Achmea stopt met het voeren van formele beoordelingsgesprekken bij gebrek aan duidelijke doelstellingen?

Opinie  |  zo 16 sep 2018  |  Bron: Telegraaf  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden: , , , , ,


Vandaag werd ik opgeschrikt door het bericht waarbij de verzekeraar laat weten te kiezen voor een meer flexibele aanpak. Daarin is ook meer oog voor de korte termijn, zonder de lange termijn uit het oog te verliezen, zegt Achmea.
De 12.000 medewerkers van Achmea moeten vanaf 1 januari zelf afspraken maken met hun leidinggevenden. Het is de bedoeling dat ze doorlopend in gesprek gaan over hun prestaties, resultaten en ontwikkeling. Hiermee bedoelt Achmea kennelijk dat het management en medewerkers niet 1 jaar wachten met het formele gesprek, maar deze gesprekken min of meer ongedwongen ook tussendoor houden als onderdeel van de werkbesprekingen. Daar is helemaal niets mis mee en wordt al jaren gepropageerd. Achmea doet alsof het hiermee een nieuwe trend inzet, maar volgt in feite dat wat veel organisaties al lang doen.
Volgens Achmea tonen veel onderzoeken aan dat het oude systeem niet goed werkt. De verzekeraar hanteert nu nog, zoals zo veel organisaties, een jaarlijks plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprek. Aan het einde van het jaar krijgt de medewerker een cijfer van 1 tot en met 5, waar een bepaalde mate van loonsverhoging gekoppeld zit. Die score zou een goed gesprek in de weg staan en demotiverend werken.
Dat is nu juist de reden, dat veel organisaties ervoor zorgen dat het beoordelingsgesprek geen verrassing is, maar een evaluatie van alle tussendoor gesprekken. Immers (zoals ik veel vaker heb beweerd) is de leidinggevende de meest verantwoordelijke dat de doelstellingen worden behaald. En mochten er “out of line” situaties zijn, de leidinggevende de nodige support kan leveren.
OK, je kunt wat te laat zijn met de invoering van nieuwe richtlijnen, maar beter laat dan nooit. Toen schrok ik bij de volgende maatregel. De beloning wordt losgekoppeld van het functioneren, dat wordt mogelijk een vaste loonsverhoging. Niet door een geldelijke beloning, maar soms zullen we mensen met iets kleins belonen, een bos bloemen of een boek bijvoorbeeld, zegt Borgdorff, directeur van Achmea.
Dus als logisch gevolg gaat over enige tijd het management klagen dat:
  • De goede mensen elders gaan werken, omdat ze beter beloond worden
  • De matige mensen het wel lekker vinden en de bos bloemen wel zelf gaan kopen van de extra beloning, die ze niet verdienen
  • Dat ouderen te duur zijn geworden, omdat ze vanzelf naar het maximum van de schaal zijn gegroeid, waartegenover geen wezenlijke prestatie staat.
Jammer dat een organisatie die andere werkgevers adviseert zo’n slecht signaal afgeeft.
Meer weten over het proces van rechtvaardig beoordelen en belonen info@hr-kiosk.nl
 
 

Andries Bongers

Andries Bongers Meer info

Eindredacteur bij HR-kiosk.nl en Directeur van HR-kiosk BV, Directeur en consultant De Bongerd VOF, was Bestuurslid NVP, is Auteur "Fiscaal Vriendelijk Belonen", Partner van Merknemers.nu
Interesse: Beloningsmanagement, Arbeidsrecht, HR Generalist, Columnist. Visie over Personeelsbeleid  Interview dr. Miranda Langedijk op pagina 6/10