Bedrijven geven eigen secundaire arbeidsvoorwaarden maar net een voldoende

wo 25 jan 2023  |  Bron: HR Praktijk  |  Auteur: Angeline Brok  |  Trefwoorden: , , ,

Uit het jaarlijkse Benefits Benchmark Report van HR-platforms YourCampus, Figures en 7people blijkt dat werkgevers vooral traditionele arbeidsvoorwaarden inzetten om personeel te boeien en te binden. De telefoon- en reiskostenvergoeding zijn populair, maar het vaakst wordt een pensioenregeling geboden (74%). Meestal bedraagt de bijdrage drie tot vijf procent van het salaris (34%). Een zesde betaalt 12 procent of meer.

Bedrijven beoordelen hun eigen pakket aan secundaire voorwaarden gemiddeld met slechts een 6,3 zo blijkt uit het rapport.
De onderzoekers constateren dat werkgevers nog onvoldoende alternatieve secundaire voorwaarden inzetten die beter inspelen op betrokkenheid, welzijn, gezondheid en productiviteit. Bijvoorbeeld tegemoetkomingen rond ouderschap, leren en ontwikkelen, flexibel en op afstand werken en het mobiliteitsbudget. Hoewel werkgevers wel iets vaker deze arbeidsvoorwaarden toepassen, worden ze nog niet breed ingezet.

Hoe kan een werkgever dit concreet inzetten?

In de Masterclass Modern belonen voor onderscheidend werkgeverschap van HR Academy geeft Esther Flipse goede handvatten om het beloningsbeleid wendbaar in te richten en aan te sluiten op individuele wensen van de medewerkers. 14 februari a.s. is er weer een live masterclass. 

Inschrijven kan hier.