Mobieltjes van de zaak

Datum laatste wijziging: 1 december 2018  |  Trefwoorden: , , ,

Inhoud

  1. Werkkostenregeling
  2. Angry Birds
  3. Eisen verkoop mobiele telefoons op afbetaling
  4. Explosieve toename mobiel dataverbruik
  5. Wat als een werknemer zijn telefoon kwijt raakt?
  6. Internetgebruik op mobieltje in 2018 fors gestegen

Werkkostenregeling

Binnen de werkkostenregeling (WKR) kan de mobiele telefoon van de zaak worden betaald via het brutoloon of in sommige gevallen zelfs met vakantiedagen of overuren! Over het bruto loon moet loonbelasting worden betaald, afhankelijk van de hoogte van het brutoloon is dat 37% tot 52% loonbelasting. De kosten van een mobiele telefoon van de zaak worden van het brutoloon afgetrokken wat maakt dat de werknemer over het aanschaffingsbedrag een belastingvoordeel heeft van 37% tot 52%. Ook de werkgever heeft een voordeel, hij hoeft over aankoop geen sociale lasten te betalen, een besparing van circa 18%.

Er is één maar. De totale jaarlijkse kosten van alle uitgaven mogen niet boven 1.2% van de totale fiscale loonsom van de organisatie uitkomen. Komen de kosten van alle uitgaven wel boven 1,2% van de loonsom uit, dan betaalt de werkgever over het meerdere een eindheffing, wat niet is aan te raden. Lees meer in Werkkostenregeling (inleiding).

Angry Birds

Angry Birds spelen en zakendoen gaan kennelijk slecht samen. Het Finse spelletje, groot geworden op de iPhone, staat bovenaan de lijst van apps die het vaakst verbannen worden van mobieltjes en tabletcomputers door ict-afdelingen van bedrijven.

Uit een internationaal onderzoek blijkt dat steeds meer bedrijven werknemers verbieden sommige apps te installeren op de toestellen die ze van hun werkgever krijgen. Drie maanden geleden hanteerde 11 procent van de bedrijven een zwarte lijst, tegen 18 procent nu.

In de top vijf van vaakst verbannen toepassingen staan verder Facebook, Dropbox (bestanden delen via internet), YouTube en Skype. (Bron en meer: De Volkskrant, 29 mrt. 2013)

Eisen verkoop mobiele telefoons op afbetaling

Mobiele telefoons worden vaak in combinatie met een telefoonabonnement aangeboden voor een vaste prijs per maand. De looptijd is meestal 12 of 24 maanden. Dit betekent dat de kosten van de mobiele telefoon in deze periode worden afbetaald. Koop op afbetaling is een vorm van krediet. Het deel van het abonnement dat gaat over belminuten, sms’jes en het gebruik van mobiel internet is geen krediet.

Doordat deze vorm van kredietverlening (koop op afbetaling van de mobiele telefoon) onder toezicht van de AFM valt, zijn er regels van toepassing waardoor consumenten wordt beschermd. Telecomaanbieders moeten klanten duidelijk informeren over het telefoonkrediet en de kosten. De kosten voor het krediet moeten apart worden vermeld in de uitingen van de telecomaanbieder, zoals in reclames en op websites. De prijzen van mobiele telefoons met en zonder abonnement worden hierdoor beter vergelijkbaar. (Bron: Rechtennieuws, 2 jan. 2017)

Explosieve toename mobiel dataverbruik

Consumenten blijven hun mobiele telefoon meer en meer gebruiken om te bellen en om te surfen. De hoeveelheid gebruikte mobiele data blijft toenemen. Over heel 2016 werd in totaal 185 miljard MB verbruikt, een stijging van 63% ten opzichte van 2015 en een stijging van meer dan 500% ten opzichte van 2013. Het aantal sms’jes blijft afnemen. Dit blijkt uit de Telecommonitor 2016 van de Autoriteit Consument & Markt.

Opvallende trends in de afgelopen vier jaar:
  • Consumenten nemen steeds vaker een combinatie van diensten als internet, televisie, vaste telefonie en mobiel in één pakket af. Het aantal huishoudens dat eind 2016 een bundel afneemt is gegroeid tot bijna 6,5 miljoen.
  • Snel internet is voor consumenten steeds gewoner geworden. In 2016 was een op de drie consumentenaansluitingen een supersnelle aansluiting van meer dan 100 Mbps.
  • Sterke toename van aansluitingen voor internet of things.
  • Op de mobiele markt is het aantal aansluitingen voor apparaten die communiceren via internet sterk aan het toenemen. Het gaat dan om simkaarten met een 097-nummer voor zaken als vuilnisbakken, alarmsystemen en rookmelders.
  • Het aantal mobiele bundels (abonnementen met data en bellen) sterk toegenomen, van 12,64 miljoen in 2015, naar 13,83 miljoen in 2016 (+ 9%).
(Bron: TQL, sep. 2017)

Wat als een werknemer zijn telefoon kwijt raakt?

Op zakelijke telefoons staat een schat aan bedrijfsinformatie, die mag niet op straat komen te liggen. Een recent schrikbeeld is Uber. Bij een hack werden vorig jaar de gegevens van 50 miljoen klanten en 7 miljoen chauffeurs ontvreemd, waaronder 174.000 Nederlanders.

Enkele oplossingen voor gevaren:
  • Het is mogelijk op een telefoon een waterdichte scheiding aan te brengen tussen werk en privé. Met speciale software kun je een beveiligde container creëren op een Android-smartphone.
  • Op de betere zakelijke telefoons werken hardware en software naadloos samen bij het afweren van aanvallen.
  • Geef de werknemers een goede zakelijke telefoon. Dat scheelt niet alleen enorm veel beheer, ook qua beveiliging zit je dan helemaal safe.
(Bron en meer informatie: Business Insider, 23 okt. 2018)

Internetgebruik op mobieltje in 2018 fors gestegen

Nederlanders zijn steeds vaker online via hun smartphone. Het aantal uren dat ze gemiddeld per maand online zijn op hun mobieltje is gestegen van veertig uur in 2016 naar 61 uur in 2018. Bijna de helft van de tijd wordt besteed aan apps als Facebook en Google, namelijk 26 uur. Dat blijkt uit het onderzoek 'Trends in internetgebruik 2018', dat in opdracht van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) is uitgevoerd.



Ga terug naar Sociale media

Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen: Voorbeelden privacy