Zo deel je jouw tijd effectief in

Artikelen  |  ma 15 mei 2023  |  Trefwoorden:

Met het thuiswerken zijn er veel moeilijkheden bijgekomen. Hoewel je veel reistijd bespaart, heb je tegelijkertijd ook te maken met het anders indelen van de tijd en het scheiden van privé en werk. Voordat je het weet, gaat alles snel door elkaar lopen en kun je ook niet voldoende taken afkrijgen. Een goede time management is een vereiste als je thuis aan het werk bent. Om ervoor te zorgen dat je alle werkzaamheden zo goed mogelijk uitvoert en tegelijkertijd ook nog tijd overhoudt, moet je er dus voor zorgen dat je weet hoe je dit jezelf aanleert. Maar waar moet je dan allemaal naar kijken? En wat houdt het precies in met jouw werk?

Een goede planning voor de werkzaamheden

Time management is het manier van jouw tijd indelen, zodat je met minder inzet meer kunt doen. Het gaat hierbij vooral om effectief werken en daarbij kwaliteit leveren. Je kunt hiermee de werkdruk verlagen, maar ook weer meer realiseren. Zowel voor zelfstandig ondernemers als werknemers is dit belangrijk, omdat dit het imago van het bedrijf aanzienlijk kan verbeteren. Echter moet je dan wel eerst goed voor ogen hebben welke werkzaamheden je uit moet voeren en hoeveel tijd hier beschikbaar voor is. Het maken van een goede planning is daarom wel een vereiste. Door vooraf alles op papier te zetten en de deadlines erachter te plaatsen, weet jij wat je allemaal moet doen en hoeveel uur per dag je ervoor nodig hebt.

Prioriteiten stellen bij jouw werkzaamheden

Het gaat daarbij niet alleen om het maken van een goede planning, maar ook om prioriteiten stellen. Er zijn een aantal werkzaamheden die voorrang moeten krijgen op andere taken. Ook dit neem je daarom mee in een planning. Het is niet altijd eenvoudig om erachter te komen welke werkzaamheden prioriteit hebben. Je kunt dit echter wel leren door middel van een cursus of training. Je krijgt hiermee nieuwe inzichten en hebt ook een professional die met jou meekijkt. De nieuwe inzichten zorgen er uiteindelijk voor dat jij jouw werkzaamheden ook weer beter verlopen en jij alles op tijd af krijgt.

Steeds sneller een planning op tafel

In eerste instantie kan het plannen van jouw werkzaamheden veel tijd met zich meebrengen. Naarmate je er langer mee bezig bent, kan het na verloop van tijd sneller verlopen en heb je voor iedere week de beste planning liggen. Vergeet echter geen ontsnapping in te plannen en zorg ook voor eventuele uitloop, zodat je nergens meer naar om hoeft te kijken en voorkomt dat je uiteindelijk alsnog voor verrassingen staat. Zo houd je de werkdruk laag en is het thuiswerken een stuk eenvoudiger. Je gaat merken dat je alles weer van elkaar kunt scheiden en extra tijd overhoudt voor jouw gezin.