2005 en 2015  waren rampjaren! Convenanten, wetgeving en moratoria, maar handhaven ho maar!

Opinie  |  zo 23 jun 2024  |  Bron: HR-kiosk & De Telegraaf  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , , , , , , , , , , , ,

De Europese Commissie stelt dat Nederland in actie moet komen om het grote aantal zzp’ers terug te dringen.

Zij waarschuwen voor serieuze economische  gevolgen  als de overheid niet ingrijpt.
In 2015 ging de Wet Werk en Zekerheid (WWZ)  in en ondanks het feit dat diverse professionals w.o. NVP waarschuwden voor het negatieve effect, zelfs D66 was tegen de wet, maar Alexander Pechtholt stemde toch maar voor (zo gaat dat in een coalitieakkoord) en Asscher die verantwoordelijk was voor de wet weigerde om de nodige aanpassingen door te voeren en bleef jarenlang volhouden dat de wet het gewenste resultaat zou opleveren. D66 volgt mening van HR-managers: iedereen een vaste baan! | 

Controle van UWV naar Belastingdienst

In 2005 werd besloten dat een aantal verantwoordelijkheden van het UWV werden doorgeschoven naar de Belastingdienst. O.a. het vaststellen van de verzekeringsplicht op basis van de Wet op de verzekeringsplicht van 1956. Jarenland werd vanaf dat moment door het GAK (later UWV) de verzekeringsplicht vastgesteld op basis van 3 criteria, namelijk:
  1. persoonlijke dienstverrichting,
  2. gezagsverhouding en
  3. loon.
De Belastingdienst (vaak autonoom in de uitvoering) besloot ondanks een duidelijk convenant, daar zelf een draai aan te geven en i.p.v. de verzekeringsplicht te controleren een zogenaamde VAR-verklaring af te geven. Niet dat gecontroleerd werd of de persoon in kwestie “werknemer in de zin van de sociale wetten” was, maar of de persoon mogelijk als zelfstandig ondernemer kon worden aangemerkt.
Niet dat de wet uit 1956 werd aangepast of vervallen verklaard, maar de Belastingdienst creëerde zo haar eigen richtlijnen voor de beoordeling.
Vanaf dat moment groeide het aantal “schijnzelfstandigen” van ongeveer 20.000, voornamelijk in de bouw, naar nu 1,5 miljoen in alle sectoren, w.o. de Zorg en zelfs bij de Overheid.
Ondertussen probeerden een aantal bewindslieden (Wiebes, Wouter Koolmees) een nieuwe wet (DBA) te introduceren, die overigens gelijk was aan de reeds jarenlang bestaande wetgeving op de verzekeringsplicht.
Lees: de nieuwe kleren van de keizer

Uitstel

Diverse keren werd de toepassing van deze wet (ondanks het feit dat deze was aangenomen) uitgesteld. Maar eenmaal toen de datum definitief was vastgesteld, werd besloten om toch nog maar niet te handhaven. Of zoals ex-ministers Henk Kamp, Lodewijk Asscher (Wiebes) en Wouter Koolmees zeiden: ik laat dit over aan het nieuwe kabinet. Op dit moment zijn we 20 jaar verder en meer dan 1 miljoen schijnzelfstandigen, eigenlijk “eigen-risico-nemers”, die zelf beslissen of ze wel of niet verzekerd willen zijn. En hiermee is de uitholling van het sociale stelsel al 20 jaar geleden begonnen. Bewust??
De Tweede Kamer is langzamerhand ongerust geworden dat grote groepen van “werknemers” onverzekerd rondlopen en ook geen arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) hebben. Daar moest iets aan gedaan worden. Dus werd er een verplichte verzekering voor N.B. zelfstandigen in het leven geroepen, terwijl bij toepassing van de wet, deze groep van “werknemers” qualitate qua gewoon verzekerd zouden zijn en ook voor een pensioen zouden sparen.

Al eerder

Omstreeks 2000 werd er ook een verplichte AOV ingevoerd voor zelfstandigen, waarbij de premie werd vastgesteld op basis van het inkomen.  Dat ging om een premie van een paar duizend euro in twee jaren, die na opheffing van deze verplichte verzekering, nooit werd terugbetaald.

En nu eerst schreeuwt iedereen moord en brand, terwijl ze de moordenaars en pyromanen zelf hun gang hebben laten gaan.
 
Lees meer

Andries Bongers

Andries Bongers Meer info