PWC checkt via WIFI of personeel thuis werkt (of op kantoor)

Opinie  |  do 14 aug 2025  |  Bron: HR-kiosk & De Telegraaf  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , , , , , ,


Een vreemde controle, want in plaats van te checken of personeel thuis of op kantoor werkt, zou het toch moeten zijn of personeel überhaupt wel thuis werkt of maar wat lanterfant.
Maar die controle zou ook op de werkplek op kantoor moeten zijn, toch?

Controle zou niet mogen?

Nu gaat het om de Britse tak van PWC en volgens mijn collega Pascal Besseling zouden dergelijke controles in strijd zijn met de privacy wetgeving en goed werkgeverschap en zou het in ons land niet mogen. Controle of iemand wel en waar werkt zou niet mogen?

Nu is PWC een internationale organisatie met veel internationale “Business Conduct Guidelines”. Zo gaan we het doen en we doen het overal zo, behalve wanneer de plaatselijke wetgeving dat nadrukkelijk zal verbieden.
Maar waarom zou je een werknemer willen controleren waar hij precies zit en wanneer? Het is toch veel belangrijker welke output een medewerker levert en waar deze werkt is toch onbelangrijk?
Het is bekend dat veel bedrijven persoonlijke doelstellingen en functioneringsgesprekken hebben afgeschaft. Het zou teveel druk op medewerkers en leidinggevenden leggen. Kortweg gezegd: het levert zoveel gedoe op, want ook salarisontwikkelingen en promoties zijn daarvan afhankelijk en een carrièrepad/loopbaanontwikkeling en dat vraagt weer om allerlei activiteiten.

Argwaan en onzekerheid

De maatregelen die PWC doorvoert getuigen van argwaan van leidinggevenden en vooral onzekerheid. Wat zijn onze mensen aan het doen?
Terwijl wanneer er goede individuele doelstellingen zijn, gebaseerd op en als gevolg van de bedrijfsstrategie, dan maakt het toch niet uit waar je werkt? Natuurlijk is het nuttig om afdelingsvergaderingen te hebben en elkaar te zien. Maar meestal kunnen deze vergaderingen (zo min mogelijk) ook remote gehouden worden.
Lees wat wij al eens eerder hierover hebben geschreven: Vier op de vijf werknemers vinden hybride werken een belangrijke arbeidsvoorwaarde | HR-kiosk.nl
 
Lees meer

Andries Bongers

Andries Bongers Meer info

Eindredacteur bij HR-kiosk.nl, directeur van HR-kiosk BV, directeur en consultant De Bongerd VOF,was Bestuurslid NVP, Auteur "Fiscaal Vriendelijk Belonen", Partner van Merknemers.nu
Interesse: Beloningsmanagement, Arbeidsrecht, HR Generalist, Columnist. Visie over Personeelsbeleid  Interview dr. Miranda Langedijk op pagina 6/10