Verhoging van maximale vergoeding van reiskosten een wassen neus

ma 27 jun 2022  |  Bron: AD  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , ,

Dit is de kop in het Algemeen Dagblad (27-6-2022) waarbij o.a. een onderzoek door de FNV wordt geciteerd: 

Miljoenen werknemers hebben niets aan een verhoging van de maximale kilometervergoeding, zoals het kabinet wil. Dat komt omdat velen niet eens een reiskostenvergoeding hebben. Van de 6 miljoen mensen die onder een cao vallen, is voor 2,6 miljoen werkenden een reiskostenvergoeding afgesproken en van die werknemers krijgt slechts 1/3 de maximale vergoeding van 19 cent per kilometer. Er zijn cao’s waarbij slechts 8 cent per kilometer is afgesproken.

Al op 13 maart schreven wij in HR-kiosk De kilometervergoeding kan vandaag nog naar € 0,28 onbelast! (hr-kiosk.nl), dat er door het Kabinet, bij monde van staatssecretaris Van Rij,  onjuiste informatie werd verstrekt of een volkomen onjuiste voorstelling van zaken.

Ook de suggestie dat een mogelijke verhoging i.p.v. in 2024 al in 2023 zou kunnen worden doorgevoerd, is een belachelijk excuus voor uitstel. Maar dat niet alleen: vergeten wordt dat het gaat om een fiscale maatregel, die van de een op de andere dag kan worden doorgevoerd, maar verder niets zegt over een al dan niet verplichte vergoeding. Wettelijk is een werkgever (behoudens cao afspraken) helemaal niet verplicht een reiskostenvergoeding te geven.

Lees ook Verhoging reiskosten naar voren gehaald, kost 200 miljoen! Hoe zo? (hr-kiosk.nl)

Maar als tweederde van arbeidend Nederland niet de maximale reiskosten krijgt vergoed, waarom wordt dan niet meer het verschil jaarlijks verruild, waarbij fiscaal honderden euro's "verdiend" kunnen worden en het de werkgever niets kost?
Weten hoe? info@hr-kiosk.nl