Een ingrijoende wijziging over de auto van de zaak.in 2027
wo 8 okt 2025 | Bron: Salarisnet & Peter Hoogstraten | Auteur: Andries Bongers | Trefwoorden: Bedrijfsauto, Heffing, Pseudo-eindheffing, Auto van de zaak, 2027, Bijtelling, CO2-uitstoot
Vanaf 2027 wil het kabinet een extra belasting van circa 12% invoeren op de cataloguswaarde van fossiele bedrijfsauto’s
Dus voertuigen die rijden op lpg, diesel of benzine. Deze heffing komt bovenop de bestaande bijtelling voor privégebruik en wordt door de werkgever betaald.
Voor een auto met een cataloguswaarde van € 50.000 betekent dit ongeveer € 6.000 extra belasting per jaar. Wanneer een auto van de zaak ook privé wordt gebruikt, wordt de werknemer zoals gebruikelijk in de belastingheffing aangeslagen. Dat blijft zo, maar daarbovenop komt een extra heffing voor de werkgever.
Vanaf 2027 moeten werkgevers een extra heffing betalen wanneer zij een leaseauto ter beschikking stellen die niet volledig elektrisch is. Deze zogenoemde pseudo-eindheffing bedraagt 12% van de cataloguswaarde. Voor voertuigen ouder dan 25 jaar geldt hetzelfde percentage, maar dan op basis van de vastgestelde wettelijke waarde."
Geldt dat alleen voor personenauto's of ook voor een bestelbusje?
"De regeling is van toepassing op voertuigen in de M1-categorie, zoals personenauto’s, campers en busjes tot 9 zitplaatsen. De heffing wordt per maand berekend, waarbij ook een begonnen maand als volledige maand meetelt. Werkgevers hoeven het bedrag echter pas na afloop van het jaar te betalen. Belangrijk is dat deze kosten niet op werknemers mogen worden afgewenteld, waardoor zij er niets van merken.
Werkgevers zouden kunnen aanvoeren dat dit onderscheid strijdig is met het gelijkheidsbeginsel of met Europese regelgeving, omdat zij de belasting alleen hoeven te betalen voor personenauto’s en niet voor bedrijfswagens met een grijs kenteken. Tegelijkertijd wijzen werkgevers met bestelbusjes erop dat zij al zwaar worden getroffen door de bpm-verhoging en de invoering van zero-emissiezones vanaf 2025.
De overheid heeft mogelijk argumenten om dit verschil te rechtvaardigen, maar het blijft de vraag of die standhouden bij de rechter."
Wat is de aanleiding voor deze wetswijziging?
"De achtergrond van de maatregel is dat de CO₂-uitstoot in Nederland omlaag moet en dat het autoverkeer daaraan een belangrijke bijdrage levert. Tegelijkertijd zijn er ook zeer vervuilende fabrieken, vliegtuigen, schepen en vrachtauto’s. Er zijn dus meerdere sectoren met een hoge uitstoot.
Het gaat hier om een klimaatdoelstelling die via fiscale maatregelen wordt nagestreefd. Vanuit die doelstelling is de keuze voor auto’s begrijpelijk, maar het roept wel de vraag op waarom andere voertuigen – die soms net zo vervuilend of zelfs vervuilender zijn – buiten de regeling vallen."
Lees meer