Vervoer vanwege de werkgever    Vrachtwagen 


Vliegtuig

Datum laatste wijziging: 25 mei 2019  |  Trefwoorden: Vliegtuig, Vliegen, Vliegtaks, Bagage

KLM-passagiers betalen extra voor ruimbagage

Reizigers die met KLM naar het buitenland vliegen, moeten voortaan bij bepaalde ticketsoorten extra betalen voor hun ruimbagage. Ook bij Air France wordt de uitgebreide regeling van kracht. Medio 2020 jaar moet de regeling op alle vluchten zijn ingevoerd.

Er zijn drie verschillende tickets: Standaard, Flex en Light. Bij de Standaard- en Flex-tickets is nog steeds een stuk ruimbagage inbegrepen, maar reizigers met een Light-ticket moeten ruimbagage bijboeken en betalen daar 25 euro extra per vlucht voor. Met een retourvlucht ben je dus vijftig euro extra kwijt aan bagage, zowel voor vluchten binnen Europa als intercontinentale vluchten. De Light-ticketprijzen zijn wel gedaald nu de ruimbagage uit de prijs is gehaald. 

Handbagage niet langer gratis?

Handbagage is nog steeds kosteloos, mits die voldoet aan de juiste afmetingen en gewichtslimieten. Maar het lijkt steeds lastiger voor luchtvaartmaatschappijen om dat zo te houden. Doordat reizigers de grenzen van de toegestane grootte en hoeveelheid handbagage meer dan eens opzoeken, puilen de bagagevakken aan boord van de vliegtuigen vaak uit. Soms moet handbagage daarom als ruimbagage meegenomen worden.

Recent (2019) overkwam een redacteur van HR-kiosk in Milaan het zelf. Twee koffers die de juiste afmeting hadden voor handbagage moesten op de band worden geplaatst om in het ruim te worden vervoerd, was wel kosteloos. In het vliegtuig binnen gekomen bleken vele passagiers een koffer van beperkte omvang toch als handbagage te hebben meegenomen. Gevolg voor de redacteur, ruim later thuis wegens het missen van de trein. Uitleg waarom de een niet en de ander wel bleef achterwege, willekeur?    

Gerelateerd nieuws en/of opinies:


 Vervoer vanwege de werkgever    Vrachtwagen