Kosten en verzekering

Datum laatste wijziging: 17 december 2019  |  Trefwoorden: , ,

Inhoud

  1. Maatschappelijke Kosten en Baten Prijsbeleid Personenauto's
  2. Kosten eigen auto in Nederland hoogste in Europa
  3. Grote verschillen kosten autoverzekering
  4. Nederlandse automobilist betaalt bijna half miljard te veel voor autoverzekering
  5. Bovag-garantie wordt verzekering
  6. Tanken wordt in 2018 weer duurder
  7. Schadelast autodiefstal daalt naar € 85 mln
  8. Jongeren betalen 53% meer premie voor autoverzekering
  9. Verschil benzineprijs snelweg en onbemande pomp 13 euro
  10. Aantal diefstallen auto’s blijft dalen
  11. Pechhulp niet altijd vanzelfsprekend
  12. Slimmere belasting op auto’s kan veiligheid vergroten
  13. Zwarte doos verplicht in auto?
  14. Autoverzekeraars hebben stijging schadelast aan zichzelf te wijten

Maatschappelijke Kosten en Baten Prijsbeleid Personenauto's

Beprijzen van het wegverkeer staat volop in de (politieke) belangstelling. Zes politieke partijen hadden in hun laatste verkiezingsprogramma een vorm van prijsbeleid voor het wegverkeer (ook wel rekeningrijden of kilometerheffing genoemd) opgenomen. In het buitenland wordt prijsbeleid vaak toegepast en recent heeft de EU-vervoerscommissaris gepleit voor een Europese kilometerheffing, aldus het CPB.

Kosten eigen auto in Nederland hoogste in Europa

Autorijden in Nederland is duur. Gemiddeld zijn automobilisten in ons land maandelijks tussen de € 600 en € 800 kwijt voor hun privé-auto, afhankelijk van de brandstofkeuze. In landen als Duitsland en Tsjechië ligt dit maandbedrag aanzienlijk lager, vooral voor dieselauto's. Het verschil kan oplopen tot € 350 per maand.

Autokosten worden voor het grootste deel (36 procent) bepaald door afschrijving. Daarna volgen belastingen. Die zijn goed voor een vijfde van de kosten, terwijl brandstof 16 procent van de totale maandlasten beslaat. (Bron: Leaseplan, 31 jan. 2016)

Grote verschillen kosten autoverzekering

Inwoners van Dokkum zijn gemiddeld het goedkoopst uit met hun autoverzekering. Voor een WA-autoverzekering betalen zij gemiddeld 383 euro per jaar. Voor dezelfde verzekering is een Rotterdammer gemiddeld 935 euro kwijt, aldus Independer.

Premies voor WA-autoverzekeringen worden gebaseerd op schaderisico en op doelgroep. Verzekeraars kijken hierbij naar factoren zoals: gewicht van de auto, leeftijd van de bestuurder, de bevolkingsdichtheid van een postcodegebied en de opgebouwde schadevrije jaren. Maar er speelt nog meer: verzekeraars richten zich vaak op bepaalde doelgroepen. Val je buiten die doelgroep, dan betaal je meer premie. Daarom is dezelfde consument voor dezelfde verzekering bij de ene aanbieder veel duurder uit dan bij de andere. (Bron: VVP, 18 aug. 2016)

Nederlandse automobilist betaalt bijna half miljard te veel voor autoverzekering

Van de 7,2 miljoen Nederlandse particuliere personenauto's (CBS, november 2016) zijn naar schatting ruim 2,4 miljoen auto's oververzekerd. In totaal betaalt de Nederlandse automobilist hierdoor ruim 450 miljoen euro te veel voor zijn autoverzekering. Dit blijkt uit onderzoek van  Team Vier.

Een automobilist betaalt te veel voor zijn autoverzekering als de dekking niet meer past bij de leeftijd van de auto. Dit speelt over het algemeen een rol bij auto's die ouder zijn dan 6 jaar. Bij deze auto's loont het doorgaans niet meer om een volledige cascodekking (all risk) af te sluiten en zo voor alle schades verzekerd te zijn. Een beperkt cascodekking is in deze categorie meestal voldoende. Van de auto's van 6 tot en met 9 jaar oud is 53% all risk verzekerd en betaalt de automobilist dus waarschijnlijk te veel voor zijn verzekering.

Bovag-garantie wordt verzekering

De Bovag-garantie gaat op last van De Nederlandsche Bank (DNB) op de schop. Sinds de toezichthouder in juli de regels wijzigde, is er in plaats van een garantie sprake van een verzekering en daarvoor gelden strengere voorwaarden.

De Bovag-garantie houdt in dat occasions tot zes maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.

Volgens de Bovag gaat het om een zin die door DNB in de voorwaarden is aangepast over de bovenwettelijke garantie. Daardoor zullen autobedrijven zich moeten verbinden aan een verzekeraar. De Bovag wil de garantie snel in een verzekeringsvorm gieten en werkt daarvoor nauw samen met verzekeringsdochter Bovemij. (Bron: dvhn, 27 sep. 2017)

Tanken wordt in 2018 weer duurder

De accijns op benzine stijgt met 0,648 cent per liter (E95), op diesel met 0,389 cent en op LPG met 0,270 cent. Maar over de verhoging wordt ook nog eens 21% btw betaald. De benzineprijs gaat daardoor in werkelijkheid met € 0,78408 per liter omhoog (E95), diesel met € 0,47069 en LPG met € 0,3267. (Bron: De Telegraaf, 22 dec. 2017)

Schadelast autodiefstal daalt naar € 85 mln

Het schadebedrag dat verzekeraars kwijt zijn als gevolg van autodiefstal, is sinds 2015 met een derde gedaald van € 130 mln naar € 85 mln in 2017.

Dat blijkt uit gegevens van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV). De daling is onder meer veroorzaakt door een hoger terugvindpercentage van jonge auto's, dit percentage groeide sinds 2012 van 22 procent naar 36 in 2017. Volgens Wouter Verkerk, directeur van het VbV, is dat onder meer te danken aan het verbeterde registratieproces bij een diefstal. Het verschil met vroeger is dat de politie-aangifte en de diefstalsignalering twee verschillende processen waren bij twee partijen (de politie en de RDW). Nu is dat een proces en staat er binnen twee uur na aangifte een internationale diefstalsignalering online. (Bron: Findinet, 19 jan. 2018)

Jongeren betalen 53% meer premie voor autoverzekering

Jongeren tussen 18 en 24 jaar voelen steeds meer pijn van de premieverhogingen bij WA-autoverzekeringen. Op dit moment betaalt deze groep gemiddeld 437 euro meer dan twee jaar geleden: een stijging van 53%. Hun premie ligt nu op 1.266 euro per jaar. Ook het verschil tussen de premie van jongere en oudere autobezitters neemt jaarlijks fors toe. Jongeren betalen nu gemiddeld bijna drieënhalf keer zoveel als 65 plussers: een verschil van 898 euro. Dat blijkt uit vergelijkingscijfers van Independer d.d. 29 maart 2018.

Verschil benzineprijs snelweg en onbemande pomp 13 eurocent

De prijs van benzine steeg in april 2018 naar het hoogste niveau sinds augustus 2015. In april betaalde de consument voor Euro95 gemiddeld 1,61 euro per liter. De prijzen stegen aan de snelweg het hardst.

In tien jaar tijd steeg de prijs met 8,9 procent terwijl deze stijging bij een lokale onbemande pomp met 6,4 procent een stuk kleiner was. Het verschil tussen de prijs aan de snelweg en bij de onbemande pomp is sinds 2008 opgelopen van 9 naar 13 eurocent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS en Travelcard. (Bron CBS, 3 mei 2018)

Aantal diefstallen auto’s blijft dalen

Het aantal gestolen personenauto’s is in het eerste halfjaar van 2018 opnieuw fors gedaald, met ruim 14%. Het eerste halfjaar werden er 3643 auto’s gestolen tegen 4254 in dezelfde periode van 2017. Het aantal personenauto’s dat werd teruggevonden is gestegen van 34,9 naar 37,3%. Opvallend is wel dat er 160 hybride voertuigen zijn gestolen, een stijging van 77% ten opzichte van 2017. Vooral de Toyota-modellen RAV-4, C-HR en Auris zijn favoriet. Dit meldt de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.

De Volkswagenmodellen Polo en Golf en de BMW 3er-Reihe hebben het grootste diefstalrisico. Opvallende nieuwkomers zijn de genoemde Toyota RAV-4 en de Fiat 500. (Bron: Findinet, 19 jul. 2018)

Ga terug naar subrubriek Auto.

Pechhulp niet altijd vanzelfsprekend

Bij slechts 35 procent van de pechhulpverzekeringen kan om hulp worden gevraagd als een tankstation niet op tijd kan worden bereikt en de tank leeg is gereden. Dat schrijft MoneyView in haar nieuwste Special Item Autoverzekeringen.

Het Item gaat onder meer in op pechhulpverlening. Bij pech biedt de autoverzekering soms uitkomst, soms is een aparte pechhulpverzekering nodig. En soms biedt ook die geen uitkomst, zoals bij niet op tijd tanken. Ook verkeerde brandstof is niet altijd gedekt en een lekke band vrijwel nooit. (Bron: VVP Online, 290 aug. 2018)

Slimmere belasting op auto’s kan veiligheid vergroten

Een slimmere belasting op auto’s kan de veiligheid vergroten. Consumenten kunnen bijvoorbeeld worden gestimuleerd om de veiligste auto’s te kopen door de aanschafsbelasting (bpm) daarvan te verlagen en die voor onveilige auto’s te verhogen. Er zijn nu nog grote verschillen tussen voertuigen in de mate waarin ze bescherming bieden bij een botsing. Dit geldt voor zowel inzittenden, als voor voetgangers en fietsers. Daarnaast zijn voertuigen in verschillende mate in staat om ongevallen te vermijden, omdat ze niet over dezelfde veiligheidssystemen beschikken. Het gebrek aan aandacht voor de veiligheid van voertuigen is opvallend, want veiligheid is veruit de grootste maatschappelijke kostenpost van mobiliteit. (Bron: CPB, rapport d.d. 7 sep. 2018)

Zwarte doos verplicht in auto?

Het Europees Parlement bespreekt deze week het voorstel van de Europese Commissie om enkele nieuwe verkeersveiligheidssystemen voor motorvoertuigen te verplichten. Een ervan is de Event Data Recorder (EDR), vergelijkbaar met de zwarte doos in een vliegtuig.

Een EDR slaat rijgegevens op zoals tijd, locatie, rijsnelheid, het intrappen van de remmen, of de airbags werden geactiveerd en of de autogordels waren ingeklikt. Sommige fabrikanten rusten hun auto’s al uit met zo’n gegevensrecorder.

Wat de verzekeraars betreft gaat het voorstel niet ver genoeg. Wat hen betreft wordt ook het voertuigidentificatienummer (chassisnummer) aan de recorder gekoppeld, zodat schade sneller kan worden afgewikkeld. (Bron: Fidinet, 3 dec. 2018)

Redactie: Aan welke prijs moeten we denken?

Autoverzekeraars hebben stijging schadelast aan zichzelf te wijten

Het bericht over de stijging van de schadelast op autoverzekeringen heeft tot een venijnige reactie geleid van letselschadejurist Johannes de Bruin, directeur van ClaimZorg Letselschade Haaglanden. Hij vindt dat verzekeraars ‘op moeten houden met zeuren’ en eerst moeten kijken naar hun eigen personeelskosten.

De Bruin schrijft in een blog dat verzekeraars de kostenstijging voornamelijk aan zichzelf te wijten hebben: “Wie dagelijks in de letselschadepraktijk werkzaam is, weet dat verzekeraars zich laten adviseren door een peloton aan medisch adviseurs verenigd in het instituut Medas. Zonder uitzondering kan worden gesteld dat deze beroepsgroep, bestaande voornamelijk uit verzekerings-artsen (men heeft dus geen specialistische kennis), doorgaans tegen een fors uurtarief standaard zeer bedenkelijke adviesrapporten opstellen die goeddeels elke letselschadezaak doet verzanden en/of belanden in een rechtsgeding.” (Bron en nog meer kritiek: Findinet, 12 dec. 2018)

NB: Het aantal verkeersclaims naar aanleiding van een aanrijding is in 2017 met achttien procent gedaald. De schadelast is daarentegen afgelopen jaar met zeven procent toegenomen. Over de periode 2014 tot en met 2017 bedroeg de stijging van de schadelast 25 procent op WA-autoverzekeringen. Dat blijkt uit de nieuwste Risicomonitor Verkeer van het Verbond van Verzekeraars. (Bron: Fidinet)