Veel daklozen krijgen niet de zorg waar zij recht op hebben

Opinie  |  vr 16 dec 2022  |  Bron: EenVandaag & HR-kiosk Marcel Slockers  |  Auteur: Andries Bongers  |  Trefwoorden:

Onbekendheid met de regels zorgt ervoor dat daklozen niet de zorg krijgen waar ze wel recht op hebben. Zorginstanties kennen  meestal de weg niet wanneer een onverzekerde zich bij hen meldt.

Veel daklozen zijn onverzekerd

Nederland heeft naar schatting zo’n 40.000 daklozen, waarvan 2/3 een migratieachtergrond heeft. Een groot deel daarvan is geen statushouder en hoort daarom (meer) niet in Nederland te zijn. Maar ze zijn er helaas wel. Ook meer dan 10.000 personen die vaak door ongelukkige, soms uiterst verdrietige omstandigheden, op straat zijn komen te staan (liggen). Voor hen ontbreekt vaak medische zorg, terwijl zij nu juist onder de meest kwetsbare omstandigheden (gedwongen) moeten leven.
 
Zodra zij zorg nodig hebben, blijkt dat deze mensen in veel zorginstellingen geweigerd worden, omdat zij niet verzekerd zijn. De kosten worden immers niet vergoed (is de gedachte).
Dat is per definitie dus niet waar. Voor deze mensen is er een vangnet gecreëerd, dat echter bij velen niet bekend is en vooral bij zorgverleners, die deze instantie zouden moeten weten.

Maar is hen dat kwalijk te nemen?

In 2017 werd daarom het Meldpunt Onverzekerden opgezet. Onverzekerde daklozen moeten hier worden aangemeld door hun zorgverlener, zodat hun zorgkosten worden vergoed. 

Interview met straatdokter Marcel Slockers

Straatdokter Marcel Slockers zet zich al jaren in voor kwetsbare daklozen. Hij organiseert wekelijks een spreekuur in daklozenopvang Havenzicht in Rotterdam, waar ook een verpleeghuis voor daklozen zit.
 
"Bij driekwart van de mensen bij de spoedeisende hulp is het meldpunt onvoldoende bekend. Wellicht is het te vrijblijvend: zorgmedewerkers aan een balie zijn niet verplicht om melding te maken van een onverzekerde, waardoor de drempel deze mensen te helpen hoog is."
Weggestuurd uit ziekenhuis
En dat terwijl een werkend meldpunt dé uitkomst was geweest voor mensen als Kenneth Room. Hij leidde een gewoon leven, was 25 jaar taxichauffeur, woonde met zijn vrouw en kinderen. Maar op een gegeven moment ging het mis. Hij raakte zijn woning kwijt en werd dakloos. Toen hij ziek werd, werd hij niet geholpen.
"In het ziekenhuis stuurden ze me naar de verzekeringsbalie, omdat ik niet verzekerd ben. Ik ben altijd verzekerd geweest, maar nu ik problemen had, kon ik de verzekering niet betalen en werd ik niet geholpen", vertelt Kenneth geëmotioneerd.

Jarenlang verkeerde behandeling

Omdat Kenneth niet goed is onderzocht, kreeg hij jarenlang pillen tegen reuma, terwijl later bleek dat hij aan de dodelijke spierziekte ALS lijdt. Lange tijd kwakkelde hij met veel pijn.
 
De ziekte was al in een vergevorderd stadium toen het werd ontdekt. "Als Kenneth eerder was geholpen, was zijn kwaliteit van leven veel beter geweest",  
Tot zover het interview met dr. Slockers

Kosten declareren

Heeft u als zorgverlener zorg aan onverzekerde personen geleverd? Dan kunt u onder voorwaarden de kosten daarvan declareren. De GGD behandelt de subsidieaanvragen en betalen de zorgverleners uit. GGD’s en gemeenten zetten zich in om verder hulp te bieden aan de onverzekerde.
Het adres of contact  van het meldpunt is Meldpunt Onverzekerden
Met een UZI-pas voor zorgverleners kan een melding gedaan worden bij de GGD
U kunt ook terecht bij het loket van het CAK.
CAKSubsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (hetcak.nl)

Andries Bongers

Andries Bongers Meer info

Eindredacteur bij HR-kiosk.nl en Directeur van HR-kiosk BV, Directeur en consultant De Bongerd VOF, was Bestuurslid NVP, is Auteur "Fiscaal Vriendelijk Belonen", Partner van Merknemers.nu
Interesse: Beloningsmanagement, Arbeidsrecht, HR Generalist, Columnist. Visie over Personeelsbeleid  Interview dr. Miranda Langedijk op pagina 6/10



Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen: Sociale verzekeringen