De strijd om personeel wordt steeds agressiever, waarschuwen recruiters. “De war on talent is on.”

Opinie  |  vr 13 apr 2018  |  Auteur: Hans Warmerdam  |  Trefwoorden: , , ,


Foto Designed by katemangostar / Freepik


Kopen we op de transfermarkt alleen maar toppers tegen exorbitante vergoedingen of is er ook belangstelling voor kwaliteit en ervaring?

Als het gaat om het verwerven van talent, worden de meeste HR- en recruitment teams gemeten op basis van een dubbele maatstaf, zoals de kosten per huurperiode. Als belangrijkste uitgangspunt voor wervingssucces wordt vaak de inhuurkwaliteit genoemd, maar de meeste organisaties vinden dit moeilijk te kwantificeren. Is het de tijd dat iemand bij je blijft, of hoe productief ze worden binnen een bepaalde periode? Sommigen kijken misschien liever naar mijlpalen op langere termijn, zoals promotie, terwijl veel bedrijven nu proberen de invloed van een werknemer op teams en de resultaten van projecten waarop ze werken te beoordelen. Maar wordt dit allemaal wel bijgehouden?
Welke maatregelen ook worden genomen, het lijkt erop dat zowel de kosten als de tijd om mensen te werven toenemen en dat vacatures langer open blijven staan. In een rapport van 2014 concluderen Oxford Economics, Global Business Forecasting en analyseconsultants, dat de volledige bedrijfskosten voor het vervangen van een personeelslid ongeveer € 35.000  bedragen. Dit omvatte de logistieke kosten van het werven en integreren van een nieuwe werknemer evenals de kosten van verloren output terwijl zij zich aan het inwerken waren. Deze laatste factor, die ook wordt gedefinieerd als de kosten van iemand die minder effectief is totdat deze een optimaal productiviteitsniveau heeft bereikt, is goed voor meer dan 70% van de totale kosten.
Schattingen ondersteunen dit meestal, met een bedrag van ongeveer € 10.000 als gemiddelde kosten voor het werven van een werknemer. Amerikaanse cijfers zijn vaak een beetje anders. In 2015 schatte iCIMS dat de kosten van het hebben van een niet-ingevuld bureau circa € 400 per dag bedragen en dat de gemiddelde tijd om een ​​vacature in te vullen 44 dagen was. Rond dezelfde tijd ontdekte CEB (nu Gartner), een adviesbureau voor wereldwijde zakelijke inzichten, dat de tijd die nodig was om een ​​normale vacature in te vullen sinds 2010 met meer dan 60% was toegenomen.
 

Daarom zouden meer organisaties gericht moeten zijn op het behouden van hun personeel


Over heel Europa zijn er meldingen van tekorten aan bekwaam personeel. Bezorgdheid over zowel de kwaliteit van de toekomstige managementpijplijn, als toegang tot de vaardigheden die nodig zijn om de business van een organisatie te ondersteunen, zijn hoofdbrekens die CEO’s bezig houden. Welke maatregelen we ook nemen, de kosten die gepaard gaan met werving en retentie nemen toe. Voor veel bedrijven ligt de focus meestal op de transactiekosten van adverteren, interviewen, toegang tot digitale carrièresites en hulp van gespecialiseerde bureaus. Zoals we  al hebben gezien in het Oxford Economics-onderzoek, kunnen de hieraan verbonden wervingskosten zeer hoog zijn.
Daarom zouden meer organisaties gericht moeten zijn op het behouden van hun personeel en dat is niet alleen met geld, maar ook door opleidingen, uitdagend werk en een goede sociale omgeving. Daarnaast is het belangrijk om nieuwe medewerkers, als die dan toch nodig zijn, zo snel mogelijk via goede on boarding programma’s en coaching productief te maken.


Hans Warmerdam

Hans Warmerdam Meer info