Deelauto

Datum laatste wijziging: 4 april 2021  |  Trefwoorden: ,

Inhoud

  1. Populair
  2. BlaBlaCar
  3. Auto van de zaak delen kan duur uitpakken voor DGA
  4. Aantal deelauto's fors gestegen
  5. ING verwacht groei in aantal deelauto’s
  6. Voordelen autodelen
  7. Zo verplaatst Amber drie deelauto’s met één chauffeur
  8. Over een jaar 100,000 deelauto's
  9. Deelauto’s hebben de wind in de rug

Populair

Een auto delen scheelt een hoop geld en stimuleert om een bewuste keuze te maken. In Nederland is er veel keuze als het gaat om autodelen. Zie onder meer de sites van Deelauto.nl, Consumentenbond en Deelauto.startpagina.nl. Tegenover het groeiende aantal deelauto's staat minder gebruik van de privé-auto wat ook het aantal leaseauto’s raakt. Dit komt mede van de opmars van het mobiliteitsbudget dat in steeds meer bedrijven wordt ingevoerd, zie meer hierover in subrubriek Mobiliteitsbudget.


SnappCar, een online community waar particulieren auto’s met elkaar kunnen delen, berekende dat tijdens de zomervakantie 2015 50 procent* meer auto’s zijn gedeeld dan in het jaar daarvoor.

De autodelers treft men vooral aan in middelgrote en grote steden. Van oudsher hebben hier minder mensen een eigen auto, of slechts een kleine stadsauto, aldus Verkeer in beeld.

* In 2014 werden in Nederland 15.000 deelauto's en ruim 100.000 autodealers geteld, een verdubbeling t.a.v. 2013. Meer weten

BlaBlaCar

Een variant op de deelauto is BlaBlaCar. Dit is een online platform dat onderling meerijden mogelijk maakt. Er zijn diverse mogelijkheden wat betreft het aantal zitplaatsen en persoonlijke voorkeuren qua muziek tot huisdieren aan toe. Wie lid wordt, moet aangeven in welke mate hij/zij een babbelaar is: bla, blabla of zelfs blablabla.

De bestuurder bepaalt de vergoeding per zitplaats als compensatie voor de brandstof. Omdat hij geen winst maakt, hoeft de vergoeding niet aan de Belastingdienst worden gemeld. In Nederland is de BlaBlaCar populair voor de lange ritten naar een buitenlandse hoofdstad.

Auto van de zaak delen kan duur uitpakken voor DGA

Als u het gebruik van een auto van de zaak deelt, dient ook de bijtelling onder de berijders te worden verdeeld. Maken bijvoorbeeld drie werknemers gebruik van dezelfde auto van de zaak, dan zal in beginsel ook ieder een derde deel van de bijtelling voor zijn kiezen krijgen. Een andere toedeling is in beginsel ook mogelijk, indien hiervoor aannemelijke gronden zijn.

Onlangs ging een DGA de mist in die de auto van de zaak deelde met zijn bv. De bv betaalde 75% van alle kosten, de DGA 25%. Deze 25% kwam naar zijn mening overeen met de bijtelling, zodat deze per saldo op nihil uitkwam. Helaas dacht de fiscus daar anders over.
De rechter besloot uiteindelijk dat de DGA 75% van de bijtelling kreeg toegerekend. Bovendien was zijn bijdrage van 25% in de kosten hiervan niet aftrekbaar, omdat dit juist betrekking had op de kosten van zijn deel van 25% en niet op het deel van 75% van de bv. Per saldo was hij alsnog een stuk duurder uit dan wanneer hij gewoon over de bijtelling had afgerekend.

NB: Een auto en dus de bijtelling delen kan ook voordelig zijn, bijvoorbeeld als één van de berijders minder belasting en premies betaalt dan de ander. Voorbeeld: bij een auto van € 60.000 met een bijtelling van 22% en een verschil in belasting en premies van bijvoorbeeld 10%, scheelt dit al € 660 per jaar. (Bron: De Jong & Laan, 20 mrt. 2017)

Aantal deelauto's fors gestegen

Voorjaar 2017 waren er 30.697 deelauto’s in Nederland. Dit betekent weer een sterke groei van 23% (ruim 5.700 auto’s) ten opzichte van 2016. De groei in deelauto’s is het sterkst in de G4-steden. In de gemeente Amsterdam staan de meeste deelauto’s, gevolgd door gemeente Utrecht. Van alle deelauto’s is 86 procent te vinden bij een carsharing platform (peer-to-peer). Via zo’n platform kun je auto’s van particulieren huren.

Mensen die autodelen, maken veel minder autoritten. In plaats daarvan reizen ze meer met het openbaar vervoer, de fiets en te voet. Autodelen draagt daarom bij aan een lager autogebruik- en bezit. Dat is goed voor het milieu. In steden draagt het ook bij aan minder geparkeerde auto’s.

De meeste deelauto’s zijn schoner dan het gemiddelde wagenpark in Nederland. Dat komt omdat veel auto’s nieuwer, kleiner en zuiniger zijn. Ook zijn deelauto’s vaker dan gemiddeld elektrisch: 4 procent van de deelauto’s is elektrisch, tegen 1 procent van alle Nederlandse auto’s. (Bron: CROW-KpVV, 19 sep. 2017)

NB: Ondanks de forse groei van autodelen, wordt de 'Green Deal Autodelen' - een afspraak tussen overheden en overheid met als doel het autodelen tot 100 duizend auto's te bevorderen - wordt niet op geen stukken na niet gehaald. (Bron: De Volkskrant, 19 sep. 2017)

ING verwacht groei in aantal deelauto’s

Volgens economen van ING zou het aantal gedeelde wagens zomaar kunnen oplopen tot 7,5 miljoen in 2035, van een kleine 400.000 nu. Een internationaal onderzoek van de bank onder 13.000 mensen in dertien Europese landen laat zien dat drie op de tien Europeanen met een rijbewijs wel interesse hebben in deelautodiensten.

Ruim 60 procent zou zelfs bereid zijn om zijn of haar auto te delen voor geld. Maar er zijn nog wel wat beren op de weg. Ondanks de hoge mate van interesse, wordt nog slechts zo’n 0,1 procent van alle auto’s in Europa gedeeld. Er is ook nog geen echte ‘Airbnb van het autodelen’ opgestaan, aldus de kenners. Volgens de studie schort er nog een en ander aan het gebruikersgemak. Ook zijn er praktische hordes te overwinnen, zoals het fysiek overhandigen van sleutels. Daarbij is het belangrijk dat er meer vertrouwen wordt gekweekt om auto-eigenaren te bewegen hun auto te delen. (Bron: Dagblad van het Noorden, 5 okt. 2018)

Voordelen en hoe werkt het

Hoe meer auto’s, hoe meer parkeerplaatsen er nodig zijn en hoe hoger de uitstoot van CO2 is. Minder auto’s kunnen zorgen voor CO2-reductie én meer ruimte in de gemeente. Daarnaast is het bezitten van een auto duur: je betaalt voor de aanschaf, wegenbelasting, autoverzekering, brandstof, apk en eventuele reparatiekosten. De voordelige oplossing wanneer je de auto weinig gebruikt? Autodelen. Dat autodelen gebeurt dan ook steeds vaker. De verwachting is zelfs dat de helft van de huidige autobezitters voor 2025 over zal gaan op autodelen.

Maar hoe gaat autodelen nou precies in z’n werk, welke aanbieders zijn er en hoe zit het met autoverzekering? De meest praktische zaken zijn uitgezocht en samengevoegd in één artikel.

Zo verplaatst Amber drie deelauto’s met één chauffeur

Eerder deze week denderde een groepje van drie auto's van autodeler Amber midden in de nacht over een busbaan in Eindhoven. Opvallend: in de twee achterste bolides (BMW i3's) zat geen bestuurder.

Als deelconcept wil de Sprout Challenger een zo goed mogelijke dekking, en garanderen dat wanneer een auto wordt gereserveerd die ook op de afgesproken plek klaar staat. Daarvoor verplaatst het bedrijf regelmatig auto’s verplaatst tussen hubs. Dat is een nogal kostbare, en weinig schaalbare operatie. Enter platooning, waarmee één Amber-chauffeur tegelijk meerdere auto’s kan verplaatsen.

De techniek is er aan het einde van dit jaar klaar voor. Maar of het dan ook mag van de overheid is nog een grote vraag. “We hopen dat de wetgever dat dan zo snel mogelijk maakt.” (Bron en meer: Sprout, 20 feb. 2019)

Over een jaar 100,000 deelauto's

De twintig grootste plattelandsgemeenten moeten in 2021 zo'n 100.000 deelauto's hebben, waar ten minste 700.000 mensen gebruik van maken. Minister Van Veldhoven tekende hiervoor op 17 december 2019 een akkoord met gemeenten en een aantal andere partijen. De minister voor Milieu zegt dat er in de stad al veel deelauto's zijn, "maar het is juist ook een oplossing voor regio's waar afstanden langer zijn".

Deelauto’s hebben de wind in de rug

Jaap Sytsma en Geert Koops presenteerden afgelopen maand hun paper ‘deelauto’s hebben de wind in de rug’ op het nationaal verkeerskunde congres (NVC). In hun werk merken Jaap en Geert dat deelauto’s een steeds prominentere plek krijgen in ons mobiliteitssysteem. De verwachting is dat (mede door de Green Deal autodelen) dit aandeel alleen maar verder zal toenemen. (Bron: MuConsult, apr. 2021)

Ga terug naar rubriek Vervoer.