De unieke HR-aanpak van Pinkcube

Artikelen  |  wo 20 sep 2023  |  Trefwoorden: , , , , , , ,



Het Doetinchemse bedrijf Pinkcube, specialist in het bedrukken van promotieartikelen en relatiegeschenken, is voor het derde jaar op een rij ‘Great Place To Work™’-Certified en heeft een unieke HR-aanpak. Het bedrijf heeft zich inmiddels succesvol gevestigd in België en Spanje en is nog steeds aan het groeien. Hoe pakken ze de internationalisering aan op HR-gebied? Wat is er nog meer uniek aan de HR-aanpak van Pinkcube? 

Great Place To Work™

Great Place To Work™ is een internationale certificering die bedrijven helpt op het gebied van organisatiecultuur en goed werkgeverschap. Het certificaat wordt uitgereikt aan bedrijven die voldoen aan een aantal criteria op het gebied van vertrouwen, trots en plezier op de werkvloer. Jaarlijks wordt er bij Pinkcube door middel van ‘Great Place To Work™'-enquêtes gekeken wat de medewerkers van Pinkcube waarderen of juist missen binnen het bedrijf. De uitkomsten van deze enquête worden omgezet in een actieplan. Zo heeft Pinkcube het afgelopen jaar naar aanleiding van de enquête geïnvesteerd in een app voor training, coaching en mentaal welzijn, ontvangen de medewerkers maandelijks een budget voor een ‘extraatje naar keuze’ zoals een sportabonnement, fietsplan, kleding etc. en genieten ze dagelijks van vers fruit op kantoor.

Successen vieren ze samen

Pinkcube biedt ook volop ruimte voor plezier en ontspanning. Denk aan gezamenlijke BBQ’s, tafelvoetbaltoernooien, teambuilding activiteiten en een tweewekelijkse gezamenlijke lunch om de nieuwe medewerkers beter te leren kennen. Het bedrijf haakt in op grote thema’s zoals de vitaliteitsweek en organiseert onverwacht leuke challenges. Successen vieren ze met een beetje extra aandacht. Niet alleen met de medewerkers, maar ook met  leveranciers en klanten.

Internationalisering in stappen

Pinkcube investeert in internationalisering en heeft inmiddels een vestiging geopend in België en Spanje. Op HR-gebied pakken ze de internationalisering aan in stappen. Zo worden alle presentaties in het Engels opgezet en hebben de medewerkers in het buitenland tools voor het vertalen van teksten met één druk op de knop. Alles wat nieuw is, bijvoorbeeld binnen de ontwikkeling van de systemen, wordt gemaakt met internationalisering in het achterhoofd.

25% van het personeel werkt remote

Wat Pinkcube uniek maakt, is dat 25% van het personeel op afstand ofwel remote werkt vanuit verschillende landen. De grootste uitdaging ligt niet alleen in de verschillende tijdzones, maar ook in de medewerkers die parttime werken. Er zijn hierdoor bijna geen ‘live’ momenten te plannen waarop iedereen aanwezig is. In plaats daarvan is Pinkcube genoodzaakt om andere middelen in te zetten zoals e-mails of video’s. Maar het remote werken is tot nu toe een succes voor Pinkcube doordat het bedrijf binnen de hele organisatie gebruikmaakt van de juiste platforms en tools om samen te werken.

Blijf in gesprek

Het advies dat Pinkcube wil meegeven aan andere bedrijven is: blijf in gesprek. Luister naar de medewerkers en houd bij de selectie van mensen rekening met de cultuurfit. Een fijne werksfeer is noodzakelijk om alle veranderingen en groeipijnen met veerkracht op te kunnen vangen. Als je plezierig samenwerkt en accepteert dat zelfs de beste samenwerkingen niet eeuwig hoeven of kunnen duren dan bevordert dat het werkplezier en een gezonde doorstroom.