Een burn-out. Je hebt het of krijgt het binnenkort
Opinie | vr 26 apr 2024 | Bron: HR-kiosk | Auteur: Andries Bongers | Trefwoorden: Burn-out, Autonomie, Respect, Bedrijfsongeval, Arbowet, Overspannen, Onmacht, Vertrouwenspersoon
Zijn trainingen de oplossing?
Burn-out is een hot item vandaag de dag. Het is een van de belangrijkste oorzaken van ziekteverzuim.
Daarom moeten medewerkers er tegen gewapend worden, meer weerbaar dus. Allerlei trainingen worden door deskundigen aangeboden, die je beslist moet volgen, wanneer je het slachtoffer geworden bent of dreigt te worden. Na de training ben je meer assertief geworden en ben je in staat om op een nette manier werk te weigeren. En daarmee is de oplossing voor een tijdsprobleem uitgevonden, toch? Nou jammer genoeg niet!
Je kunt nog zo hard werken in dorre grond, maar daar wordt het niet vruchtbaar van en zijn de oogsten mager.
Onveilige situatie
Wanneer er een onveilige situatie is in een onderneming, moet dat met spoed verholpen worden op basis van de Arbowet. Maar wanneer een werknemer terugkeert na een burn-out, wordt vaak niets gedaan om een nieuwe burn-out te voorkomen.
En dat is vreemd. Want een burn-out is ook een bedrijfsongeval, vindt 65 procent van de werknemers die zelf een burn-out heeft gehad.
Wat kunnen werknemers of werkgevers doen om een nieuwe burn-out te voorkomen?
De werknemer krijgt een coach en gaat bijvoorbeeld op cursus mindfulness. Allemaal gericht op het beter omgaan met stress. Terwijl er meestal ook echt iets aan de werkzaamheden en omstandigheden binnen de organisatie zelf moet veranderen om een nieuwe burn-out te voorkomen. Door bijvoorbeeld meer hulpbronnen te bieden zoals afwisseling in werkzaamheden of constructieve feedback. Of door mensen meer vrijheid te geven in de manier waarop ze hun werk invullen. Het management speelt dus een belangrijke rol in het omgaan met een burn-out.
Niet de medewerker maar de omgeving moet veranderen
Er zijn veel bedrijven die in het verleden goede resultaten hebben bereikt door verantwoordelijkheden te downsizen naar het laagste niveau. Gewoon autonomie creëren en respect voor de medewerker.
In de visie, strategie en doelstellingen niet alleen de prognoses voor bedrijfsresultaten vastleggen, maar ook de ethiek, cultuur en hoe we omgaan met medewerkers en relaties. En procedures uitwerken, vastleggen en hier aan vast houden.
Respect voor elkaar!
Er zijn echter nog steeds bedrijven met bazen, die de dienst uitmaken, zonder gevoel voor ethiek en sociaal maatschappelijk welzijn, die hun werknemers niet inspireren en stimuleren, maar opjagen om bijna onhaalbare resultaten te bereiken, zonder enige ondersteuning.
De belangrijkste oorzaak van een burn-out is niet hard werken, maar vooral de onmacht om omstandigheden te veranderen.
Lees meer