Communicatie

Datum laatste wijziging: 8 juli 2013  |  Trefwoorden:

Bij de implementatie van flexibele beloning is een gedegen planning en heldere communicatie uiterst belangrijk. Er is immers een diversiteit aan functies betrokken bij het proces, waarbij ieder zijn eigen verantwoordelijkheden heeft. Behalve communicatie tussen verschillende professionals is ook de communicatie naar de werknemers van groot belang.

Te vaak wordt flexibel belonen gezien als een middel om op een krappe arbeidsmarkt werknemers aan te trekken en te behouden. Per definitie zou dit betekenen dat flexibel belonen bij een recessie niet langer aan de orde is.
Het verschijnsel arbeidsvoorwaarden à la carte is echter geen economisch gebeuren: het is in de eerste plaats een maatschappelijke verandering. Deze nieuwe vorm van belonen speelt in op de individuele wensen en omstandigheden van de werknemer. Het speelt in op de gewijzigde gezinssamenstelling ten opzichte van een aantal jaren geleden en op een andere kijk op de verhouding tussen werk en privé, eerder of later met pensioen.

Deze vorm van belonen biedt uitkomst voor allerlei sociaal maatschappelijke veranderingen, die de individuele werknemer dwingen om zelf keuzes te maken over zijn arbeidsvoorwaardenpakket, verlof, voorzieningen, verzekeringen en pensioen. Het is essentieel om deze visie goed over te brengen op alle werknemers.

Communicatie over en flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden worden een absolute noodzaak en houden meer in dan het fiscaal voordelig aanschaffen van een fiets. Voorkomen moet worden dat een werknemer pas van een hiaat hoort als hij in de WIA zit of met pensioen gaat. Door gebruik te maken van bestaande IT-techniek en kunnen werknemers gemakkelijk en permanent op de hoogte blijven van hun arbeidsvoorwaarden, -voorzieningen en pensioenen.
Zodoende kan de werknemer ook meer verantwoordelijkheid krijgen in de arbeidsverhouding. Werkgevers die het maken van een regeling moeilijk vinden en de logistieke afwikkeling omslachtig, kunnen een beroep doen op organisaties die bij de fiscale toetsing, de communicatie en logistieke proces kunnen helpen of zelfs het gehele proces uit handen nemen.

Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen: Van Dantzig Communicatie Partners All-in-one-loon