Bekeuring leaseauto

Datum laatste wijziging: 3 september 2019  |  Trefwoorden: , ,

Inhoud

  1. Verkeersboete en belastingen
  2. Hardrijdende bestuurder van leaseauto niet meer anoniem
  3. Belastingdienst boekt succes met nummerbordherkenning
  4. Verkeersboetes ook in termijnen betalen
  5. Overheid moet € 9 aan autorijder terug betalen
  6. Telefoongebruik achter het stuur taboe

Verkeersboete en belastingen

Als regel valt een verkeersboete bij de werkgever (eigenaar van de auto) op de stoep. De werkgever doet er algemeen goed aan boete te verhalen op de werknemer, bijvoorbeeld via verrekening met zijn salaris. Doet de werkgever dit niet dan loopt hij het risico dat later alsnog loonheffing (+ eventueel justitiële boete) over de fiscale boete moet worden betaald.


Onder bijzondere omstandigheden mag de werkgever de boete zonder verder risico betalen. De voorwaarden zijn volgens de Hoge Raad (arrest 13 juni 2008):
  • De werknemer krijgt de boete opgelegd tijdens werktijd of tijdens werkzaamheden.
  • Er mag geen sprake zijn van bewust roekeloos rijgedrag.
  • De werkgever mag geen overeenkomst met de werknemer hebben waarin staat dat de werkgever de boete gaat verhalen.
NB: Een verkeersboete wegens te hard rijden, moet altijd door de werknemer (netto) worden betaald.

Hardrijdende bestuurder van leaseauto niet meer anoniem

Berijders van leaseauto’s die regelmatig snelheidsovertredingen begaan, zijn vanaf 1 november 2013 niet meer anoniem. Met ingang van die datum zijn bedrijven verplicht om de identiteit van de bestuurder van een leaseauto waarmee te hard is gereden bekend te maken aan justitie.

Dat blijkt uit een memo die deze maand namens het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) is verstuurd aan alle leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven. De maatregel betreft vooralsnog ‘zwaardere’ verkeersovertredingen; daaronder verstaat justitie snelheidsovertredingen met meer dan 30 kilometer per uur die met een camera zijn geconstateerd op kenteken.

Door de maatregelen kunnen nu nog anonieme hardrijders worden opgenomen in de Justitiële Documentatie. In deze databank wordt bijgehouden of een bepaalde bestuurder vaker is betrapt op te hard rijden. Deze ‘recidive’ kan voor de officier van justitie van belang zijn voor het bepalen van de hoogte van de boete. (Bron: Privacy Nieuws, 28 aug. 2013)

Belastingdienst boekt succes met nummerbordherkenning

De Belastingdienst boekt flink succes met de automatische herkenning van nummerborden. Als daaruit blijkt dat een automobilist nog belastingschulden heeft openstaan, wordt hij ter plekke aangehouden om meteen af te rekenen. De fiscus heeft daarmee in de eerste 7 maanden van 2013 al ruim 4 miljoen euro opgehaald. Daarnaast werden ruim 6000 auto's in beslag genomen van mensen die bij de aanhouding niet konden of wilden betalen. (Bron: Kassa/Vara, 6 sep. 2013)

Verkeersboetes ook in termijnen betalen

Verkeersboetes van € 225 en hoger kunnen vanaf 1 juli a.s. standaard in termijnen betaald worden. Beboete burgers mogen dan het bedrag in één keer of in vaste termijnen te voldoen. Staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid en Justitie wil hiermee voorkomen dat mensen die wel willen betalen, maar niet direct kunnen betalen, onnodig op kosten worden gejaagd of uiteindelijk gegijzeld worden. De inschatting is dat het aanbod aan meer dan 375.000 personen per jaar zal worden gedaan. (Bron: Rijksoverheid, 29 apr. 2015)

Overheid moet € 9 aan autorijder terug betalen

En opeens zijn de rollen omgedraaid, de overheid is het symbolische bedrag van € 9 verschuldigd aan een chauffeur. De overheid heeft in de jaren 2008, 2011 en 2012 te hoge boeteverhogingen doorgevoerd voor verkeersovertredingen, vandaar. En verder, Nederland is één van de landen met de hoogste verkeersboetes in Europa.

Red.: Ter overdenking, hoe beoordeel je een overheid die naast haar belastingen sterk leunt op de boetes incl. controles van haar onderdanen? Vertrouwt deze overheid haar onderdanen niet, en hoe zou dat komen?

Telefoongebruik achter het stuur taboe

In het ontmoedigen van smartphonegebruik in het verkeer richt minister Cora van Nieuwenhuizen zich op werkgevers. De helft van de bedrijven in Nederland heeft geen beleid opgesteld voor telefoongebruik achter het stuur*. Dat moet volgens het kabinet (oktober 2019) snel veranderen.

Eén op de drie bedrijven rekent erop dat werknemers altijd de telefoon opnemen. Die bedrijfscultuur leidt in veel gevallen tot appen achter het stuur. Een bekeuring kost 235 euro. Wat er met veelplegers (degenen die eisen dat de telefoon direct wordt opgenomen en/of degenen die de telefoon tijdens het rijden opnemen) gebeurt, is niet bekend.

* Redactie: Stel, er staat "De helft van de bedrijven in Nederland heeft een beleid opgesteld voor telefoongebruik achter het stuur". Dat staat toch beter dan bovengenoemde zin met ''geen beleid opgesteld"?


Ga terug naar Leaseauto.