Verzekering reiskosten

Datum laatste wijziging: 15 maart 2018  |  Trefwoorden: , , ,

Inhoud

  1. Afhankelijk van de situatie is de werkgever of werknemer aansprakelijk
  2. Algemene regel
  3. Autoverzekering in 2018 fors duurder

Afhankelijk van de situatie is de werkgever of werknemer aansprakelijk

Uit artikel 7: 658 BW volgt dat de werkgever verplicht is om zorg te dragen voor de veiligheid van zijn werknemers. Als de werknemer tijdens de uitvoering van zijn werkzaamheden betrokken raakt bij een verkeersongeval dan is de werkgever hiervoor aansprakelijk. Maar is de werknemer op weg naar zijn werk en raakt hij dan betrokken bij een verkeersongeval dan is de werkgever niet aansprakelijk, aldus jurisprudentie.

Dat de werkgever verantwoordelijk is voor de veiligheid van de werknemer tijdens zijn zakelijke reizen, is eind 2008 door de Hoge Raad nog eens bevestigd in een uitspraak over een werkneemster in de thuiszorg. Zij viel van haar fiets als gevolg van gladheid, terwijl zij op weg was van het ene thuiszorgadres naar het andere, en liep door het ongeluk een dubbele scheenbeenfractuur op. De werkgever was verantwoordelijk.

Red: Gezien de grijze gebieden zal dit onderwerp in komende periode andermaal voor de kantonrechter komen. Wij wensen de betrokken advocaten succes.

Algemene regel

Werkgevers zijn aansprakelijk voor schade die werknemers oplopen in de uitoefening van de werkzaamheden, tenzij de werkgever aantoont dat die schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer of dat de werkgever heeft voldaan aan zijn zorgplicht. Werkgevers zijn verplicht een verzekering te sluiten voor schade die hun werknemers lijden als gevolg van ongevallen in het verkeer tijdens werk. Dit geldt niet alleen wanneer de werknemer bestuurder is van een auto, maar ook als hij fietst of voetganger is.

Autoverzekering in 2018 fors duurder

Een verzekerde betaalt in 2018 gemiddeld tien procent meer ten opzichte van een jaar terug. Door het toenemend aantal verkeersongelukken zien verzekeraars hun kosten hard stijgen en zijn zij genoodzaakt deze door te berekenen.

De oorzaak van de riante stijging is de toename van het aantal verkeersongelukken, waarvan het gebruik van telefoons achter het stuur de grote boosdoener is. Het is verboden, maar mensen pakken nog regelmatig hun telefoon als ze aan het rijden zijn.

Appen, mailen en andere vormen van niet-handsfree gebruik van de telefoon achter het stuur is de overheid al langer een doorn in het oog. Minister Grapperhaus kondigde onlangs aan hardere straffen in te stellen voor onder meer appen achter het stuur. De minister pleit in zijn wetsvoorstel voor een maximum celstraf van twee jaar voor telefoongebruik tijdens het rijden. Nu is de maximale sanctie nog een boete van 230 euro. (Bron: Business Insider, 15 mrt. 2018)


Ga terug naar subrubriek Reiskosten.