Maatwerk abonnementen voor medewerkers binnen de organisatie 

Artikelen  |  wo 31 mei 2023  |  Trefwoorden: ,

Nadat een nieuwe medewerker succesvol ingestroomd is, verwacht deze dat er op de eerste werkdag een laptop en mobiele telefoon klaar liggen. Zo kan de nieuwe medewerker direct aan de slag gaan! Welke regelingen biedt jouw organisatie op het gebied van mobieltjes van de zaak? Mag het toestel bijvoorbeeld ook privé gebruikt worden? Kies je daarnaast voor een vast sim only abonnement voor alle medewerkers, of ga kies je voor maatwerk om te besparen op de kosten van mobiele telefonie?

De hybride werkvorm die steeds meer organisaties aanhangen heeft geleid tot een groeiend aantal zakelijke belletjes. Tegelijkertijd neemt het verbruik van mobiele data af; men heeft thuis de beschikking over een draadloos netwerk. Voert jouw organisatie al analyses uit op het verbruik van mobiele data en belminuten? Wat betekent dit voor de instroom van nieuwe medewerkers? In dit artikel lees je er meer over.

Nieuw maatwerk abonnement en bijpassend toestel

Voor organisaties kan het interessant zijn aan de slag te gaan met maatwerk abonnementen voor nieuwe medewerkers. Een ingestroomde collega die veelal op pad is, zal baat hebben bij meer belminuten en mobiele data dan een reguliere kantoormedewerker. Maatwerk is niet alleen gewenst op het gebied van mobiele abonnementen, maar ook op de geboden toestellen. Een nieuw ingestroomde medewerker die onderweg naar huis aantekeningen wil kunnen maken bij documenten, heeft baat bij een groter scherm. Kijk eens naar de Xiaomi Redmi Note 11 Pro. Daar waar een medewerker die diens telefoon uitsluitend gebruikt om te bellen en te mailen voldoende heeft aan een kleiner model. Het voordeel van een kleiner model is daarnaast dat deze makkelijker mee te nemen is.

Privé en zakelijk gebruiken van een toestel of nummer

Regelmatig ontstaan er binnen organisaties discussies over het gebruik van een zakelijk toestel en nummer. Voor medewerkers is het onplezierig om dagelijks met twee toestellen te lopen. Staat jouw organisatie het medewerkers toe om bijvoorbeeld een persoonlijke eSIM te gebruiken op het zakelijke toestel? Of andersom, om een zakelijke eSIM te combineren met een persoonlijke smartphone? Het vergroot het werkcomfort voor de medewerker, maar brengt ook risico’s met zich mee.

Discussies ontstaan daarnaast over het privé gebruiken van een zakelijk toestel, door bijvoorbeeld dagelijks naar huis of familie te bellen. Wordt dit gedoogd door je organisatie en hoe wordt omgegaan met de doorberekening van deze kosten? Het zijn feitelijk immers geen zakelijk gebruikte belminuten van een medewerker.