Een op zes schuldenaren vraagt de werkgever om hulp

ma 17 nov 2025  |  Bron: HR-kiosk & Financieel Management  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , , , ,

Onderzoek: mensen met schulden weten niet waar hulp te halen.

Bijna de helft van de Nederlanders met betaalachterstanden weet niet waar zij terecht kunnen voor hulp bij financiële problemen. Het gebrek aan kennis vormt een belangrijke belemmering om tijdig hulp in te schakelen. Dat blijkt uit onderzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn
Zelfs mensen die wel weten waar zij hulp kunnen krijgen, ondernemen vaak geen actie. Ruim 30 procent geeft aan dat schaamte hen tegenhoudt. Vooral trots en angst voor het oordeel zorgen ervoor dat mensen pas hulp zoeken als de situatie escaleert.
Respondenten geven aan dat zij het liefst hulp ontvangen van mensen in hun directe omgeving. Familie en vrienden (64%), gevolgd door de gemeente (49%) en de werkgever (24%), worden het vaakst genoemd als eerste aanspreekpunt. Toch blijkt uit het onderzoek dat de sociale kring in de praktijk weinig invloed heeft: slechts 17 procent vraagt daadwerkelijk hulp op advies van naasten.

Hulp te laat ingeschakeld

Hulp wordt meestal pas ingeschakeld wanneer de problemen ernstig zijn geworden. De drempel blijkt hoog en mensen wachten vaak tot het echt misgaat. Dan hangt mensen een afsluiting van energie of huisuitzetting boven het hoofd. Het overzicht op administratie en financiën is zoek en afspraken met schuldeisers worden niet meer nagekomen.
Volgens Flanderijn ligt er een grote verantwoordelijkheid bij werkgevers om eerder in te grijpen. Werkgevers kunnen medewerkers met geldzorgen ondersteunen door signalen van stress tijdig te herkennen en het gesprek aan te gaan. Door financiële problemen bespreekbaar te maken op de werkvloer, wordt de drempel verlaagd.

Redactie: wanneer werkgevers hun medewerkers willen ondersteunen is dat prima, maar zorg voor een paar zaken:
1. Privacy
2. Vertrouwenspersoon
3. Reglement
4. Financiering

Lees daarover het volgende artikel met details aan ervaringen, die ik in 15 jaar heb opgedaan als penningmeester van een Sociaal Fonds 

Lees meer