De kilometervergoeding kan vandaag nog naar € 0,28 onbelast!

Opinie  |  do 24 mrt 2022  |  Bron: HR-kiosk  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: ,

Het kabinet gaat kijken of de onbelaste kilometervergoeding met ingang van 2023 al omhoog kan. Staatssecretaris van Rij vindt dat er ook een grote verantwoordelijkheid bij de werkgevers ligt, nu woon-werkverkeer door de hoge prijzen aan de pomp veel duurder is geworden. De coalitie had overigens al het plan om in 2024 de vergoeding te verhogen.
 
In de 2004 is de onbelaste vergoeding van € 0,28 abrupt verlaagd naar € 0,18 en 2 jaar later verhoogd naar € 0,19.  Dat deze vergoeding al jaren niet meer de werkelijke kosten dekt is bekend, maar is vandaag wel erg veel lager dan de kosten per kilometer.

Laten we nog eens een paar zaken op een rijtje zetten

  • Een werkgever is (in de meeste gevallen) niet verplicht een reiskostenvergoeding te geven
  • Of een vergoeding nu wel of niet (gedeeltelijk) belast is, maakt voor de werkgever niets uit
  • De werkgever draagt in principe de volledige kosten en niet de overheid.
  • Bij een hogere onbelaste kilometervergoeding komt de fiscus niets te kort.
  • De Belastingdienst hoeft ook geen systemen aan te passen; hooguit controleren of de hogere vergoeding fiscaal wel kan.
  • De onbelaste kilometervergoeding zou zelfs met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2022 kunnen worden toegekend.

Reiskostenvergoeding is niet verplicht

N.B. de werkgever is niet verplicht de hogere vergoeding te geven, maar kan dit wel doen.
ZZP-ers brengen nu al een (hogere) belaste vergoeding in rekening, want zij kunnen immers de kosten van vervoer (dus alle autokosten) gewoon in mindering brengen op de omzet.
“Laten we serieus bekijken hoe we dat naar voren kunnen halen” refereerde staatssecretaris van Rij aan het plan dat de coalitie toch al had. VVD-Kamerlid Heinen doet ook nog een duit in het zakje, waarbij hij voorstelt om het geld dat vrijkomt van de “jubelton” (schenking van ouders aan kinderen voor een woning), nu dat eerder wordt afgeschaft, daarvoor te gebruiken.
 
Nogmaals beste staatssecretaris en Kamerleden: een hogere onbelaste kilometervergoeding kost de Overheid (Financiën/ Belastingdienst) helemaal niets.
 
Ik schreef al 20 jaar geleden dat “telewerken” een oplossing was in het terugdringen van woon-werkverkeer. En het meerdere (verschil tussen bedrag dat werkgever betaalt en fiscaal maximum) kan altijd nog fiscaal vriendelijk verruild worden. 

Slagvaardig

Wanneer u e.e.a. serieus gaat bekijken, meneer Van Rij, doe dat dan gewoon in het weekend en kom maandag met de oplossing! Onbelaste kilometervergoeding weer naar € 0,28. Zo’n besluit kan je in 1 volzin afdoen. Hoef je niet met de SER, een Kamercommissie, de AWVN en vakbonden te bespreken. Gewoon slagvaardig, zonder problemen doorvoeren.

Andries Bongers

Andries Bongers Meer info

Eindredacteur bij HR-kiosk.nl en Directeur van HR-kiosk BV, Directeur en consultant De Bongerd VOF, was Bestuurslid NVP, is Auteur "Fiscaal Vriendelijk Belonen", Partner van Merknemers.nu
Interesse: Beloningsmanagement, Arbeidsrecht, HR Generalist, Columnist. Visie over Personeelsbeleid  Interview dr. Miranda Langedijk op pagina 6/10