Automatisering

Datum laatste wijziging: 16 november 2019  |  Trefwoorden: ,

Inhoud

  1. E-dienstverlening
  2. Forse groei voor Werk.nl
  3. UWV.nl particulieren vernieuwd
  4. Computers UWV crashen dagelijks
  5. Nieuwste formulieren bij ontslagaanvraag
  6. Brieven UWV over ziekte, zwangerschap en betaalspecificaties via digipoort
  7. Met e-Herkenning inloggen op werkgeversportaal UWV
  8. Miljoenenstrop dreigt bij ict-project UWV
  9. Nogmaals e-Herkenning

E-dienstverlening

Het UWV kan door digitale dienstverlening werkgevers en werkzoekenden in de toekomst voldoende blijven ondersteunen. Om werkzoekenden meer tijd te geven en te wennen aan digitale dienstverlening heeft het kabinet 30 miljoen aan UWV beschikbaar gesteld. Vanaf 2013 hebben UWV en gemeenten in alle 35 arbeidsmarktregio's een gezamenlijk aanspreekpunt voor werkgevers. Het aantal vestigingen van UWV wordt de komende jaren teruggebracht van 98 naar 30.

Forse groei voor Werk.nl

Mensen met een WW-uitkering zijn steeds vaker actief op Werk.nl, de vacaturesite van uitkerings- en bemiddelingsinstantie UWV.

UWV.nl particulieren vernieuwd

UWV.nl/particulieren heeft een nieuwe vormgeving. Klanten vinden nu sneller antwoord op hun vraag. In het najaar starten we met de verbetering van onder meer UWV.nl/werkgevers.

Het grootste deel van de bezoekers van UWV.nl bestaat uit werknemers en mensen met een uitkering. Daarom is de homepage van UWV.nl nu op deze doelgroep gericht. Betaaldata van uitkeringen zijn vanaf nu altijd zichtbaar op de website. Verder heeft elk klantproces zijn eigen introductiepagina met directe links naar de belangrijkste informatie. Ook is de website nu geschikt voor smartphones en tablets.

Nieuw onderdeel van UWV.nl is Klantenservice Particulieren. Bezoekers van de website vinden hier het antwoord op de meest gestelde vragen.

Computers UWV crashen dagelijks

Het interne computersysteem van uitkeringsinstantie UWV valt regelmatig uit. Daarbij gaat informatie over werkzoekenden verloren. Afgelopen weken zijn bij drie storingen circa 14.000 berichten van werkzoekenden verloren gegaan: verplichte meldingen van sollicitatieactiviteiten en andere gegevens van werkzoekenden. Door achterstallig onderhoud en steeds nieuwe wetten is de ICT bij UWV verouderd. Volgens UWV is de schade beperkt, in overleg met de betrokken personen is een deel van verloren informatie hersteld.

In vervolg op het voorgaande, is een Informatieplan 2016-2020 naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin wordt geschetst hoe de problemen op lange termijn kunnen worden aangepakt.

Nieuwste formulieren bij ontslagaanvraag

Ontslag aanvragen kan vanaf nu alleen nog met de nieuwste digitale formulieren. Download een formulier pas op het moment dat er een aanvraag wordt gedaan.

UWV neemt de aanvraag pas in behandeling als de aanvraag compleet is en zij alle juiste formulieren heeft ontvangen. Vanaf dat moment duurt de behandeling van een ontslagaanvraag ongeveer 4 weken.

Brieven UWV over ziekte, zwangerschap en betaalspecificaties via digipoort

Sinds 1 januari 2018 kunt u brieven van UWV aan u over ziekte, zwangerschap en betaalspecificaties van uw werknemers direct ontvangen in uw eigen administratiesysteem. Meer informatie: UWV, 1 jan. 2018.

Met e-Herkenning inloggen op werkgeversportaal UWV

Wat houdt e-Herkenning in?

  • UWV gaat vanaf 1 november 2018 e-Herkenning op betrouwbaarheidsniveau 3 gebruiken voor het inloggen op het werkgeversportaal.
  • Het UWV heeft hierdoor zekerheid over uw online identiteit en u kunt veilig gegevens met ons uitwisselen.
  • Met e-Herkenning kunt u nu en in de toekomst bij meer (grote) overheidsorganisaties inloggen, zoals de Belastingdienst, RDW (Dienst Wegverkeer) en de Kamer van Koophandel.
  • e-Herkenning wordt door de overheid verplicht gesteld; vraag daarom snel e-Herkenning aan.
e-Herkenning kan worden aangevraagd bij een erkende leverancier, ook wel ‘middelenleverancier’ genoemd. U vindt deze erkende leveranciers via de website e-Herkenning.nl. Daar kunt u de kosten en aangeboden diensten van leveranciers met elkaar vergelijken en zelf een keuze maken. (Bron: UWV, 12 jul. 2018)

Miljoenenstrop dreigt bij ict-project UWV

Hoe kan de uitkeringsinstantie UWV voorkomen dat de grootste ict-vernieuwing uit haar bestaan een chaotisch, miljoenen verslindend project wordt? De signalen zijn verontrustend. Anonieme werknemers van het UWV zeggen dat het ict-project al is uitgelopen en de begroting vele miljoenen hoger uitvalt dan aanvankelijk gepland.

Het duurste project betreft het onderbrengen in 2019 en later van alle software bij een nieuwe leverancier in een nieuw datacenter. Kosten: 68 miljoen euro. Ook op de balans voor de komende jaren: 15 miljoen voor nieuwe software ter ondersteuning van de ‘beoordelingssystematiek’, circa 50 miljoen voor nieuwe ‘betaalomgevingen’ voor het verstrekken van uitkeringen.

Nogmaals e-Herkenning

Vanaf 1 november 2019 wordt het inloggen via UWV-accounts in fasen afgesloten. Na afsluiting kunnen werkgevers alleen nog met eHerkenning inloggen. Het UWV-account wordt in fasen afgesloten:
  • Eerst UWV-accounts van bedrijven die de afgelopen periode al een keer hebben ingelogd via eHerkenning.
  • Dan UWV-accounts waarop al meer dan 2 jaar niets is gebeurd. 
  • Daarna UWV-accounts van kleine werkgevers, middelgrote werkgevers, eenmanszaken, intermediairs en grote werkgevers.
Vooraf stuurt UWV een e-mail met de datum van afsluiting.