Ontslag wegens verkeerd gebruik sociale media

Datum laatste wijziging: 13 december 2019  |  Trefwoorden: , ,

Inhoud

  1. Facebookopmerking leidt vaker tot ontslag op 'staande voet'
  2. Tien procent ontslagzaken door social media
  3. Vaker ontslag om negatieve sociale media uitingen

Facebookopmerking leidt vaker tot ontslag op 'staande voet'

De sociale media ontwikkelen zich tot een begraafplaats voor carrières. Dankzij de massale populariteit groeit ook het aantal mensen dat ontslag krijgt om een faux pas op Facebook, Twitter of andere sociale media, signaleren arbeidsrechtdeskundigen.

Bij DAS, een van de grootste juridische dienstverleners van Nederland, vormen misstappen op sociale media inmiddels de oorzaak van een tiende van alle zaken waarbij sprake is van ontslag op staande voet.

Tien procent ontslagzaken door social media

Bij een op de tien ontslagzaken worden door werkgevers uitlatingen op social media aangevoerd voor reden tot ontslag. Dat stelt juridisch dienstverlener DAS naar aanleiding van onderzoek uit eigen dossiers.

'Gezien het aantal zaken dat wij bij DAS behandelen, zal dit percentage ongeveer gelden voor alle arbeidsconflicten in Nederland', zegt jurist Olav Wagenaar. Hij plaatst er wel de kanttekening bij dat de arbeidsverhouding meestal al verstoord is en dat de inhoud van een tweet of een post op bijvoorbeeld Facebook voor de werkgever de aanleiding is ontslag aan te zeggen. (Bron: Nu, 15 aug. 2014)

Vaker ontslag om negatieve sociale media uitingen

Een tweet over dat nieuwe bijbaantje waar je geen zin in hebt. Een Facebook-bericht over hoe stom je je nieuwe leidinggevende vindt. Steeds vaker is een negatieve uiting op social media de aanleiding voor een arbeidsconflict of zelfs ontslag. Zo’n 250 keer gingen de juristen van ARAG in 2014 aan de slag met een ontslagzaak waar social media een rol in speelden. En dat aantal stijgt.

Je frustratie over die nieuwe leidinggevende met je vriendin delen in een whatsappje is een privéaangelegenheid. Datzelfde doen op Facebook in een bericht dat alleen je vrienden kunnen zien, is al niet meer zo privé. Als vrienden met een openbaar profiel je bericht ook weer delen, ligt je opmerking ‘op straat’. In ontslagzaken gaat de rechter er steeds vaker van uit dat gebruikers van social media moeten weten hoe, en hoe snel, een bericht zich kan verspreiden van het privédomein naar het openbare.

Maar een bericht is snel geplaatst. En soms heb je daar spijt van. Wat dan? Ook rechters weten dat een bericht op social media soms het gevolg is van een impulsieve actie. Maar ook al verwijder je het bericht, soms is het dan al te laat. Een Blokker-medewerker raakte zijn baan kwijt nadat hij het bedrijf op Facebook had uitgemaakt voor ‘hoerenbedrijf’. Dat hij het bericht intussen had verwijderd en zijn excuses had gemaakt, hielp niet: de rechter keurde het ontslag goed.

“Uitspraken kunnen op internet soms een heel eigen leven gaan leiden,” zegt ARAG-jurist Hanneke Boesveld. Volgens de wet moet je je als ‘goed werknemer’ gedragen. Het bedrijf waar je voor werkt beledigen of negatief in beeld brengen op social media valt daar zeker niet onder. Zulke berichten kunnen het imago van het bedrijf aantasten. Een ‘grappig’ filmpje op YouTube zetten over wat er wel eens misgaat in het bedrijf kan een werknemer daarom ook op ontslag of een andere sanctie komen te staan.

Werknemers zijn in de afgelopen jaren al om verschillende soorten berichten op social media ontslagen. Een meisje dat twitterde dat ze geen zin had in haar nieuwe baantje, hoefde niet eens meer te beginnen. Ze werd, eveneens via Twitter, ontslagen nog voordat ze überhaupt begonnen was.

Ga terug naar Sociale media