een auto van de zaak te beëindigen.
Omdat een bedrijf een dynamisch gebeuren is, zullen richtlijnen en regels van tijd tot tijd wijzigen. Indien een wettelijke en/of CAO regeling wordt gewijzigd, zullen gelijktijdig met de inwerkingtreding daarvan de desbetreffende bepalingen in de wegwijzer dienovereenkomstig worden aangepast, na overleg met de Ondernemingsraad.
Maar nu nadrukkelijk een clausule is opgenomen dat wanneer minder dan 25.000 km zakelijk wordt gereden, de leaseovereenkomst niet wordt voortgezet, is het dus geoorloofd deze te stoppen.
Uitspraak Gerechtshof
In een uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden van februari 2021 wordt dit nogmaals bevestigd. Het ging hier om een regeling waarbij wanneer minder dan 15.000 km per jaar wordt gereden, de overeenkomst voor een leaseauto wordt ingetrokken.
De bijtelling bij werknemers met meer dan 1 auto van de zaak hoeft pas vanaf 2022 op een andere manier te worden berekend, meldt de Belastingdienst. Eerder dit jaar maakte de fiscus nog bekend dat de wijziging per 2021 in was gegaan, maar nu meldt de dienst dat er ‘door diverse praktijkvragen’ is besloten om dat uit te stellen tot 2022. Bron: AccoutancyVanMorgen, 30 apr. 2021)
De coronacrisis heeft ook gevolgen voor de auto van de zaak. Zo zijn de looptijden van zakelijke leasecontracten vorig jaar licht opgelopen. Het ligt voor de hand dat werkgevers de contracten liever even verlengen dan een nieuw contract afsluiten. Een laag bijtellingspercentage voor de auto van de zaak geldt tot vijf jaar na de registratie. Een verlenging van het contract van vier naar vijf jaar is dus mogelijk zonder direct fiscaal nadeel. Bovendien kunnen de maandlasten dalen door de langere looptijd. Werkgevers kijken vanwege het vele thuiswerken ook naar alternatieven voor de klassieke zakenauto. Ook halen veel werknemers het minimumaantal kilometers per jaar om een auto van de zaak te kunnen krijgen niet meer. Een ander probleem is dat werknemers soms ook zelf van de leaseauto af willen, omdat ze minder rijden maar wel dezelfde kosten houden. Inmiddels passen veel werkgevers in overleg met de OR en hun medewerkers hun mobiliteistbeleid aan en komen met individuele oplossingen op maat v.w.b. het vervoersaanbod. Werknemers kunnen zelf een keuze maken die past bij hun persoonlijke situtie.
In onderstaande casus ging het NB om een bijzondere situatie.
Art. 7:629 BW (loondoorbetaling bij ziekte) staat niet in de weg aan afspraak dat na zes maanden ziekte van werknemer de leaseauto moet worden ingeleverd. De werkgever is niet gehouden daarmee gepaard gaande - verlies privégebruik- van de auto te vergoeden, aldus Hof Den Haag.
Het ging in deze zaak over de vraag of een werknemer, die na zes maanden ziekte zijn leaseauto heeft moeten inleveren, recht heeft op een financiële vergoeding van zijn werkgever voor het verlies van het privégebruik van de auto.
Hof Den Haag oordeelt dat de werknemer geen aanspraak kan maken op compensatie. Het Hof kijkt naar de mobiliteitsregeling uit het Personeelshandboek en hierin staat duidelijk verwoord dat een werknemer bij ziekte na zes maanden zijn/haar leaseauto moet inleveren (of het mobiliteitsbudget wordt stopgezet, indien geen leaseauto).
De werknemer heeft deze regeling geaccepteerd en is er dus aan gebonden. De werknemer moet zijn leaseauto na zes maanden ziekte inleveren.
In veel gevallen wordt aan een werknemer naast zijn salaris ook een “leaseauto” verstrekt. Het maakt meestal niet eens uit of de werknemer de auto wel of niet zakelijk nodig heeft. Anders gezegd een ambulante functie heeft.
Wanneer de auto een arbeidsvoorwaarde is, zonder restricties, zoals in bovenvermelde case, dan kan de auto niet vanwege ziekte of wijziging van functie worden ingenomen. Wel zou eventueel een compensatie getroffen kunnen worden.
Bovenvermelde uitspraak illustreert dat bij het verstrekken van een “auto van de zaak” heel goed overeengekomen moet zijn in de mobiliteitsregeling of berijdersovereenkomst wanneer de berijder niet meer over de auto kan beschikken.
Ga terug naar rubriek Vervoer.