Hotelgroep Essendi versterkt ESG-inspanningen met samenwerking met Workplace Pride
Artikelen | di 29 jul 2025 | Trefwoorden: Essendi, PINK-feest, LGBTQIA+-inclusie, Workplace Pride
Essendi en INK Hotel Amsterdam vieren 10 jaar Pride met vernieuwde inzet voor inclusie
Amsterdam, 24 juli 2025 - Essendi, een toonaangevende hoteleigenaar en -exploitant in Europa, kondigt tijdens Pride Amsterdam 2025 een strategisch partnerschap aan met Workplace Pride, een wereldwijde non-profitorganisatie die zich inzet voor meer LGBTQIA+-inclusie op de werkvloer. De samenwerking wordt officieel vastgelegd tijdens de tiende editie van het iconische INK goes PINK-feest in INK Hotel Amsterdam, een van Essendi's hotels. Hiermee onderstreept Essendi zijn blijvende inzet voor inclusie en diversiteit binnen de hospitalitysector in West-Europa.
De keuze om de samenwerking hier bekend te maken is geen toeval. Al tien jaar staan het INK Hotel en het jaarlijkse PINK-feest - een viering van de diversiteit van de LGBTQIA+-gemeenschap en het startschot van de Pride Week - lokaal symbool voor gelijkheid, verbondenheid en gastvrijheid. Voor Essendi, eigenaar en exploitant van het hotel, betekent het ondertekenen van deze overeenkomst op deze plek en op dit moment een krachtig statement dat volledig in lijn is met waar het evenement voor staat. Onder leiding van General Manager Jolanda de Smit geeft het INK-team al jaren het goede voorbeeld, wat dit tot de ideale locatie maakt om een belangrijke stap vooruit te zetten in Essendi's ESG-ambities.
Strategische samenwerking voor blijvende impact
Workplace Pride is een internationale non-profitorganisatie die bedrijven ondersteunt bij het bevorderen van LGBTQIA+-inclusie op de werkvloer. Door middel van onderzoek, het delen van best practices en het betrekken van leiders ondersteunt de organisatie bedrijven bij het creëren van een veilige, gelijkwaardige en stimulerende werkomgeving. Met de toetreding tot dit netwerk van vooruitstrevende werkgevers committeert Essendi zich aan meetbare vooruitgang op het gebied van LGBTQIA+-inclusie en zet het de eigen kernwaarden - Care, Dare en Empower - om in concrete actie.
Deze samenwerking sluit aan bij een van de drie pijlers van Essendi's ESG-strategie: mensen en inclusie centraal stellen binnen de visie van positive hospitality - een benadering waarbij gastvrijheid niet alleen draait om comfort, maar ook om gelijkwaardigheid, veiligheid en erkenning. Het onderstreept de gedeelde ambitie om omgevingen te creëren waar iedereen zich welkom, gewaardeerd en in staat voelt om tot bloei te komen.
Martijn van der Graaf, COO Western Europa bij Essendi:
"Inclusie en diversiteit zitten bij Essendi verankerd in alles wat we doen. Dankzij de samenwerking met Workplace Pride zetten we concrete stappen: van inclusief leiderschap tot een veilige werkomgeving en een cultuur waarin iedereen zichzelf mag zijn. Dat we deze samenwerking bekrachtigen tijdens de tiende PINK Party is niet alleen symbolisch, het is een viering waar wij voor staan."
Jolanda de Smit, General Manager van INK Hotel Amsterdam
MGallery Collection: "Tien jaar INK Hotel Amsterdam is meer dan een jubileum; het is een ode aan de reis die we samen met onze gasten en ons team hebben gemaakt. We hebben een plek gecreëerd waar iedereen zich thuis voelt, waar mensen worden gezien, gehoord en gerespecteerd. Diversiteit en inclusie zijn voor ons nooit trends geweest, ze vormen de pijlers van wie wij zijn. Met de tiende editie van onze INK goes PINK Party vieren we met trots onze identiteit en de samenwerking tussen Essendi en Workplace Pride."
David Pollard, medeoprichter en Executive Director van Workplace Pride: "Deze samenwerking met Essendi laat zien hoe inclusie een échte zakelijke kernwaarde kan worden. Door de LGBTQIA+-inclusie te verankeren in leiderschap, strategie en cultuur, bewijst Essendi dat gastvrijheid een motor kan - en zou moeten - zijn voor gelijkwaardigheid en verbondenheid."
Over Essendi
Bij Essendi doen we meer dan alleen hotels exploiteren: we zorgen voor de energie en inspiratie die een hotel laten bloeien. Als Europese speler in het economy- en midscale-segment investeren en opereren we met één duidelijke ambitie: elk hotel ontwikkelen tot een duurzame, levendige en betekenisvolle plek. Door sterk assetmanagement te combineren met operationele uitmuntendheid, halen we het beste uit elke locatie. Essendi is actief in 22 landen en telt 20.000 medewerkers. We beheren 568 hotels onder internationale topmerken zoals ibis, Novotel en Mercure. Waar we ook zijn, we geloven in de kracht van positieve gastvrijheid - met oog voor onze gasten, onze teams en de wereld om ons heen. Meer informatie: www.essendi.com.
Over INK Hotel Amsterdam
INK Hotel Amsterdam - MGallery Collection opende in april 2015 haar deuren aan de Nieuwezijds Voorburgwal. Het luxury lifestyle hotel dankt haar naam aan de rijke historie van het gebouw waarin, als voormalig onderkomen van de Nederlandse krant 'De Tijd', verhalen in inkt werden bedacht, geschreven en tot leven gebracht. Dit komt terug in het interieur en de diverse faciliteiten. Het restaurant en bar genaamd PRESSROOM is het bruisende hart van het hotel. Ook organiseert INK verschillende events zoals INK goes PINK, als aftrap van de Amsterdamse Pride. INK Hotel maakt deel uit van Accor Hotels en MGallery Hotel Collection. Meer informatie over INK Hotel Amsterdam is te vinden op www.ink-hotel-amsterdam.com.