Sociale media (inleiding)    Voorbeelden gedrag sociale media 


Trends social media

Datum laatste wijziging: 27 april 2017  |  Trefwoorden: Sociale media, Content

Wat zijn anno 2015 de trends in sociale media? We laten een deskundige Reijgersberg, eigenaar van social media-bureau RauwCC, aan het woord:
  • Winkelen: Social media worden steeds meer winkelkanalen. Twitter en Facebook hebben inmiddels koopknoppen geïntegreerd. Winstcijfers kun je koppelen aan specifieke berichten die je zelf hebt uitgestuurd.
  • Betalen: Facebook kostte vroeger geen geld, tegenwoordig zul je budget vrij moeten maken om simpelweg in de nieuwsfeed van gebruikers te komen.
  • Portemonnee: Nu Facebook en andere netwerken zich mengen in de strijd om het (mobiele) afrekenen wordt je sociale netwerk je portemonnee. Behalve een betaaloptie in Facebook Messenger rolde het bedrijf vorig jaar 'Autofill with Facebook' uit, waarmee klanten bij 450.000 webshops kunnen afrekenen met de creditcardgegevens en adresgegevens die ze in Facebook bewaren.
  • Internet of things: Apparaten worden niet alleen intelligenter maar ook socialer. Zo worden ook technieken als iBeacons sociaal, waardoor zij inspelen op de tijdlijn van gebruikers.
  • Nieuwkomers: Ook naast het grote Facebook en Twitter komen er nieuwe spelers bij. Een reeks niche-netwerken zoals Ello en Tsū springen in gaten die grote spelers laten liggen. Nichespelers die - in tegenstelling tot Facebook - inhaken op sterke, bestaande gemeenschappen en interesses maken de meeste kans, bijvoorbeeld Foodie en Fitocracy.
  • Social vs. privacy: Niks is veilig, alles wordt een keer gehackt. Niet zo gek dus, dat er behoefte ontstaat aan gesloten en (relatief) anonieme netwerken zoals Snapchat.
  • Innovatie: Social media gaat hand in hand met innovatie, voorbeelden zijn legio. Het overzicht behouden inclusief de schaduwkanten kost inspanning.
Ga terug naar Sociale media


Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen:
Gerelateerd nieuws en/of opinies:


 Sociale media (inleiding)    Voorbeelden gedrag sociale media 
Brand New Content

Brand New Content

De brug tussen journalistiek en marketing
Content creatie   |   Workshop