Hoofdlijnennotitie woon-werkverkeer

Trefwoorden:

In onze paragraaf Overzicht Lente-akkoord en aangenomen wetten kon u al lezen dat de onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft en ook het tot dusverre onbelaste privégebruik van lease-auto’s. Het gaat hier om het wetsvoorstel 'Wet uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013' dat eerst de 2e Kamerverkiezingen aan de orde komt.

Gezien de kritiek en vele vragen heeft de overheid gemeend haar notitie 'Hoofdlijnennotitie herziening fiscale regime kosten van woon-werkverkeer' al op 4 juli 2012 openbaar te maken. Een aantal punten daaruit;

•  Met ingang van 1 januari 2013 zullen vergoedingen ter zake van woon-werkverkeer en verstrekkingen in de vorm van woon-werkverkeer in beginsel belast zijn. Een onbelaste reiskostenvergoeding is nog wel mogelijk voor zakelijke reizen, niet zijnde regelmatig woon-werkverkeer. Hierbij wordt overigens opgemerkt dat niet in alle gevallen vergoedingen ter zake van en verstrekkingen in de vorm van woon-werkverkeer daadwerkelijk hoeven leiden tot belastingheffing. Onder de werkkostenregeling (WKR) kunnen dergelijke vergoedingen en verstrekkingen onbelast geschieden indien deze vergoedingen en verstrekkingen onder de
vrije ruimte van de WKR worden gebracht.
•  Met ingang van 1 januari 2013 zal de reisaftrek in de Wet inkomstenbelasting 2001 worden afgeschaft. Het gaat hier om een (forfaitaire) aftrek van OV-reiskosten woon-werkverkeer voor zover deze niet of in geringe mate worden vergoed door de werkgever.
• Met ingang van 1 januari 2014 zal de gerichte vrijstelling voor zakelijke reiskosten in de werkkostenregeling worden afgeschaft en zal de vrije ruimte in de WKR worden verhoogd met € 600 mln oftewel 0,5%-punt waardoor de vrije ruimte met ingang van 2014 2,1% bedraagt.

Bij de uitwerking van de hiervoor genoemde elementen zijn er een aantal punten geconstateerd die nog een nadere uitwerking behoeven. Het gaat hier om de definitie van woon-werkverkeer, de overbrenging van het budget zakelijke reizen naar de vrije ruimte van de WKR, de waardering van verstrekt vervoer en het overgangsrecht.

Ook de gevolgen voor de toeslagen vormt een punt van uitwerking; een bezuiniging op de toeslagen is door de fracties van de VVD, het CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie namelijk niet beoogd. In de augustusbesluitvorming zal worden bezien welke mogelijkheden er zijn om de niet-beoogde effecten te mitigeren.

Tot slot is een algemeen aandachtspunt de fraudegevoeligheid van het maken van het onderscheid tussen zakelijk en privékilometers.

De notitie gaat verder over onder meer het begrip woon-werkverkeer. 

De volledige notitie treft u aan op internet.