Functienaam

Datum laatste wijziging: 4 september 2018  |  Trefwoorden: ,

Inhoud

  1. Vaag begrip
  2. Jurisprudentie
  3. Overschat functietitels niet
  4. Onderschat functietitels niet
  5. Functietitels die de aandacht trekken

Vaag begrip

Aan functies zijn functienamen verbonden. Om het ingewikkeld te maken, worden aan het vervullen van dezelfde werkzaamheden verschillende functienamen gegeven: de toiletjuffrouw heet opeens hygiënisch werkneemster. Ook kan niet ontkent worden dat het mode is aan dezelfde werkzaamheden steeds mooiere namen te geven: van baas naar hoofd naar chef naar leiding gevende naar manager.

Andersom, de functienaam zegt vaak niet veel welke werkzaamheden worden verricht. Krijgt iemand een andere functienaam opgespeld, dan hoeft dat niet te betekenen dat hij nu ander werk doet, laat staan dat zijn arbeidsovereenkomst moet worden gewijzigd, zie onderstaand kader:

Jurisprudentie

Verandering van functienaam resulteert niet in een nieuwe arbeidsovereenkomst. In casu is daarom bij het aangaan van de laatste arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet van rechtswege een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaan. Die laatste arbeidsovereenkomst werd met wederzijds goedvinden beëindigd. De vordering van de gewezen werknemer tot schadevergoeding wegens onregelmatige opzegging en/of kennelijk onredelijk ontslag wordt afgewezen. Voorafgaande aan het sluiten van de beëindigingsovereenkomst heeft werknemer juridisch advies ingewonnen. Geen sprake van dwaling of misbruik van omstandigheden.
Voormalige werkgever is payrollonderneming. Gewezen werknemer wordt niet ontslagen uit het concurrentiebeding. Uit dat beding volgt echter niet dat het exploiteren van een uitzendbureau onder de werkingssfeer van het beding valt, Kantonrechter Breda, 29 juni 2011, LJN: BR2859.

Overschat functietitels niet

Sommige leiders zijn trots op hun functietitel. Je zal toch maar manager, directeur, vicevoorzitter, CEO of eigenaar zijn. Het staat op het visitekaartje, onderaan de e-mail en in het organogram.

Leiderschapsexpert Jeremy Kingsley waarschuwt dat het belangrijker is in het oog te houden hoe weinig een functietitel de mensen in je team wat zegt. Leiders moeten oppassen dat het verkeerd uitoefenen van macht tot isolatie en arrogantie kan leiden, wat contraproductief werkt.

Kingsly onderscheidt het volgende functiegedrag van belang voor allen die een groep leiden (in onvervalst Amerikaans):

Listener

When you draw people out and make it clear that you welcome their input, the advantages are twofold: First, you benefit from their unique perspective, their knowledge, and their ideas. Second, you let them know that their contributions are valued. Make yourself accessible and keep your ears and mind open.

Messenger

Whatever the situation, people respond well to communication that’s honest, clear, and forthright. Keep channels open for communication with your team, both in groups and one on one. Respond to questions with candor, and try to find out what you don’t know. Especially in a time of crisis or uncertainty, make sure people know everything they need to know. There’s no greater way to build trust in a team.

Coach

Great teams don’t come together by chance. There’s always a coach who watches, assesses, and makes decisions based on what’s best for the group. Where does the team need more help? Who might function better in a different role? How’s the group’s morale? What challenges will the next week likely bring, and how can you prepare together?

Team member

Even though a leadership role naturally sets you apart, be willing every day to roll up your sleeves and help do what’s needed. Understand your team’s roles well enough to be genuinely useful, defer to the judgment of the team member in whose area you’re working if need be, and never consider any job beneath you.

Leader

Above all, be the person your team trusts to look out for them, stand up for them, be their advocate, and guide everyone together toward successful outcomes.

(Bron: PO Actueel, 14 apr. 2016)

Onderschat functietitels niet

Werknemers focussen vaak op de inhoud van het werk en het salaris als ze onderhandelen voor een nieuwe baan. Hun titel vinden ze vaak minder belangrijk. Onterecht.

In een tijd dat iedere verkoper salesmanager heet, lijkt een titel er niet meer toe te doen. Toch is het niet onbelangrijk om eens naar de titel van je functie te kijken. Een titel heeft namelijk meer om het lijf dan een regel op je Linkedin-profiel. Achtereenvolgens wordt in het artikel gewezen op de titel als benchmark, een titel goed voor je eigenwaarde en een goede titel maakt salarisonderhandelingen gemakkelijker.

Professor Dan Gable van de London Business School (HBR.org) stelt dat je eerst moet kijken waar je echt goed in bent. Ben je heel goed in het maken van presentaties, dan kun je volgens hem best naast “sr. analist” ook “cliënt artist” op je visitekaartje zetten. (Bron: MT, 20 jul. 2017)

Functietitels die de aandacht trekken

Je kunt het zo gek nog niet verzinnen of er is een creatieve titel voor functies die anders blijkbaar niet interessant genoeg klinken. De Ondernemer ging op zoek naar de opvallendste voorbeelden.

In totaal kwam de website tot een lijst met 47 bijzondere titels. Coolblue is goed vertegenwoordigd met drie vermeldingen: Eindbaas (zo noemde CEO Pieter Zwart zich), verloningskoning (salarisadministrateur) en mondhoekmonitor (‘marketingmedewerker die als doel heeft om de mondhoeken van de klant omhoog te doen krullen’).

Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen: Werk en functies