Moet de werkgever voor de elektrakosten van een privé auto een bijtelling toepassen?

Vraagbaak  |  zo 23 jul 2023  |  Trefwoorden: , , , , , ,

Vraag

Ik heb privé een elektrische auto en een laadpaal. Ik heb ook privé een laadpas, waarmee ik ook elders mijn elektrische auto kan opladen.
Van mijn werkgever ontvang ik de standaard fiscale vergoeding per gereden kilometer.
Nu heeft mijn werkgever ook laadpalen staan, waar ik mijn elektrische auto kan opladen . Ik moet dan mijn privé laadpas gebruiken, omdat ik daarvoor moet betalen.
Het probleem is echter, dat mijn werkgever EUR 0,65 per kWh in rekening brengt hiervoor. Ik heb ook geen alternatief in de nabije omgeving waar ik mijn auto kan opladen.
Wanneer het laden gratis zou zijn geweest, zou de elektriciteit uit de laadpaal ten behoeve van de privéauto een voordeel kunnen vormen, dat gewaardeerd dient te worden op grond van artikel 13 Wet LB. De elektriciteit zou dan meetellen voor de onbelaste forfaitaire reiskostenvergoeding van maximaal € 0,21 per kilometer. Wanneer de werkgever daarboven een extra vergoeding zou geven (door het elektrisch laden gratis te maken), kan hij deze aanwijzen als eindheffingsloon, als hij voldoet aan de gebruikelijkheidseis.

Hier is echter sprake van het tegenovergestelde: De werkgever brengt méér in rekening dan de forfaitaire reiskostenvergoeding zou dekken. Kan ik van mijn werkgever nu ook een hogere km vergoeding vragen?

Antwoord

Het antwoord is eenvoudig. Een werkgever mag slechts € 0,21 aan reiskosten vergoeden. Dus niet daarboven nog eens de kosten van brandstof, tolgelden en parkeren.
Bij een auto van de zaak (meestal een leaseauto genoemd) mogen brandstofkosten wel vergoed worden en nog andere kosten de auto betreffende, maar daarvoor wordt wel weer een bijtelling op het loon gerekend.
Dat uw werkgever voor de kosten van elektra voor een privéauto een bedrag rekent is terecht. Wat de hoogte daarvan is bepaalt de werkgever en kan afhankelijk zijn van de inkoopprijs (c.q. de werkelijk kosten).

Extra vergoeding is belastbaar

Zou de werkgever deze elektra gratis vertrekken of lager dan de kostprijs dan is dat belastbaar loon. Dat heeft in eerste instantie niets te maken met de reiskostenvergoeding, maar ook grond daarvan is het meerdere boven de 21 cent gewoon belastbaar.
U kunt wel een hogere reiskostenvergoeding vragen, maar de werkgever is:
  1. Niet verplicht deze te geven
  2. Zal de hogere vergoeding belast moeten worden
  3. Eventueel kan de werkgever om elektrisch rijden, ook voor privéauto’s, te promoten, de kosten van elektra niet in rekening brengen, maar ten laste brengen van de vrije ruimte van de Werkostenregeling (WKR) of als eindheffingsloon opnemen (maar dat is praktisch bijna hetzelfde)