Vrijstelling OV-abonnement, maar dat mocht toch altijd al?

wo 25 okt 2023  |  Bron: HR-kiosk & Rendement  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , , , ,

Op Prinsjesdag werd bekendgemaakt dat per 2024 de vrijstelling waarmee werkgevers onbelast een ov-abonnement kunnen verstrekken aan werknemers moet worden verruimd c.q. dat o.a. de OV-jaarkaart per 1-1-2024 onbelast aan de medewerker mag worden verstrekt. Deze verruiming geldt ook voor business-cards en trajectkaarten. Dat blijkt uit de nota van wijziging bij het Belastingplan 2024 die staatssecretaris Van Rij van Financiën naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Op dit moment zijn er twee regelingen voor het onbelast verstrekken van OV-abonnementen en voordeelurenkaarten. Deze verruiming geldt ook voor business-cards en trajectkaarten. Dat liet staatssecretaris Van Rij van Financiën de Tweede Kamer weten in een nota van wijziging bij het Belastingplan 2024.

Het verschil tussen de OV-trajectkaart en de OV-abonnement is dat de eerste slechts gebruikt kan worden op een bepaalde route en het OV-abonnement door het hele land en op alle dagen. Voor het onbelast verstrekken van de OV-kaart moet de werkgever wel kunnen aantonen, dat de kaart voornamelijk gebruikt wordt voor woon-werkverkeer.
Vanaf 2001 dat ik over fiscaal vriendelijk belonen schrijf is de OV-kaart altijd belastingvrij geweest. Temeer omdat er geen rittenregistratie is van het gebruik ervan, kan de werkgever überhaupt geen privé ritten in rekening brengen en is dit ook niet doenlijk c.q. de bedoeling.
Laten we maar afwachten, wat nu de officiële tekst is van deze zogenaamde “verruiming”.

Lees meer