Milieu    Veiligheid 


Techniek

Datum laatste wijziging: 28 september 2019  |  Trefwoorden: Auto, Techniek

Inhoud

  1. Volledig elektrische automarkt in 2035
  2. Verkoop stekkerauto's daalt 22 procent
  3. Wil jij jouw voertuig minder aantrekkelijk maken voor autodieven?
  4. Het ziet er niet uit en zorgt voor overlast
  5. Noodoproepsysteem in auto's
  6. Michelin-band kan niet lek worden
  7. Help, nieuwe benzine E10

NB: Meer over 'Elektrische auto' treft u aan in subrubriek Leaseauto. Zelfrijdende auto's vindt u in subrubriek Vervoer.


Volledig elektrische automarkt in 2035

Het ING (13 juli 2017) heeft onderzoek gedaan naar hoe zij denken dat de automarkt zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Hun conclusie: over 18 jaar worden er alleen nog maar elektrische auto's gebouwd.

Er zijn meerdere redenen. Om te beginnen wordt er volgens ING nog teveel vastgehouden aan de verbrandingsmotor en de ontwikkeling daarvan. Dit is het gevolg van het feit dat Europeanen op dit moment enorm goed zijn in verbrandingsmotoren, maar er wordt teveel gefocust op het houden van die koppositie in de wereld. Als de verbrandingsmotor relevantie verliest, kan alle energie straks voor niets geweest zijn. Als auto's op termijn alleen nog elektromotoren nodig hebben, wordt het lastig. Een elektromotor is veel minder complex, en dus is er voor de ING ook minder kans voor Europese fabrikanten om zich te onderscheiden ten opzichte van de rest van de wereld.

Bovendien zullen fabrikanten elektrische onderdelen zoals batterijen proberen de ontwikkeling en productie van aandrijflijnen naar zich toe te trekken. Op dit moment heeft Amerika 10% van het marktsegment voor batterijen van elektrische auto's in handen, terwijl 55% in China en 31% in Japanse en/of Koreaanse handen is. Slechts 3% van de huidige markt is in Europese handen.

NB: De verkoop van elektrische auto's is in de eerste helft van 2017 in een stevige stroomversnelling terecht gekomen. Die van de puur elektrische auto's steeg met 80 procent, en die van hybrides zonder stekker (waarvan Toyota's Prius de bekendste is) verdubbelde zelfs ruimschoots.

Fiscale maatregelen, die eerder de verkoop van stekker-hybrides aanjoegen, zijn een belangrijke oorzaak van de snelle opkomst van de volledig elektrische auto. Per 1 januari 2017 is de volledig elektrische de enige auto die nog fiscaal wordt gesubsidieerd. Die subsidie is vrijwel alleen voor leaserijders van belang. Particulieren kopen ze daarom bijna niet. (Bron: De Volkskrant, 13 jul. 2017)

Verkoop stekkerauto's daalt 22 procent

Nederland loopt flink achter in Europa als het gaat om de verkoop van (deels) elektrisch aangedreven auto's. In bijna alle EU-landen steeg de verkoop van stekkerauto's, maar in Nederland zakte die met 22 procent in. Dat blijkt uit cijfers van de Europese ACEA, de branchevereniging van Europese autofabrikanten, die een ranglijst publiceerde met landen waar de meeste auto's met (deels) elektrische aandrijving werden verkocht.

Nederland staat in absolute aantallen weliswaar op een zesde plaats in de ranglijst, maar het aantal verkochte nieuwe stekkerauto's daalde met 22 procent naar 2690. Dat komt omdat de fiscale voordelen voor het leasen van een plug-in eind vorig jaar definitief werden afgeschaft, legt directeur Clem Dickman van marktonderzoeker Aumacon uit. Die regeling werd eind 2015 al versoberd, maar ook vorig jaar konden leaserijders nog tegen een lager bijtellingstarief een plug-in hybride leasen. Nederland was jarenlang voorloper op het gebied van plug-ins, vertelt Dickman. "Maar nu moet je constateren dat dit vooral aan de 6 miljard subsidies lag", zegt hij. (Bron: RTLZ, 10 nov. 2017)

Wil jij jouw voertuig minder aantrekkelijk maken voor autodieven?

Sommige GPS- en radiotriangulatie-oplossingen kosten tot honderden euro's. En daar zijn de montage- en (vaak substantiele) activatie- en maandelijkse onderhoudskosten nog niet bijgerekend. Voor velen van ons zijn die onderhoudscontracten de druppel die de emmer doet overlopen. Het goede nieuws is dat de problemen worden opgelost door de opkomst van nieuwe technologieen. Nu kan je dankzij je smartphone je eigen trackingstoestel in je wagen installeren, prijs vanaf € 30.

Het gaat om TrackR, een klein, discreet apparaatje zo groot als een munt. Het kost minder dan vijf minuten om hem aan het werk te zetten. Je koppelt hem simpelweg aan je smartphone en downloadt de gratis applicatie, waarmee je hem te allen tijde kunt vinden. Als dit eenmaal is gedaan, hang je hem gewoon aan je ketting, doe je hem in je portemonnee of elk ander object die je te allen tijde wilt kunnen vinden. In dit geval verstop je hem in je auto.

Nu hoef je alleen de applicatie te openen op je mobiele telefoon en je kunt op de kaart de positie van de auto zien. Als je je auto kwijt bent, kies je gewoon 'find device' en je zult de coordinaten krijgen van de nieuwe locatie. (Bron: Gadgetsfans, 2017)

Het ziet er niet uit en zorgt voor overlast

Na de windmolens op het platteland maakt de groene revolutie nu ook stedelingen een tikje nerveus. Reden: de in opkomst zijnde laadpalen voor elektrische voertuigen.

Een laadpaal voor elektrische auto's is doorgaans ongeveer een meter hoog. Echter: als je er tegen je zin eentje voor je deur krijgt, kan zo'n laadpaal psychologisch zo hoog worden als de Oneindige Zuil van Constantin Brancusi.

In diverse gemeenten zijn recentelijk bezwaarschriften ingediend. In twee jaar tijd is het aantal laadpalen in Nederland verdubbeld: van iets meer dan 15 duizend naar 33 duizend. De verwachting is dat daar de komende twee jaar nog eens 25 duizend laadpalen bij komen. Een explosieve stijging ligt in het verschiet. (Bron: De Volkskrant, 8 jan. 2018)

Noodoproepsysteem in auto's

Alle nieuwe auto's in Europa moeten vanaf 31 maart 2018 zijn voorzien van een noodoproepsysteem dat bij een ernstig ongeval automatisch hulpdiensten waarschuwt. Het zogenoemde eCall alarmeert via het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo het Europese noodnummer 112. Ambulances, brandweerwagens en politievoertuigen kunnen zo sneller op de plek van het ongeluk komen. Het systeem wordt pas bij een incident geactiveerd. Als een bestuurder dat wil, kan hij het permanent inschakelen.

De benodigde Europese wetgeving werd al in 2015 goedgekeurd. De kosten bedragen circa 100 euro per stuk. (Bron: Europa Nu, 28 mrt. 2018)

Michelin-band kan niet lek worden

Michelin gaat in 2019 gezamenlijk met General Motors een nieuw type band testen. Eén die niet meer met lucht opgeblazen wordt en door het Unique Puncture-proof Tire System kan hij niet meer lek gereden worden. Bij dit systeem is de lucht vervangen door flexibele rubberen spaken. In een soort V-vorm verbinden ze het loopvlak met de binnenkant van het wiel. Deze rubberen spaken bepalen het comfort van de auto, vangen de ‘klappen/hobbels’ van de weg op én doordat er geen lucht gebruikt wordt, kun je ze ook niet meer lek rijden. Bijkomend voordeel is dat deze band altijd voorzien is van de juiste bandenspanning.

De eerste General Motors auto die gebruik zal maken van deze nieuwe Uptis Michelin band is de Chevrolet Bolt, de Amerikaanse versie van de Europese Opel Ampera-e. Vanaf 2024 zullen de eerste Chevrolet Bolts met deze nieuwe band uitgerust worden.

Help, nieuwe benzine E10

Vanaf dinsdag 1 oktober 2019 zijn benzinestations met meerdere naast de benzine E5 ook benzine E10 aan te bieden.* Van E10 zullen de meeste automobilisten geen of nauwelijks de gevolgen merken, maar voor een omvangrijke groep kan verkeerd tanken grote gevolgen hebben.

* Redactie: Gebleken is dat er ook benzinestations met meerder vulpistolen zijn, waar alleen met E10 kan worden getankt.  

Alleen tankstations die maar 1 soort benzine kunnen aanbieden zijn vrij in de keuze om E10 of een andere benzine - bijvoorbeeld E5 - aan te bieden. Wanneer meer soorten benzine kunnen worden aangeboden moet minimaal de helft van het aantal vulpistolen E10 bevatten.

De naam van de benzine is E10, waarbij de 10 staat voor ‘maximaal 10 procent bio-ethanol’. E10 zorgt voor een aanzienlijke vermindering van de C02-productie, goed dus voor het klimaat.

De verwachting is dat de auto gewoon zal blijven starten en rijden. Als E10 stelselmatig wordt gebruikt zullen met name de oudere veelal antieke auto's negatieve gevolgen kunnen ondervinden. In E10 zit ethanol dat agressiever is dan benzine en zowel metalen als kunststof motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aantast. Daarom kan er vanaf 1 oktober ook met E5 worden getankt. Voor de oudere auto's kan E8 ook een oplossing zijn, maar het is wel duurder dan E5. 

Op internet is te vinden of E10 geschikt is voor een bepaald type auto, de zogeheten E10 check

Ga terug naar subrubriek Auto.

Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen:
Gerelateerd nieuws en/of opinies:



 Milieu    Veiligheid