Zoekmachine adverteren: hoe slimme targeting resultaten oplevert

Artikelen  |  ma 15 mei 2023  |  Trefwoorden:

Toen jij begon met zoekmachine adverteren dacht je dat je simpelweg een advertentie online zou gooien en dat je daarmee klanten zou bereiken. In principe klopt dit, maar toch komt er bij zoekmachine adverteren vaak nog een stuk meer kijken. Misschien blijkt dit wel uit het resultaat: dat is nog niet helemaal zoals gewenst. De kunst in succesvol adverteren zit hem namelijk ergens waar je het niet per sé zou verwachten: in targeting. We leggen je er meer over uit in deze blog!

Wat houdt targeting in?

Wanneer jij je advertentie opstelt, vul je verschillende dingen in. Natuurlijk zorg je ervoor dat je advertentie er mooi en aantrekkelijk uitziet, maar je stelt ook in wie de advertentie allemaal te zien krijgen. Dit laatste wordt targeting genoemd: door de juiste doelgroep te selecteren voor jouw advertenties, behaal je namelijk betere en gerichtere resultaten. Targeting brengt vele voordelen met zich mee, zoals:

  • Je weet wie je advertenties zien
  • Je weet vooraf wat je van je advertenties verwachten kunt
  • Je verhoogt de relevantie van je advertenties

Door te experimenteren verzamel je eenvoudig waardevolle gegevens

Hoe zorg je voor succesvolle targeting?

Wil jij targeting succesvol uitvoeren, dan moet je als geen ander weten wie je doelgroep is. Dit doe je op eenvoudige wijze, namelijk door een doelgroeponderzoek uit te voeren. Hierin kijk je naar de algemene gegevens van je doelgroep: leeftijd, locatie en geslacht zijn belangrijk, maar ook het online gedrag van je klant kan erg interessant zijn. Om deze gegevens te verzamelen hoef je vaak niet veel moeite te doen. Wanneer jij je website hebt gekoppeld aan Google Analytics wordt er automatisch een soortgelijk overzicht gecreëerd. Met je advertenties zet jij deze gegevens in, waardoor je je alleen nog maar richt op klanten die in aanmerking komen om geïnteresseerd te zijn in je product.

De finishing touch

Nu jij precies weet wie je doelgroep is, kun je ook nog een stapje verder gaan met je advertenties. Niet langer is je targeting enkel een onderdeel om je advertentie online te zetten, je houdt nu ook bij de inrichting van je advertentie rekening met je doelgroep. Hoe willen zij aangesproken worden? Welke kleuren vinden ze interessant? Het antwoord op deze vragen is vaak eenvoudiger te vinden dan je verwacht: door ze toe te passen, zorg jij ervoor dat je kijkers direct voor jou kiezen.

Hulp nodig?

Wil jij gaan zoekmachine adverteren, maar weet je niet precies hoe je de gegevens van je targeting vindt of toepast? Investeer dan in een Digital Agency als Traffic Today! Zij weten precies hoe ze een succesvolle advertentie online zetten en zorgen er graag voor dat dit ook bij jou zal slagen.