Het pensioen is verdwenen. Maar wie zijn verantwoordelijk voor jouw geld?

Opinie |  di 2 okt 2018  | Bron: Radar  | Auteur: Andries Bongers  | Trefwoorden: Pensioen, Admistratiekantoor, Beheerder

Pensioen verdwenen?

Je werkt sinds 1978 voor dezelfde werkgever en betaalt jaren trouw pensioenpremie. Nog even en je kunt met pensioen. En dan kom je erachter dat je opgebouwde pensioen verdwenen is, als sneeuw voor de zon, foetsie. Een bedrag tussen de 100.000 en 150.000 euro. Je werkgever, het oude pensioenfonds en het nieuwe pensioenfonds weten niet waar het geld gebleven is. Je bent inmiddels meer dan 10.000 euro kwijt aan advocaatkosten, maar je bent geen steek verder. Wie is uiteindelijk verantwoordelijk?

Wat ging er mis?

Els Groothand gaat op 16 oktober 1978 aan de slag als administratief medewerker bij het Rijksinkoopbureau, een overheidsbureau te Zwolle. Vanaf dat moment bouwt ze pensioen op bij het ABP. In 1992 wordt het bedrijf geprivatiseerd tot NIC (Nederlandse Inkoopcentrum). De werkgever switcht in 1990 van pensioenfonds. De opgebouwde pensioenaanspraken tot 1 mei 1990 worden van alle werknemers overgedragen aan AMEV Levensverzekeringen N.V. ten behoeve van Stichting Federatief Pensioenfonds (SFP). AZL doet vervolgens de administratie voor SFP. Haar werkgever NIC zegt per 1 januari 2001 de aansluiting bij SFP op. Alle opgebouwde pensioenaanspraken tot 1 januari 2001 worden overgedragen aan Aegon, dus ook het pensioen van Els Groothand. (Tot zover de tekst van Radar)

Wie zijn er verantwoordelijk?

Als eerste is natuurlijk het Pensioenfonds (beheerder/administratiekantoor) verantwoordelijk voor een juist beheer, registratie en communicatie van de gegevens. Een periodieke opgave aan de medewerker is wel een eerste vereiste, niet? Maar ook de medewerker zelf moet de gegevens bijhouden. Het is n.b. uitgesteld loon van soms meer dan 20%! Voor een paar procent meer gaan ambtenaren protesteren of zelfs staken! De naďviteit en zorgeloosheid van de meeste werknemers m.b.t. hun pensioen is stuitend. En onze ervaring (HR-kiosk) is dat Els Groothand niet de enige is, waarvan het pensioen is verdwenen. Sterker nog, velen weten niet eens dat het verdwenen is. Professor Erik Lutjens en Mr. Theo Gommer roepen dan tijdens het programma van Radar dat de gegevens zijn terug te vinden op de site van Mijnpensioenoverzicht.nl
Maar zij vergeten dat daar alleen de gegevens staan die ook geregistreerd zijn. Dus wellicht dat over tientallen jaren van een betrouwbare data uitwisseling de gegevens up-to-date zullen zijn. Maar nu nog zeker niet.

Ook de werkgever is verantwoordelijk

Maar diegene die de meeste verantwoordelijkheid draagt blijft steeds buiten schot. In de persoonlijke arbeidsovereenkomst is door de werkgever een pensioen toegezegd, waarvoor de werkgever premie inhoudt en samen met zijn bijdrage (dat ook geld van de medewerker is) overdraagt aan het pensioenfonds. Je mag verwachten, dat de werkgever er zich van overtuigt, dat het geld goed wordt beheerd. En hier gaat het ook meestal fout! De werkgever heeft betaald en neemt verder geen enkele verantwoordelijkheid. Dat kan niet. Zie mijn column van 2013. “Pensioen, ben ik daar verantwoordelijk voor?” 
 
 
 

Andries Bongers

Andries Bongers Meer info

Hoofdredacteur bij HR-kiosk.nl en Directeur van HR-kiosk BV, was Bestuurslid NVP, is Auteur "Fiscaal Vriendelijk Belonen"
Interesse: Beloningsmanagement, Arbeidsrecht, HR Generalist, Columnist.



Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen:
Gerelateerd nieuws en/of opinies: