Lift mee op het succes van www.hr-kiosk.nl

Opinie  |  di 9 feb 2016  |  Auteur: Peter Rooze  |  Trefwoorden:


Met meer dan 93.000 bezoekers en 215.000 pageviews (januari 2016) is www-hr-kiosk.nl de meest bezochte vrij toegankelijke kennisbank over arbeid en wetgeving. Acht jaar geleden is www.hr-kiosk.nl begonnen uit de overtuiging dat een goede arbeidsrelatie alleen bestaat als de werkgever en de werknemer weten wat hun rechten en plichten zijn. Inmiddels beslaat www.hr-kiosk.nl meer dan 2000 pagina’s met verrijkte content. Alle wet- en regelgeving uitgeleg in een begrijpelijke taal voor werkgevers en werknemers. De vernieuwde responsive website is geschikt voor inbound- en contentmarketingactiviteiten van onze partners.

In den beginne

Andries Bongers had in zijn IBM-tijd samen met zijn collegae ooit het idee om een kiosk te maken waarin de klanten alle antwoorden op hun vragen over de arbeidsrelatie konden vinden: de HR-kiosk! Als DGA van FreeBeans kon hij eindelijk zijn idee realiseren. De website www.hr-kiosk.nl zou het digitale uithangbord worden van FreeBeans. FreeBeans was marktleider met het product FEBO (Flexible Employee Benefits Organizer): software voor het realiseren van flexibele arbeidsvoorwaarden. Gelukkig ging de eerste versie van hr-kiosk.nl ter ziele. Als lid van de Raad van Advies van FreeBeans BV overtuigde ik hem om gewoon weer opnieuw te beginnen met een beter content managementsysteem: Xanti van Telartis BV. Vanaf dat moment ben ik actief bij de uitvoering betrokken geraakt.
 

Inmiddels zijn er meer dan twee duizend verrijkte pagina’s op www.hrkiosk.nl over de arbeidsrelatie.

 Ik kan me de blijdschap nog herinneren toen de eerste tienduizend bezoekers per maand (in 2010)  een feit was. De organische groei van het aantal bezoekers en pageviews stimuleerde om stap voor de stap de website te verbeteren en content toe te voegen. Inmiddels zijn er meer dan twee duizend verrijkte pagina’s op www.hrkiosk.nl over de arbeidsrelatie. De arbeidsrelatie is de relatie die een werkgever en een werknemer hebben en die mede gespecificeerd wordt door wet- en regelgeving. De content van www.hrkiosk.nl betreft ook de wet- en regelgeving die na beëindiging van het dienstverband van toepassing is. Denk aan WGA en WW. De 2000 pagina’s op de www.hr-kiosk.nl is een indicatie van de complexiteit van wetten en regels die betrekking hebben op de werkrelatie tussen werkgever en werknemer. Gelukkig weet de redactie onder leiding van oud docent Fred Barkhuis de toepassing van de wetten en regels in begrijpelijke taal te publiceren. De opmerkingen die we van juristen wel eens krijgen, dat de teksten te weinig juridisch zijn, beschouwen we daarom als een compliment.

70.000 bezoekers: ‘point of no return’

Met meer dan 70.000 bezoekers in december 2014 groeide het besef dat we een unieke prestatie hadden geleverd. Het project “de loonstrook als bron van motivatie”, dat we in opdracht van Laura Kerckhofs en Rik ten Wolde van AFAS Software BV succesvol uitvoerden, gaf ons het vertrouwen dat het professionaliseren een serieuze optie was. Met professionaliseren wordt bedoeld commercieel exploiteren. Door intensief samen te werken met AFAS Software BV werd kennis gemaakt met de veranderingen in het landschap van online marketing. Samengevat kwam dit veranderingsproces neer op “van outboundmarketing naar inboundmarketing gebaseerd op contentmarketing. Truus Koppelaar, Directeur Marketing Communicatie van AFAS heeft haar ervaringen neergeschreven in een handig boek en tijdens verschillende prestaties haar kennis gedeeld. Hiervan heb ik met dankbaarheid kennisgenomen.
 

Door intensief samen te werken met AFAS Software BV werd kennis gemaakt met de veranderingen in het landschap van online marketing.

Inmiddels was FreeBeans verkocht aan Benify en was de functie van digitaal uitgangbord komen te vervallen. Het management en onderhoud van de website was te intensief (en dus te duur) om als hobby te continueren. HR-kiosk.nl kon dus alleen bestaan met een werkbaar verdienmodel.

Businessmodel

Om van HR-kiosk.nl een commercieel succes te maken, werd een zoekproces gestart naar het meest passende business model. Passend met het oog op de eventuele doelgroep(en), concurrentie en marktsituatie. Wat betreft het eerste onderwerp viel een betaalsite af. Een website zoals XpertHR.nl van Reed Business Information zou de geloofwaardigheid van www.hr-kiosk.nl geweld aandoen: transparantie en toegankelijkheid voor iedereen zijn belangrijke waarden. De concurrenten zoals bijvoorbeeld WEKA praktijk, Gids voor Personeelsmanagement en Salarisrendement combineren print met digitaal. Dit heeft voordelen, maar ook nadelen. Zo speelt hier het vraagstuk van kannibaliseren en kanaalconflicten. Een voordeel is dat je content voor ‘print’ ook kunt hergebruiken voor digitaal. Een nadeel is dat je niet een echte keuze maakt. Mijn ervaring met de digitale uitgeverij Media Resultant van PCM leert een digitale uitgeverij een andere tak van sport is dan het traditionele uitgeversvak.
 

HR-kiosk.nl moet een aanvulling zijn of een onderdeel van een digitale marketingstrategie.

Bestaande uitgangspunten van concurrerende websites wat betreft prijzen voor advertising en leadgeneratie vond ik niet marktconform. Daarnaast was het aanbod onvoldoende passend bij trends zoals inbound- en contentmarketing. Zo merkte ik dat grote adverteerders steeds meer middelen inzetten in eigen contentcreatie en distributie van deze content via eigen website en sociale media. Een voorbeeld van deze strategie is die van Raet. Hierdoor zijn minder budgetten beschikbaar om extern te besteden. Kortom: HR-kiosk.nl moet een aanvulling zijn of een onderdeel van een digitale marketingstrategie.

Technology push

Om de ambitie waar te maken, is een ‘state of the art’ website onmisbaar. Overal toegankelijk zijn en een platform bieden voor inbound- en contentmarketing voor onze klanten kan niet zonder ook ‘responsive’ te zijn. Een ‘responsive’ website geeft een voorsprong op de concurrenten. Voor de lay-out en kleurstelling hebben we vooral gekeken naar Google. Het adagium voor de nieuwe website is: we laten zoveel mogelijk weg, opdat u zich kunt profileren. Voor de structurering van de content hebben we Wikipedia als voorbeeld genomen.
 
Een ‘responsive’ website geeft een voorsprong op de concurrenten.

Een inhoudsopgave bij iedere pagina doet veel bezoekers een plezier. Vele weken heeft de reactie gewerkt om handmatig inhoudsopgaven te maken bij ‘lange’ pagina’s. Mijn idee en ontwerp van de website is praktisch uitgewerkt door Jeroen de Jong van Telartis. Jeroen heeft 20 jaar ervaring als software engineer en websitebouwer. Zijn werkwijze is ‘robuust’ en resultaatgericht: we gaan voor wat we kunnen maken binnen tijd en budget en niet voor wat we willen! In oktober 2015 was de ‘upgrading’ van de website gereed.

Positie in de marketingketen

De effectiviteit van de inzet van www.hr-kiosk.nl is groter wanneer de content van de klant die op www.hr-kiosk.nl wordt gepubliceerd voldoet aan een aantal eisen. Zo moet de content SEO-proof en relevant zijn. Relevant is content wanneer deze aansluit bij de behoeften van de ‘buyers persona’ en rekening houdt met de ‘customer journey’. Uitgangspunten bij het maken van een digitale marketingstrategie is dat de klant zijn doelgroep kent en bereid is zijn kennis van de doelgroep te delen. Het bedenken van oplossingen voor het bereiken van de doelgroep is dan eenvoudiger. Bovendien kunnen dan de functionele en technische mogelijkheden van www.hr-kiosk.nl beter worden ingezet.
Het wordt eenvoudiger om toegevoegde waarde te leveren, wanneer de contentagenda en distributie van de content is afgestemd op de ‘customer journey’

Ontzorgen van klanten

Uit gesprekken met experts zoals Klaas Weima van Energize (die zijn kennis heeft vastgelegd in het boek ‘Earned Attention’) blijkt dat het voor klanten niet eenvoudig is om zelf een digitale strategie te ontwikkelen. Klanten zijn gediend bij ‘kant- en klaarpakketten’ bestaande uit producten (lees content, customer journeys, buyer persona’s) en diensten die zorgen voor ‘verdiende aandacht’ voor hun boodschap. Verdiende aandacht heb ik vertaald in ‘de mate waarin een bezoeker van een website bereid is om een inspanning of betaling te verrichten voor content die hij/zij ook op een andere - vaak gratis - wijze kan verwerven’.
 

Op basis van deze leerervaring zijn er ontzorgpakketten ontwikkeld.

Een voorbeeld hiervan vind ik het verwerven van muziek middels iTunes van Apple. Je kunt gratis muziek luisteren via Youtube, maar toch besluit je het nummer te kopen via iTunes! Apple scoort dus ook op ‘verdiende aandacht’. Een ander voorbeeld: een krantenartikel aankopen via Blendle.
Op basis van deze leerervaring zijn er ontzorgpakketten ontwikkeld.
Deze ontzorgpakketten variëren in prijs en hebben ieder zijn eigen kenmerken. Klanten die willen leren en het zelf willen doen, kunnen al met een ontzorgpakket van € 295,-- per maand aan de slag. Met vier uur support en de handleiding (met checklists) kunnen zij gebruik maken van de inbound- en contentmarketingmogelijkheden van www.hr-kiosk.nl. Deze trajecten zijn intensief en erg leerzaam. Zo ontdekten wij bijvoorbeeld dat de dienstverlening van FiscFree® zich niet primair richt op administratieve lastenverlichting met betrekking tot de Werkkostenregeling, maar vooral op het blij maken van de werknemers door gebruikmaking van de fiscale voordelen! De boodschap is nu dat FiscFree® helpt bij het blij maken van werknemers en dat blije werknemers productiever zijn. De komende tijd gaan we aan de slag met een passende contentstrategie.

Ontdekkingstocht

Tijdens onze ontdekkingstocht heb ik me laten inspireren door vele auteurs en andere professionals . Wat mij opviel, is dat er geen ‘beste manier’ is om een marketingstrategie te vertalen naar een digitale strategie, waar inbound- en contentmarketing belangrijke onderdelen van zijn. De geïnteresseerde in deze thema’s kan verzuipen in de aangeboden ‘content’. Het lijkt erop dat bijna iedere auteur zich expert waant, zonder dat daarvoor een wetenschappelijke’ basis beschikbaar is. Gelukkig kan ik gebruik maken van Romano Groenwoud, de Digitale Nomade, die zijn brood in den vreemde verdient als Zoekmachine Optimalisatie Specialist. Binnenkort zal hij wekelijks zijn kennis delen met de bezoekers van www.hr-kiosk.nl.

En nu verder

Het groeiend aantal bezoekers (93.000) en pageviews (215.000) volgens Google Analytics in januari 2016 (volgens Adstat zijn er 108.000 bezoekers en 271.000 pageviews), de interesse uit de uitgeverswereld, de eerste klanten (Oxylo, SOM, HR2020, FiscFree®) en de lijst van prospects motiveren mij om van www.hr-kiosk.nl een best practice te maken. Om deze ambitie te realiseren, zijn we op zoek naar partners zoals Accountants, Automatiseerders, Juridische dienstverleners, HR-dienstverleners, Arbodiensten, Verzekeringsmaatschappijen en Payrolldienstverleners die ons bereik, onze expertise en onze ervaring willen benutten. Het bereik en de content van www.hr-kiosk.nl stellen we graag beschikbaar.


Meer informatie over samenwerken met www.hr-kiosk.nl

Peter Rooze

Peter Rooze Meer info




Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen: Trends social media
Gerelateerd nieuws en/of opinies: Trends social media