Lente-akkoord uitgelekt (mei 2012)

Trefwoorden: , , ,

Het (complete) Lente-akkoord c.q. Kunduz-akkoord is uitgelekt en door De Telegraaf gepubliceerd op 16 mei 2012. Het gaat in totaal om 16 miljard aan bezuinigingen en lastenverzwaringen.

Het akkoord waarover D66, CDA, VVD, GroenLinks en ChristenUnie overeenstemming hebben bereikt, is opgestuurd naar het CPB. Het akkoord is nog niet helemaal definitief, want na de doorrekening van het CPB kunnen er nog wijzigingen worden doorgevoerd. Pas dan zouden de officiële plannen bekend worden gemaakt.

In onze subparagraaf
Overzicht bezuinigingsmaatregelen Kunduz-akkoord (april 2012) gaven wij in alfabetische volgorde een overzicht van de maatregelen die HR-kiosk raken. Onderstaand passen wij dit overzicht aan aan het uitgelekte Lente-akkoord:

Ambtenaren en overheid
• Ambtenaren moeten twee jaar genoegen nemen met een nullijn, die geldt ook voor mensen in het onderwijs. Zorgpersoneel wordt uitgezonderd.
• De prestatiebeloning in het onderwijs gaat van tafel.
• De rijksoverheid moet voor een half miljard euro op de eigen uitgaven bezuinigen. De ministeries moeten dit bedrag nog nader invullen.

AOW-leeftijd
• De AOW-leeftijd gaat vanaf 2013 jaarlijks omhoog. In 2013, 2014, en 2015 met een maand. Daarna drie jaar met 2 maanden. In 2019 stijgt de pensioenleeftijd in één klap met drie maanden. Dan ligt de AOW-leeftijd dus op 66 jaar Daarna gaat de pensioenleeftijd ieder jaar met vier maanden omhoog, zodat in 2023 mensen pas vanaf hun 67e met pensioen kunnen. Vanaf 2023 wordt de datum gekoppeld aan de levensverwachting, in stappen van drie maanden per jaar.
• Om de inkomensgevolgen (denk aan mensen met een laag inkomen die met vroegpensioen zijn en nu later AOW gaan ontvangen) te verzachten, kunnen als overgangsregeling mensen tot 2015 gebruik maken van een voorschotregeling. Daarmee kan vanaf de 65e AOW worden aangevraagd, op voorwaarde dat die uitkering geleidelijk, maar op korte termijn worden terugbetaald.

Belastingen
• De tarieven van de eerste en tweede schijf worden met 0,4 procentpunt verlaagd, naar 1,55 procent respectievelijk 10,4 procent. Het maximum van de arbeidskorting stijgt met € 70.
• In 2013 moeten werkgevers tijdelijk 16 procent extra belasting betalen over lonen die dit jaar meer dan € 150.000 bedragen.
• Vertrekbonussen van € 531.000 of meer worden belast tegen 75 procent.
• Er komt geen gebruikelijke inflatiecorrectie voor de belastingschijven.
• Het hoge BTW-tarief gaat in oktober 2012 omhoog van 19 naar 21%. Vanaf 2013 wordt dat gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting.
• De rest van de opbrengst van de BTW-verhoging wordt vanaf 2014 op vergelijkbare wijze teruggegeven aan de burger. Dit geldt ook voor de opbrengst van lastenverhogingen aardgasheffing, leidingwaterbelasting, kolenbelasting, rode diesel en eurovignet.
• De beloofde lastenverlichting van 430 miljoen euro aan het bedrijfsleven wordt niet uitgekeerd.

Bijstand
De wijziging van de bijstandswet (Wetsvoorstel Werken naar vermogen) die moest besparen op onder meer bijstand, sociale werkplaatsen en de regeling voor jonggehandicapten, gaat definitief van tafel.

Doorwerkbonussen
Het beschikbare budget voor de extra doorwerkbonussen wordt beëindigd. Het budget voor mobiliteit zal na 2013 niet verder stijgen.

Griffierechten
Een meevaller, de voorgenomen verhoging van de griffierechten wordt niet uitgevoerd.

Hogere inkomens
• Excessieve vertrekvergoedingen (vertrekbonussen) in alle sectoren worden vanaf € 251.000 belast met 75% heffing bij de werkgever.¹
• Het inkomen van medewerkers hoger dan € 150,000,00 wordt belast met een extra heffing van 16%, die door de werkgever moet worden betaald².
• De fiscale aftrek van pensioenen van 3 x modaal of meer (inkomens circa € 100.000 per jaar) wordt afgetopt.

¹ Tijdens de behandeling in de Tweede Kamer (juni 2012) is besloten de mogelijkheid toe te voegen om bij algemene maatregel van bestuur nadere regels te stellen over de pseudo-eindheffing voor hoge inkomens.

² Volgens het begrotingsakkoord moeten werkgevers eenmalig heffing betalen over inkomens boven de € 150.000. De Raad van State zet daar vraagtekens bij.
Voor de Raad is het niet duidelijk waarom bedrijven de heffing van 16 procent over het loon van 2012 moeten betalen en niet degenen die het inkomen ontvangen. En ook voor de grens van € 150.000 wil de RvS een betere onderbouwing. Ook wil de Raad uitleg over de maatregel om de heffing op excessieve vertrekvergoedingen te verhogen. Volgens de Raad doet deze maatregel niets aan bestaande vertrekregelingen.

Kinderopvang en -bijslag
• De geplande eigen bijdrage voor de kinderopvang van € 15 per maand en per huishouden gaat van tafel. Daarvoor in de plaats komt een proportionele aanpassing van de eigen bijdrage via de eerste kindtabel.
• Gezinnen met een verzamelinkomen van €125.000 ontvangen geen kinderopvangtoeslag meer.
• De kinderbijslag blijft bevroren in 2013 en 2014, zoals eerder afgesproken.

Leraren
• Dit keer geen bezuiniging: in overleg met de sector zal € 75 miljoen extra worden uitgetrokken om de kwaliteit van leraren en schoolleiders te versterken.
• In het onderwijs wordt € 30 miljoen meer geinvesteerd.
• De kosten van het persoonsgebonden budget worden met 150 miljoen verlaagd. 

Ontslagprocedure en -vergoeding
• Het ontslag wordt straks achteraf getoetst en niet vooraf, zoals nu het geval is. Dat betekent dat een bedrijf geen toestemming meer hoeft te vragen aan uitkeringsinstantie UWV of de kantonrechter om het dienstverband met een werknemer te beëindigen. De ontslagen werknemer kan na een hoorprocedure in het bedrijf naar de rechter stappen als hij of zij het niet met het ontslag eens is.
• De ontslagvergoedingen worden gemaximeerd en omgezet in een persoonlijk budget dat gebruikt kan worden voor scholing en werk-naar-werk trajecten.
• Vanaf 2014 geldt de norm van een kwart maandsalaris per gewerkt jaar als ontslagvergoeding, tot een maximum van een half jaarsalaris.
• Het voornoemde maakt het de werkgever gemakkelijker om een werknemer te ontslaan. Maar er is een keerzijde: de werkgever moet de kosten van de eerste zes maanden van diens WW-uitkering gaan betalen (zie alinea WW-uitkeringen).

Reiskosten
• Woon-werkverkeer wordt belast door het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding. Het vergoeden van zakelijke reizen blijft onbelast.
• De woon-werkkilometers met de auto van de zaak of leaseauto’s worden belast.
• Het Eurovignet wordt duurder, zie ook 'Belastingen'.
• Er komt 100 miljoen extra beschikbaar voor openbaar vervoer.

NB: Volgens de Redactie HR-kiosk is het logisch dat ook voor het gebruik van de dienstauto een bijtelling plaats vindt.

WW-uitkeringen
• Werkgevers gaan de eerste zes maanden van de WW-uitkeringen betalen. Daartegenover staat dat ontslagvergoedingen worden beperkt (zie boven).
Het UWV keert de WW uit en verhaalt de kosten op de werkgever.
• De hoogte en duur van de WW-uitkeringen worden niet aangepast.
Omdat deze wijzigingen pas in 2014 effectief worden zal de WW-premie voor werkgevers in 2013 tijdelijk worden verhoogd.

Zorg
• De rollator verdwijnt uit het basispakket.
• Voor gehoortoestellen moet een eigen bijdrage van 25 procent worden betaald. Er wordt duidelijk omschreven wanneer mensen er aanspraak op kunnen maken.
• Patiënten moeten een eigen bijdrage van € 7,50 per ligdag gaan betalen voor het verblijf in instellingen voor specialistische medische zorg. Dat geldt als compensatie voor de voeding- en verblijfskosten.
• Het eigen risico wordt verhoogd naar € 350, er vindt wel compensatie plaats via de zorgtoeslag voor de lage inkomens.
• Er komt een onderzoek naar de norminkomens voor medisch specialisten. Met als inzet om deze te verlagen.
• Het vermogen gaat een grotere rol spelen bij de hoogte van de eigen bijdrage in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De vermogensinkomensbijtelling gaat omhoog van 8 naar 12 procent.
• Mensen in de AWBZ die relatief weinig zorg nodig hebben zullen minder snel in een instelling geplaatst worden en sneller thuis zorg krijgen.
• Er moet een bestuurlijk akkoord komen met de partijen in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) om een forse besparing te realiseren.
• De groeiruimte van de ABWZ wordt verlaagd en afhankelijk van de demografische ontwikkelingen.
• De maximumtarieven die kaakchirurgen kunnen declareren worden bijgesteld.
• De vergoeding van de vervoerskosten voor instellingen gaat omlaag. De tarieven voor het vervoer van en naar instellingen voor dagbesteding en behandeling in groepsverband worden op gelijke hoogte gebracht.
• De voorgenomen bezuinigingen op het persoonsgebonden budget (pgb) worden verzacht.
• De maatregel uit het regeer- en gedoogakkoord om een eigen bijdrage in de GGZ in te voeren wordt gedeeltelijk teruggedraaid.
• Er is vanaf 2013 honderd miljoen per jaar beschikbaar voor preventie en palliatieve zorg.
• De eigen bijdrage voor de geestelijke gezondheidszorg wordt deels teruggedraaid.

Paragraaf Kunduz-akkoord plus bijlagen, commentaren en rekenvoorbeelden is te vinden op
HR-Kiosk.