Hoe gaan KLM-piloten die in het buitenland wonen betalen voor woon-werkverkeer, bruto of netto? Wat vindt u van belastingontwijking?

Opinie  |  ma 15 aug 2022  |  Bron: NOS / HR-kiosk  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , ,

Piloten van KLM die in het buitenland wonen, kunnen niet meer gratis van en naar het werk reizen. In de nieuwe cao wordt, mits piloten akkoord geven, de gratis regeling afgeschaft. Dat betekent concreet dat piloten die in het buitenland wonen een vast bedrag in de maand betalen voor het woon-werkverkeer.
Pilotenbond VNV benadrukt dat er zorgen waren over de regeling, hoewel deze in de luchtvaart gebruikelijk is. Om deze weg te nemen gaan piloten nu betalen voor het woon-werkverkeer. Circa 2,9 procent van het vliegend personeel van KLM woont in het buitenland en maakt gebruik van de gratis regeling. Dan gaat het naast piloten ook om cabinepersoneel.
In een eerder rapport van de staatsagent, die toeziet op het naleven van de afspraken over de staatssteun om door de coronacrisis te komen, kwam naar voren dat KLM tekortschiet in het beperken van belastingontwijking door werknemers.
In de nieuwe afspraken krijgen de vliegers een loonsverhoging van 4 procent. Dat gebeurt in stappen van twee keer 2 procent. De cao heeft, mits piloten akkoord gaan, een looptijd tot en met 1 maart 2023. De loonsverhoging van 4 procent is in lijn met de eerdere afspraken met grondbonden.
In de cao is ook een eenmalige uitkering afgesproken voor alle KLM ‘ers. Die wordt uitgekeerd als de financiën van de maatschappij dat weer toelaten. Ook moet KLM dan geen kredietfaciliteit met overheidsgaranties meer hebben.

Maar hoe zit het dan fiscaal?

Mag je zomaar onbelast deze kosten jarenlang vergoeden? Ook KLM mag de reiskosten die de werknemers maken voor het werk, onbelast aan de werknemer vergoeden tot een bedrag van maximaal € 0,19 per kilometer.
Het maakt niet uit met welk vervoermiddel de werknemers de reis maken. Dus ook als de werknemer met zijn eigen fiets reist, kan KLM onbelast ook niet meer dan € 0,19 per kilometer vergoeden.

De werkelijke kosten van Openbaar Vervoer (OV)

Maar . . . . reist de werknemer met het openbaar vervoer, taxi, vliegtuig of schip voor zijn werk? Dan mag KLM en elke andere werkgever er ook voor kiezen om de werkelijke kosten te vergoeden.
En zo’n vliegtuig in welke klassen ook, is openbaar vervoer. De werkgever mag ook onbelast de kosten van de NS (en anderen) voor een 1e klas ticket onbelast vergoeden.
Alhoewel het niet hoeft gaan de werknemers (in het buitenland) nu een vast bedrag betalen. Verstandig of handig zou dan zijn om het bedrag te verruilen. Om kort te gaan:  de kosten op het bruto loon in mindering brengen.
Vindt u het asociaal om vanwege belastingontwijking (geen ontduiking) in het buitenland te gaan wonen? Wat vindt u van de onkostenvergoedingen en belastingregiem van politici in de EU?

Andries Bongers

Andries Bongers Meer info

Eindredacteur bij HR-kiosk.nl en Directeur van HR-kiosk BV, Directeur en consultant De Bongerd VOF, was Bestuurslid NVP, is Auteur "Fiscaal Vriendelijk Belonen", Partner van Merknemers.nu
Interesse: Beloningsmanagement, Arbeidsrecht, HR Generalist, Columnist. Visie over Personeelsbeleid  Interview dr. Miranda Langedijk op pagina 6/10