Personal Benefits Statement (PBS)    Total Company Care 


Top employers

Datum laatste wijziging: 5 april 2018  |  Trefwoorden: Employer, Motivatie, Bedrijfscultuur, Employer branding

Inhoud

  1. Motivatie
  2. Onderzoek
  3. Employer branding
  4. 50 populairste werkgevers van 2014
  5. Recruiters beschadigen het employer brand
  6. Employer Branding vooral ingezet voor werving
  7. Employer branding: de strijd om talent
  8. Social media binnen employer branding
  9. Hoe is jouw candidate journey?
  10. Employer brand & recruitmentmarketing

Motivatie

Wat vinden (potentiŽle) werknemers het belangrijkst in een werkgever? Te denken valt aan onder meer:
  • salaris & arbeidsvoorwaarden;
  • opleiding & training;
  • interne promotiekansen;
  • arbeidsomstandigheden;
  • bedrijfscultuur.





Onderzoek

Een organisatie die dit jaarlijks onderzoekt is de Corporate Research Foundation (CRF), een internationale organisatie actief in twaalf landen op drie continenten. Een lijst van top employers Nederland (2013) is te vinden op internet.

Employer branding

Dicht bij 'top employers' staat het begrip employer branding. Hieronder verstaat men het sturen van je bedrijfsimago tot een geweldige plek om te werken. Dit niet enkel voor werknemers en aandeelhouders maar ook voor elke toekomstige werknemer. Via een goed ontwikkelde en uitgebouwde employer branding kan een bedrijf ervoor zorgen dat het bovenaan het lijstje komt te staan van potentiŽle toekomstige werknemers. Niet enkel het aantal maar ook de kwaliteit van spontane sollicitaties kan hierdoor groeien. Daarnaast zorgt een goede employer branding voor een slinkend verloop. Door werknemers te laten voelen dat ze mee deel uitmaken van een merk groeit de motivatie (Bron: Lemento.com).

Employer branding moet anders! De huidige employer branding is vooral onaantrekkelijk en verwarrend en trekt niet de juiste mix van talenten aan. In plaats van bijzonder goede, trekt het vooral vťťl sollicitanten aan. Tijd voor verandering. Dat blijkt uit onderzoek (2014) van het Britse adviesbureau CEB onder ruim 2000 recruiters en employer brand-medewerkers in Noord-Amerika, AziŽ, AustraliŽ, Europa en het Midden-Oosten. CEB constateerde dat werkgevers onder toenemende druk staan om nieuwe typen talenten aan te trekken.

Bedrijven investeren met name in Employer Branding om nieuw personeel te werven en niet zozeer om de medewerkers voor het bedrijf te behouden. Slechts een kleine 40 procent van de respondenten zet Employer Branding-campagnes in voor personeelsretentie en het vergroten van medewerkersbetrokkenheid (Bron: Worldcom PR Group).

50 populairste werkgevers van 2014

Het Intermediair Imago Onderzoek wordt al ruim tien jaar uitgevoerd onder ruim 4.000 hbo+íers. Uit het onderzoek van 2014 blijkt dat Shell, Rabobank en Philips de populairste werkgevers zijn onder Nederlandse hoogopgeleiden. Shell stoot na vijf jaar Rabobank van de troon als favoriete werkgever van ons land. Philips neemt net als vorig jaar de derde plek in als populairste werkgever.

Recruiters beschadigen het employer brand

Uit het 2015 Talent Trends onderzoek van LinkedIn blijkt dat bestuurders employer branding (zeer) belangrijk vinden. Driekwart van de bestuurders betrokken bij HR-aangelegenheden zegt dat het employer brand een significante impact heeft op het vermogen om talent aan te trekken. Er wordt dus flink geÔnvesteerd in het employer brand, door mooie websites te bouwen, content te produceren die toont hoe gaaf het is om voor het bedrijf te werken en medewerkers aan te moedigen hun werkgever te promoten.

Maar al die inspanningen, zo beweert LinkedIn consultant Paul Petrone, worden teniet gedaan door ťťn fout die veel recruiters maken. Ze zien af van het sturen van een follow-up email.

Employer Branding vooral ingezet voor werving

Bedrijven investeren met name in Employer Branding om nieuw personeel te werven en niet zozeer om de medewerkers voor het bedrijf te behouden. Slechts een kleine 40 procent van de respondenten zet Employer Branding-campagnes in voor personeelsretentie en het vergroten van medewerkersbetrokkenheid. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van de Worldcom PR Group, een netwerk van onafhankelijke PR-bureaus.

Google, Starbucks, Nokia, GE en Prezi worden gezien als boegbeelden voor Employer Branding. Verder toont de survey aan dat journalisten (90 procent) het onderwerp beschouwen als een uiterst actueel thema. Dit onderstreept de mogelijkheden voor bedrijven om verder te denken dan alleen recruitment en in de volle breedte over Employer Branding-inspanningen te communiceren. (Bron: HR Praktijk, 14 okt. 2015)

Employer branding: de strijd om talent

Op de site van Randstad (februari 2017) treft u de nodige informatie doís en doníts aan. Enkele alinea's die opvielen:
  • Grote bedrijven staan hoog op de lijst als het gaat om een aantrekkelijk salaris, baanzekerheid en ontwikkeling. Maar slechts ťťn op de tien werknemers denkt daar passie en bezieling te vinden.
  • Voor innovatieve bedrijfscultuur en de beste balans tussen werk en privť scoort het mkb beter.
  • Een vast contract staat niet gelijk aan goed werkgeverschap.
  • Het is goed te beseffen dat de nieuwe generatie andere dingen willen dan oudere werknemers, die vooral gaan voor werksfeer, salaris, baanzekerheid en een goede balans tussen werk en privť.

Social media binnen employer branding: een stappenplan

Voor potentiŽle medewerkers is het vaak lastig zich een beeld te vormen van hoe het is om bij een bepaalde organisatie te werken. Social media bieden organisaties de mogelijkheid een inkijkje te geven in hun organisatiecultuur. Om de juiste medewerkers aan te trekken is het voor organisaties dus belangrijk zich op social media goed te positioneren en een relatie op te bouwen met potentiŽle medewerkers.




Medewerkers van een organisatie kunnen bijvoorbeeld via social media laten zien hoe hun werkweek eruitziet. Bovendien hebben social media een enorm bereik onder veel doelgroepen. Voor succesvolle employer branding in dit kader is het belangrijk dat uw medewerkers 'aligned' zijn. (Bron en een stappenplan: HR Praktijk, 15 aug. 2017

Hoe is jouw candidate journey?

De candidate journey is de weg die een kandidaat aflegt vanaf het moment dat hij een vacature ziet, totdat hij aan de slag gaat.

Hoe de reis ook verloopt, de kandidaat heeft een aantal contactmomenten met je bureau. Dit zijn de zogenaamde touchpoints. Een touchpoint - met elkaar in contact komen - is elk interactief contactmoment tussen een (potentiŽle) kandidaat en het bureau. Het zijn belangrijke momenten waarop een kandidaat besluit om zijn reis te vervolgen of af te breken. Een touchpoint is bijvoorbeeld de bereikbaarheid van je kantoor. Is het goed bereikbaar met het openbaar vervoer? Zijn er parkeerplaatsen voor de auto? (Bron: Flexmarkt, 17 okt. 2016)

Employer brand & recruitmentmarketing

In tien jaar is employer branding een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering geworden, waarmee de hele organisatie rekening moet houden. In de toekomst voorzien we wereldwijd grote investeringen in employer branding. Trends waarmee u nu alvast rekening kunt houden zijn:
  1. Toenemende investeringen in talent. In de afgelopen vijf jaar is er een opvallende toename geweest van het aantal Google-zoekopdrachten naar de term 'employer branding': er wordt nu 40% meer op gezocht dan drie jaar geleden. 
  2. Een nieuwe standaard. Hoe meer aandacht er is voor employer branding, hoe meer vragen er zijn te verwachten van de top van de organisatie. 
  3. Hyper-gepersonaliseerde en gerichte marketing. Het is geen markt voor recruiters meer. Er zijn veel meer vacatures dan dat er (hoogopgeleide) kandidaten zijn. 
  4. Opgewaardeerde functieomschrijvingen. Google herstructureert de manier waarop banen worden gevonden. De opkomst van Google for Jobs en het kwaliteitsalgoritme dat zoeken op een nieuwe manier mogelijk maakt, vragen om een ander soort functieomschrijvingen.
(Bron en meer: Randstad, maart 2018)


 

Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen:
Gerelateerd nieuws en/of opinies:


 Personal Benefits Statement (PBS)    Total Company Care