Koop de beste relatiegeschenken met behulp van deze tips

Artikelen  |  do 24 jun 2021  |  Trefwoorden: ,


foto: pexels photo

Consumenten hebben meer keuze dan ooit als het gaat om de producten en diensten die ze kopen. En die keuze houdt niet op als ze een contract met je tekenen. Klantenbehoud is bovendien cruciaal voor duurzame bedrijfsgroei. Het is dan ook van belang dat je ervoor probeert te zorgen om al je huidige klanten aan boord te houden. Hiervoor moet je ze laten zien hoeveel je om ze geeft. Dit is het geval bij zakelijke klanten, maar eigenlijk ook bij particuliere klanten. Dit kun je doen met behulp van relatiegeschenken, al moeten je producten of diensten ook goed zijn, net zoals je service. De cadeautjes voor je klanten zijn eigenlijk een extraatje, waarbij het van belang is dat je het perfecte relatiegeschenk kiest. Dit is mogelijk met behulp van de onderstaande tips. 

Waterflessen bedrukken is een goed idee! 

Stel je hebt eigenlijk al een cadeau in je hoofd voor de klanten. Handig natuurlijk, maar past het wel echt bij je klanten? Je moet er namelijk voor zorgen dat je relatiegeschenken persoonlijk zijn, wat je kunt doen met behulp van waterflessen bedrukken. Hier kun je bijvoorbeeld het logo van je eigen bedrijf op laten drukken, net zoals de naam van de klant. Dit geeft direct de samenwerking goed weer. Natuurlijk hoef je dit niet beslist bij waterflesjes te doen, ook bij soortgelijke geschenken is het mogelijk om ze te personaliseren. Daarnaast kun je hier ook voor zorgen door echt voor elke klant een persoonlijk cadeau te kopen die precies past bij hem of haar past. 

Overdrijf de relatiegeschenken niet 

Stel je eens voor dat je klant elk jaar maar 200 euro betaalt voor je product of dienst. Eigenlijk is dat helemaal niet veel, dus je zult weinig aan hem of haar verdienen. Toch wil je deze klant alsnog wel een cadeau geven omdat je graag hem of haar wilt behouden. Logisch, maar het is dan wel van belang dat je niet te ver gaat met je relatiegeschenk. Waterflessen bedrukken is bijvoorbeeld perfect voor zulke klanten aangezien dit weinig kost. Daarentegen moet je beslist niet een koffiezetapparaat die meer dan 300 euro kost of iets dergelijks geven aan dergelijke cliĆ«nten. Hierdoor verlies je juist geld aan de klant, wat totaal niet een goed idee is. 

Denk niet alleen aan de feestdagen

Veel bedrijven kiezen ervoor om alleen tijdens de feestdagen relatiegeschenken te geven aan de klanten. Dat moet je niet doen. In plaats daarvan is het beter om het hele jaar door je blijk van waardering te laten zien. Door buiten december cadeautjes te sturen voorkom je namelijk dat je cadeau verdwaalt in een oerwoud van geschenken. Kies er daarom juist voor om bijvoorbeeld aan het begin van elk kwartaal een relatiegeschenk te sturen naar je klanten. Hierdoor laat je zien dat je echt de hele 12 maanden om ze geeft en niet alleen in december. Waterflessen bedrukken kun je hierbij bijvoorbeeld doen, maar je kunt ook gratis abonnementen of iets dergelijks geven.