Jeuk van Jetta Klijnsma: frustratie maakt zich van mij meester…

Opinie |  vr 29 mei 2015  | Auteur: Hettie Schuring  | Trefwoorden: Schuldhulpverlening, Loonbeslag

Enige jaren geleden, kwamen mensen voor je zitten met een zak vol papieren, je zocht het uit, gooide alle gegevens in de computer, keek ze in hun mooie blauwe of bruine ogen, stelde een paar vragen en begon met het invullen van een schuldhulpformulier van de gemeente. Je deed er nog even wat gegevens en bewijsstukken bij en klaar was Kees.

Eenvoud bij indicatie schuldhulp

Je maakte een afspraak bij de gemeente en in no time zat iemand in de schuldhulp. Oké, toegegeven, niet alle gemeenten zijn zo makkelijk, maar wij als schuldhulpverleners van De Sociale Raadsvrouw hebben met alle gemeenten in Nederland te maken, (393 stuks, even dit getal onthouden…) en over het algemeen ging het toch redelijk makkelijk. Ooit…
 

Ik kreeg toch spontaan een JEUK!!

Tegenwoordig is het zo, dat we voor we überhaupt iemand kunnen aanmelden bij de gemeente voor schuldhulp, hij eerst gescheiden moet zijn, nihil stelling aan moeten vragen, het huis moet zijn verkocht en loopt u bij een psycholoog? Oh, maar dan moet u eerst zorgen dat uw psychische probleem opgelost is. Maakt u gebruik van een maatschappelijk werkster? Oooohhh, maar dan verwachten wij wel dat uw problemen eerst opgelost worden, alvorens u bij ons binnen komt. En dan noem ik nog maar een paar struikelblokken en obstakels om gehoord te worden.
De goede gemeenten daargelaten, uiteraard.

Persoonlijke omstandigheden worden minder belangrijk

Veel gemeenten kijken niet meer naar de persoonlijke omstandigheden.  Zoals ik al veel geroepen heb, maar ik ben een roepende in de woestijn, lijkt het, of we te maken hebben met 393 verschillende beleidsvormen. De ene gemeente eist dit, de andere dat.

Onze creatieve “vriendin” Jetta ( u weet wel van de eigen moestuin) riep laatst dat wanneer u zich als burger slecht behandeld voelt door de gemeentelijke schuldhulp, u zich maar moet melden met een klachtenbrief bij diezelfde gemeente of de bij de Ombudsman….    Ik kreeg toch spontaan een JEUK!!
 

Jetta!!! Het is juist die gemeente die het beleid gemaakt heeft!

Jetta!!! Het is juist die gemeente die het beleid gemaakt heeft! Joehoe, weet u dat nog? En die Ombudsman die heeft het al héél druk met andere zaken die uw collega’s aan het omgooien zijn, zoals het PGB, waar u trouwens zelf ook erg druk mee bent geweest.

Schuldhulp is de laatste strohalm

Mensen staat het water al aan de lippen als ze zich melden bij schuldhulp, daar worden ze vervolgens weer het bos ingestuurd en dan moeten ze ook nog een klacht in gaan dienen bij diezelfde gemeente? Veel van onze klanten kunnen dat niet. Wie moet dat voor ze doen? Hoe moeten ze dat doen? Weet de gemiddelde Nederlander hoe een bezwaarschrift in elkaar zit? Als er een komma verkeerd staat gaat de brief het ronde archief in en mag iemand blij zijn als hij überhaupt een antwoord krijgt.
 

De gemiddelde ambtenaar is vergeten waarvoor het beroep ambtenaar ooit in het leven is geroepen

Kennelijk is de gemiddelde ambtenaar vergeten waarvoor het beroep ambtenaar ooit in het leven is geroepen, namelijk om het de burger makkelijker te maken. Het moet een hulp zijn voor de burger, een baken om de burger door de wirwar van regels heen te leiden. Nou…, ik zie meer ambtenaren die het de burger zo moeilijk mogelijk maken. Die daar volgens mij op geselecteerd zijn. Maar ook ingefluisterd door vriendin Jetta…

Hettie Schuring

Hettie Schuring Meer info

Directeur van Adviesbureau De Sociale Raadsvrouw (2007).
Interesse: sociale zekerheid en schuldhulpverlening.



Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen:
Gerelateerd nieuws en/of opinies: