Elektrische auto

Datum laatste wijziging: 12 mei 2023  |  Trefwoorden: , , , , , , , ,

Inhoud

  1. Vergoeding elektriciteitskosten
  2. Intermediaire kosten
  3. Onbelaste vergoeding voor laadpaal elektrische auto
  4. Cafetaria of budgetsysteem
  5. De eerste elektrische bedrijfsauto's zijn er
  6. Vergoeden plaatsen laadpaal onbelast
  7. Handboek Loonheffingen
  8. Elektrische auto's snel doorverkocht in export
  9. Volledig elektrische auto moet voordeliger worden
  10. Belasting op plug-in hybrides wordt verhoogd
  11. Elektrische scooter meer populair als elektrische auto
  12. Populairste elektrische auto is een plug-in hybride
  13. Gratis snelladen bij Lidl
  14. Vanaf 2017 verdere afbouw subsidies plug-in hybrides
  15. Geheel elektrische auto nog niet populair
  16. 'We hadden er nooit aan moeten beginnen'
  17. Mogelijkheden voor elektrische auto
  18. Einde in zicht voor elektrische auto op batterijen
  19. Toename elektrische auto’s zet door
  20. Volledig elektrische automarkt in 2035
  21. Eerste elektrische auto in massaproductie
  22. Verkoop stekkerauto's daalt 22 procent
  23. Verkoop elektrische auto's stevig in de lift
  24. Elektrisch rijden levert bijdrage aan milieu
  25. Milieu-investeringsaftrek
  26. Bijtelling op de schop in 2019, feest voorbij
  27. Verplichte laadpalen voor ondernemers
  28. Sterke stijging aantal volledig elektrische auto’s
  29. Autobranche waarschuwt voor tekort laadpalen
  30. Laadpalen verplicht voor bedrijven in 2020
  31. Elektrische auto verzekeren nog altijd duurder
  32. Vergroening lease-wagenpark had veel effectiever gekund
  33. 40 procent van automobilisten wil volgende auto elektrisch
  34. Meer e-auto's kost honderden miljoenen
  35. Schriftelijke beantwoording Belastingplan 2019
  36. Gesubsidieerd elektrisch rijden
  37. Elektrische auto voor de meeste mensen nog steeds te duur
  38. Benzine- en dieselrijders draaien op voor klimaatplan
  39. Tesla gooit wereldwijd prijs snelladen omhoog
  40. Onderhoudsinterval naar 100.000 kilometer?
  41. Elektrische auto is niet schoon
  42. Kosten elektrisch rijden onbetrouwbaar
  43. Tekort aan grondstoffen voor auto-batterijen
  44. Autoplan Amsterdam onrealistisch
  45. Aantal volledig elektrische auto’s verdubbeld
  46. In 2020 elektrische auto goedkoper dan gewone auto
  47. Elektrische auto, minder werk dealer
  48. Aanpassingen elektrisch rijden
  49. Nederlandse auto op zonne-energie
  50. Subsidie elektrische auto's levert minder CO2-winst op
  51. Bijtelling elektrische auto’s omhoog in 2020
  52. Aantallen elektrische auto's t/m 2019
  53. Run op elektrische auto's
  54. Dringen bij laadpaal, die onbelast verstrekt mag worden
  55. Beantwoording vragen fiscale stimulering elektrische auto
  56. Subsidie elektrische auto vanaf zomer 2020
  57. Aantallen elektrische auto's in 2020
  58. Elektrische auto na vier jaar al goedkoper dan benzinebroer
  59. Gigafabrieken voor duurzame batterijen in elektrische auto’s
  60. Subsidieregeling elektrische auto wijzigt
  61. Tienduizenden elektrische auto’s teruggeroepen vanwege brandgevaar
  62. Alle elektrische auto's op een rij
  63. Elektrische auto's worden gestimuleerd. Benzineauto's gestraft
  64. Hogere bijtelling elektrische auto vanaf 2021
  65. Door subsidies rijdt ‘welgestelde accountant’ nu elektrisch
  66. Laadpaal thuis: wat kost het en wat heeft u nodig?
  67. Het verbruik van elektrische auto’s
  68. Zakelijke leaserijders hoeven per 2025 nog niet verplicht over te stappen op een elektrische auto.

Vergoeding elektriciteitskosten

Met een toenemend aantal elektrische en plug-in hybride voertuigen wordt de vraag actueel of de vergoeding voor het thuis opladen van de elektrische auto door de werkgever onbelast mag worden verstrekt. Volgens AMD Automotive Fiscalisten mag dat, mits de kosten voldoende gespecificeerd zijn.

Als de elektrische auto eigendom van de werknemer is, mag de werkgever net als andere auto’s belastingvrij 19 eurocent per kilometer vergoeden. Dat bedrag dient alle kosten te dekken. Afzonderlijke vergoeding van elektriciteitskosten is dus niet mogelijk.

Maar doorgaans worden elektrische auto’s geleast of zijn in het bezit van bedrijven – met dank aan alle fiscale stimuleringsmaatregelen. Het opladen van de auto bij de werklocatie zal doorgaans geen kosten voor de werknemer met zich meebrengen. Afhankelijk van de situatie kan dat echter wel het geval zijn als de auto thuis wordt opgeladen.

Intermediaire kosten

Als er voor het opladen thuis geen sprake is van een elektriciteitsnota die rechtstreeks aan de werkgever wordt gezonden, zal er sprake zijn van kosten die de werknemer betaalt voor de auto van zijn werkgever. Voor de loonbelasting is er dan sprake van zogenaamde ‘intermediaire kosten’*, meldt AMD Automotive Fiscalisten. “Dat zijn kosten die de werknemer in opdracht van de werkgever en voor zijn rekening voorschiet voor zaken die tot het vermogen van de onderneming behoren. De werkgever kan dat soort kosten onbelast vergoeden, mits deze kosten voldoende gespecificeerd zijn.”
Intermediaire kosten

Als er voor het opladen thuis geen sprake is van een elektriciteitsnota die rechtstreeks aan de werkgever wordt gezonden, zal er sprake zijn van kosten die de werknemer betaalt voor de auto van zijn werkgever. Voor de loonbelasting is er dan sprake van zogenaamde ‘intermediaire kosten’*, meldt AMD Automotive Fiscalisten. “Dat zijn kosten die de werknemer in opdracht van de werkgever en voor zijn rekening voorschiet voor zaken die tot het vermogen van de onderneming behoren. De werkgever kan dat soort kosten onbelast vergoeden, mits deze kosten voldoende gespecificeerd zijn.”

Onbelaste vergoeding voor laadpaal elektrische auto

In Nederland heeft een redelijk aantal werknemers en directeur grootaandeelhouders (DGA’s) een elektrische/hybride auto en een laadpaal aangeschaft. Doorgaans schaft de werkgever de auto en de laadpaal aan en stelt deze ter beschikking aan zijn werknemer.
De laadpaal staat echter ook veelal thuis bij de werknemer geïnstalleerd en is aangesloten op het stroomnet van de woning van de desbetreffende werknemer.

In beginsel komen de werkelijke gemaakte elektriciteitskosten (Kwh, zonder rekening te houden met de vaste lasten) die betrekking hebben op de ter beschikking gestelde elektrische/hybride auto voor vergoeding in aanmerking. De staatssecretaris van Financiën heeft echter ten aanzien van dergelijke kosten goedgekeurd dat een vaste kostenvergoeding eveneens mogelijk is. De werkgever dient dan de onbelaste kostenvergoeding, vooraf, te onderbouwen met een onderzoek naar de werkelijk gemaakte kosten.

Cafetaria of budgetsysteem

En de door de werknemer betaalde btw op de elektriciteitskosten? Deze btw kan de werkgever niet aftrekken als voorbelasting. Er bestaat namelijk geen recht op aftrek van voorbelasting, aangezien de nota niet op naam van de werkgever is gesteld.

Het is natuurlijk ook mogelijk om de kosten van de aanschaf en het plaatsen van de laadpaal in het cafetariasysteem te verruilen met een bruto salariscomponent of bovenwettelijk verlof.

De eerste elektrische bedrijfsauto's zijn er

Eind 2014 kunnen we in Nederland kiezen uit bijna 40 automodellen die volledig- of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven, staan er 200 snellaadstations langs onze snelwegen en kunnen we op ruim 10.000 andere punten onze auto's bijladen. Wie twijfelt er nog aan elektrisch autorijden? De eerste elektrische bedrijfsauto's zijn er nu ook! In de winter van 2006 steken werkloze arbeiders uit de Amerikaanse auto-industrie nog liever hun huis in de brand, dan het terug te geven aan de bank. In dit absolute dieptepunt van de automobiel-crisis introduceert Chevrolet de Volt, een plug-in elektrische middenklasser. De autopers reageert lacherig. Niemand gelooft dat dit de redding van de industrie zal worden.

Nederland is bij uitstek geschikt om elektrisch auto te rijden. De Nederlander rijdt gemiddeld dagelijks niet meer dan 17 kilometer, we hebben geen bergen, veel remmen in het drukke verkeer laadt de accu's juist bij en er is overal wel ergens een stopcontact is te vinden. Daarnaast is het fiscale klimaat uitzonderlijk gunstig: alleen het openbaar vervoer en fietsen worden minder zwaar belast.

De Staatsecretaris heeft op 29-1-2015 een extra uitleg gegeven, hoe o.a. de laadpaal (zie onderstaande alinea) de werkgever vergoedt en het verbruik van elektra fiscaal moeten worden beoordeeld. Zie de Staatscourant.

Vergoeden plaatsen laadpaal onbelast

De staatssecretaris heeft goedgekeurd dat het verstrekken en het plaatsen van de laadpaal in of nabij de woning van de werknemer voor een (semi-)elektrische auto, onbelast mag plaatsvinden. De goedkeuring geldt ook voor het vergoeden van de kosten (voor plaatsen) van de laadpaal, indien de werknemer op verzoek van de werkgever op eigen kosten een laadpaal laat plaatsen. De benodigde elektriciteit maakt geen onderdeel uit van de ter beschikking gestelde auto, maar deze voorziening kan feitelijk ook onbelast plaatsvinden als werkgever en werknemer overeenkomen dat de werknemer de kosten tegen kostprijs doorbelast aan de werkgever.

Voor de werknemer met een privé-auto blijft gelden dat enkel een onbelaste vergoeding van EUR 0,19 per zakelijke kilometer mag worden betaald. Een aanvullende onbelaste vergoeding voor een laadpaal of elektriciteit is in deze situatie daarom niet mogelijk.
Uiteraard kan een laadpaal voor een privé-auto wel uit de vrije ruimte van de WKR worden bekostigd.

Handboek Loonheffingen

Meer informatie is te vinden in Handboek Loonheffingen 2017. Ga naar dit handboek.

Elektrische auto's snel doorverkocht in export

Een flink deel van de elektrische auto's, met allerlei fiscale voordelen gekocht, verdwijnt al binnen een jaar naar het buitenland. In 2014 werden 922 elektrische auto's geëxporteerd, 12 procent van het totale Nederlandse elektrische wagenpark. De geëxporteerde auto's gingen vooral naar Noorwegen, gevolgd door Rusland, Duitsland, Denemarken en Estland.

Volledig elektrische auto moet voordeliger worden

Het moet financieel aantrekkelijker worden om in volledig elektrische auto’s te rijden. Tegelijk moet de aanschaf van hybride auto’s, die zowel elektrisch als op een verbrandingsmotor rijden, uiteindelijk juist minder voordelig worden gemaakt. Daarvoor pleiten de autobranche, belangenorganisaties en de milieubeweging in een plan dat zij gezamenlijk hebben opgesteld en naar de Tweede Kamer en het kabinet hebben gestuurd. (Bron: CM, 2 jun. 2015)

Belasting op plug-in hybrides wordt verhoogd

De autobelasting voor plug-in hybrides gaat de komende jaren fors omhoog, aldus de antwoorden van staatssecretaris Wiebes op Kamervragen. Reden is dat plug-ins auto's nu fiscaal gestimuleerd worden terwijl deze in de praktijk gewoon op brandstof rijden. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel nog wel goedkeuren.

Elektrische scooter meer populair als elektrische auto

De 30.000ste elektrische scooter werd in juli 2015 geregistreerd tegenover 8.000 elektrische auto’s. Dit blijkt uit cijfers van de BOVAG. Het succes van de elektrische scooter is mede te danken aan lagere overheden die de aanschaf ervan stimuleren. Voor de fietsers is dit minder leuk nieuws, de fietspaden worden met de dag onveiliger.

Populairste elektrische auto is een plug-in hybride

Van alle nieuw geregistreerde hybride en volledig elektrische auto’s waren de Mitsubishi Outlander PHEV, de Volkswagen Golf PHEV en de Toyota Auris HEV in 2015 favoriet. Begin 2016 reden twee keer meer plug-in hybrides rond dan in het jaar daarvoor. (Bron: CBS, 26 apr. 2016)

Gratis snelladen bij Lidl

Supermarktketen Lidl plaatst in 2016 tien snellaadpalen bij diverse nieuwe vestigingen in Nederland. Daarmee kunnen klanten hun auto tijdens een supermarktbezoek gratis opladen. De laadpaal kan een auto binnen 20 minuten nagenoeg volledig opladen.

Vanaf 2017 verdere afbouw subsidies plug-in hybrides

De Eerste Kamer is op 5 juli 2016 akkoord gegaan met het wetsvoorstel Wet uitwerking Autobrief II i.c. de verdere afbouw van subsidies voor groene auto’s.

Het wetsvoorstel is de vertaling van de voorstellen uit de Autobrief II (zie: Hoofdlijnen Autobrief II). Maatregelen zijn onder andere het verlagen van het algemene bijtellingspercentage van 25 naar 22 en het stapsgewijs afbouwen van de CO2-gerelateerde kortingen op de bijtelling voor nieuwe auto's.

Ten opzichte van de Autobrief II zijn er twee aanpassingen:
  • De kilocorrectie van 300 kg voor plug-in hybride voertuigen in de MRB (2019 en 2020) is vervangen door een driekwarttarief.
  • Het overgangsrecht in de bijtelling is vereenvoudigd.
Meer informatie: Wet uitwerking Autobrief II (34.391)

Geheel elektrische auto nog niet populair

Voor leaserijders zou het aantrekkelijk moeten zijn voor een geheel elektrische auto te kiezen omdat zij tot en met 2020 zijn vrijgesteld van de aanschafbelasting BPM en de motorrijtuigenbelasting (MRB). Maar de verkoopcijfers wijzen volgens Aumacon anders uit.

Volgens Aumacon is de keuze aan elektrische auto’s voor consumenten te beperkt. Vaak gaat het om duurdere modellen die niet in iedereens budget passen. Zo hangt aan de Mitsubishi Outlander PHEV een prijskaartje van ruim 40.000 euro terwijl de Tesla Model S online verkrijgbaar is vanaf 78.000 euro. 'Nieuwe modellen met een aantrekkelijke verkoopprijs en verbeterde actieradius moeten nu snel hun opwachting gaan maken wil de markt haar belangstelling voor elektrisch rijden niet gaan verliezen'. De verwachting is dat er vanaf 2017 nieuwe modellen op de markt komen die een impuls aan de verkopen kunnen geven.

'We hadden er nooit aan moeten beginnen'

Staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes laat zich kritisch uit over de belastingvoordelen die de afgelopen jaren door zijn voorgangers zijn toegekend aan 'auto's met een stekker'. In een exclusief interview met AutoWeek concludeert hij: "We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen." De realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen. In Autobrief 2 heeft Wiebes een einde gemaakt aan nagenoeg alle voordelen van plugin hybrides.

Om relatief zuinige, alternatieve aandrijflijnen te stimuleren geeft de overheid de afgelopen jaren fiscale voordelen aan berijders van met name hybride auto's. Door kortingen op de BPM is de aanschafprijs lager en zakelijke rijders komen in aanmerking voor een lager bijtellingstarief. In de praktijk is gebleken dat met name die zakelijke rijders veel minder zuinig rijden dan waar voor de kortingen vanuit werd gegaan. "Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met plugin hybrides," stelt Wiebes.

Ook volledig elektrische auto's worden volgens de staatssecretaris overgesubsidieerd. De aankoopsubsidie voor particulieren, die de Tweede Kamer graag zou zien, doet Wiebes af als een absurd idee. Ook hier geldt dat fabrikanten voor elke verkochte EV in Nederland elders in Europa meer onzuinige auto's kunnen verkopen, zodat de netto-CO2-winst nihil is. Om aan de Europese CO2-normen te voldoen zullen plug-ins en EV's wel verkocht moeten worden, maar het is volgens de staatsecretaris vervolgens niet aan de overheid om dat te subsidiëren. "Autofabrikanten zullen binnen hun eigen gamma aan CO2-beprijzing moeten doen om het zuinige deel aantrekkelijk te maken. En dat zonder dat de overheid steeds maar de portemonnee moet trekken." (Bron: Autoweek, 9 aug. 2016)

Mogelijkheden voor elektrische auto

De plug-inhybride lijkt ten dode opgeschreven. Door de stijgende bijtelling is deze stekkerauto binnenkort niet meer interessant. Volgens ABN AMRO’s Theo de Kort liggen hier mogelijkheden voor de elektrische auto. ‘Dat gebeurt pas als er auto’s met een grotere actieradius komen.’

De econoom verwacht een flinke verschuiving in het leaselandschap. ‘Er is een trend op de arbeidsmarkt waarbij men meer overgaat op flexibelere en kortere contracten. De leasemarkt is heel erg ingericht op contracten van 4-5 jaar. (Bron en meer: CMWeb, 21 okt. 2016)

Einde in zicht voor elektrische auto op batterijen

Volgens autofabrikanten nadert het einde voor auto’s die op elektrisch oplaadbare batterijen rijden, als de huidige oplaadcapaciteit niet snel wordt vergroot. Dat komt naar voren uit de Global Automotive Executive Survey 2017 van KPMG. Elektrische auto’s die zich voortbewegen op brandstofcellen zouden op lange termijn de meest kansrijke vorm van elektrisch vervoer zijn. (Bron: Acountancy van morgen, 4 jan. 2016)

Toename elektrische auto’s zet door

Het aantal stekkerauto’s in Nederland is opnieuw gestegen. Begin 2017 telde ons land ruim 109 duizend plug-in hybrides (PHEV’s) en volledig elektrische voertuigen (FEV’s). Dat is 27 procent meer dan een jaar eerder.

Na de forse toename van het aantal stekkerauto’s in 2015, zette de groei van dit type auto vorig jaar door. Het aantal steeg in 2016 met 22,5 duizend nieuw verkochte stekkerauto’s naar 109,4 duizend op 1 januari 2017. Wel was er afgelopen jaar een halvering van het aantal verkochte auto’s. In 2015 gingen nog 45 duizend nieuwe stekkerauto’s de weg op. Vooral in december van dat jaar piekte de verkoop, net voordat de fiscale bijtelling voor elektrische auto’s op 1 januari 2016 werd aangescherpt. In 2015 vond bijna een verdubbeling van het totale aantal stekkerauto’s in Nederland plaats. (Bron: CBS, 23 mei 2017)

Volledig elektrische automarkt in 2035

Het ING (13 juli 2017) heeft onderzoek gedaan naar hoe zij denken dat de automarkt zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Hun conclusie: over 18 jaar worden er alleen nog maar elektrische auto's gebouwd.

Er zijn meerdere redenen. Om te beginnen wordt er volgens ING nog teveel vastgehouden aan de verbrandingsmotor en de ontwikkeling daarvan. Dit is het gevolg van het feit dat Europeanen op dit moment enorm goed zijn in verbrandingsmotoren, maar er wordt teveel gefocust op het houden van die koppositie in de wereld. Als de verbrandingsmotor relevantie verliest, kan alle energie straks voor niets geweest zijn. Als auto's op termijn alleen nog elektromotoren nodig hebben, wordt het lastig. Een elektromotor is veel minder complex, en dus is er voor de ING ook minder kans voor Europese fabrikanten om zich te onderscheiden ten opzichte van de rest van de wereld.

Bovendien zullen fabrikanten elektrische onderdelen zoals batterijen proberen de ontwikkeling en productie van aandrijflijnen naar zich toe te trekken. Op dit moment heeft Amerika 10% van het marktsegment voor batterijen van elektrische auto's in handen, terwijl 55% in China en 31% in Japanse en/of Koreaanse handen is. Slechts 3% van de huidige markt is in Europese handen.

Eerste elektrische auto in massaproductie

Model 3 maakt elektrisch rijden bereikbaar voor velen. De meest betaalbare Tesla, Model 3 kan tot 345 km rijden op een volle acculading en zal verkrijgbaar zijn voor 35.000 USD1 (voor belastingvoordelen). (Bron: Tesla, jul. 2017)

Verkoop stekkerauto's daalt 22 procent

Nederland loopt flink achter in Europa als het gaat om de verkoop van (deels) elektrisch aangedreven auto's. In bijna alle EU-landen steeg de verkoop van stekkerauto's, maar in Nederland zakte die met 22 procent in. Dat blijkt uit cijfers van de Europese ACEA, de branchevereniging van Europese autofabrikanten, die een ranglijst publiceerde met landen waar de meeste auto's met (deels) elektrische aandrijving werden verkocht.

Nederland staat in absolute aantallen weliswaar op een zesde plaats in de ranglijst, maar het aantal verkochte nieuwe stekkerauto's daalde met 22 procent naar 2690.
Dat komt omdat de fiscale voordelen voor het leasen van een plug-in eind vorig jaar definitief werden afgeschaft, legt directeur Clem Dickman van marktonderzoeker Aumacon uit. Die regeling werd eind 2015 al versoberd, maar ook vorig jaar konden leaserijders nog tegen een lager bijtellingstarief een plug-in hybride leasen. Nederland was jarenlang voorloper op het gebied van plug-ins, vertelt Dickman. "Maar nu moet je constateren dat dit vooral aan de 6 miljard subsidies lag", zegt hij. (Bron: RTLZ, 10 nov. 2017)

Verkoop elektrische auto's stevig in de lift

De verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto's in Nederland zat afgelopen jaar stevig in de lift. Ten opzichte van een jaar eerder steeg de verkoop met maar liefst 132 procent, zo blijkt uit verkoopcijfers die de Europese brancheorganisatie ACEA publiceerde. Ook binnen de gehele Europese Unie (EU) was er sprake van een stevige stijging.

In Nederland werden in 2017 bijna 10.000 nieuwe volledig elektrisch aangedreven auto's verkocht. Een jaar eerder waren dat er 4268. Binnen de EU werd vorig jaar een groeispurt gemeten van bijna 50 procent tot 133.000 auto's.

Waar de verkoop van elektrische auto's in de lift zat, stagneerde de verkoop van hybride auto's met een stekker. Daar werden er in Nederland nog maar 1158 van verkocht, wat op jaarbasis een daling met bijna 94 procent betekende. (Bron: Frontpage.Fok, 1 feb. 2018)

Elektrisch rijden levert bijdrage aan milieu

Een bijdrage leveren aan het milieu is in Nederland de belangrijkste overweging om voor een elektrische auto te kiezen. Dat met elektrisch rijden geld kan worden bespaard komt in ons land op de tweede plaats, gevolgd door rijplezier.

In Nederland geeft 48 procent van de respondenten aan jaarlijks meer dan € 900 te besparen door elektrisch te rijden. Het optimisme ten aanzien van besparingen lijkt met name veroorzaakt door fiscale voordelen die (volledig) elektrische rijders in Nederland hebben, zie onder. (Bron: ManagerOnline, 9 feb. 2018)

Milieu-investeringsaftrek

Voor de investering in 2018 in een volledig elektrisch aangedreven personenauto kan 36% milieu-investeringsaftrek (MIA) over maximaal € 50.000 worden toegepast. Tot dit bedrag is deze extra investeringsaftrek van 36% – afhankelijk van het toepasselijke belastingtarief – vergelijkbaar met een korting variërend van circa 7% tot 16% op de aanschaffingskosten.
Als wordt geïnvesteerd in een waterstofpersonenauto kan ook gebruik worden gemaakt van de faciliteit van 36% MIA. Daarnaast geldt bij een investering in een waterstofpersonenauto ook nog de mogelijkheid van 75% willekeurige afschrijving (VAMIL). Beide faciliteiten zijn gemaximeerd tot € 50.000.

De hiervoor vermelde investeringsfaciliteiten (36% MIA en 75% VAMIL) gelden ook voor de investering in een volledig elektrische bestelauto, zij het dat per bestelauto hooguit € 75.000 van het investeringsbedrag in aanmerking wordt genomen. (Bron: Flynht, 2 feb. 2018)

Bijtelling op de schop in 2019, feest voorbij

Regeling tot 2019

Er zijn momenteel twee bijtellingscategorieën. Alles wat honderd procent elektrisch rijdt – dus 0 g/km emissie heeft – valt in 2018 in de bijtellingscategorie van 4 procent. Alles met 1 of meer gram CO2-emissie per gereden kilometer valt nu in de bijtellingscategorie van 22 procent. Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast, gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname. Als dat vóór of óp 31 december 2018 gebeurt, geldt het bijtellingspercentage van 2018 dus nog vijf jaar.

Regeling 2019 tot 2021

Maar voor de categorie van 4 procent gaat in 2019 het een en ander wijzigen. Vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent.

Regeling vanaf 2021

Vanaf 2021 betaalt iedereen over de gehele cataloguswaarde 22 procent bijtelling ongeacht de catalogusprijs en ongeacht het soort auto. Dit geldt dus ook voor elektrische auto’s.

(Bron: AutoRAI, 19 mrt. 2018)

NB: Voornoemde regeling raakt vooral Tesla en wordt daarom in de volksmond de 'Tesla-taks' genoemd.

Verplichte laadpalen voor ondernemers

In november 2016 presenteerde de Europese Commissie onder de titel ‘Schone lucht voor alle Europeanen’ een pakket maatregelen om te zorgen dat de EU kan blijven concurreren in het licht van de wereldwijde omschakeling naar schone energie.

Als onderdeel van dit pakket maatregelen is er de richtlijn ‘Energieprestatie van Gebouwen’, die in april van dit jaar werd goedgekeurd door het Europese Parlement.

De richtlijn houdt in dat er in en bij gebouwen meer geïnvesteerd moet worden in energie-efficiënte systemen. Voor nieuwe gebouwen en gerenoveerde panden betekent dit dat vanaf 2020 per 10 parkeerplekken, minstens 1 laadpunt voor elektrische auto’s moet worden geïnstalleerd. Daarnaast moet de bekabeling voor bijkomende laadpunten al aanwezig zijn voor iedere 5 extra parkeerplekken. (Bron: Sprout, 7 mei 2018)

Sterke stijging aantal volledig elektrische auto’s

Op 1 januari 2018 stonden er in Nederland bijna 120 duizend zogenoemde stekkerauto’s geregistreerd. Het aantal volledig elektrisch aangedreven personenauto’s (FEV) groeide van bijna 14 duizend voertuigen op 1 januari 2017 naar bijna 22 duizend aan het begin van dit jaar. Het aantal plug-in hybride voertuigen (PHEV) nam in die periode met 1,6 procent toe naar 97 duizend personenauto’s.

Ondanks deze groeicijfers is slechts 1,4 procent van alle personenauto’s in het totale Nederlandse personenautopark een elektrisch of plug-in hybride voertuig. De groei van het totale park van stekkerauto’s was het laatste jaar minder sterk dan voorgaande jaren. (Bron: CBS, 25 mei 2018)

Autobranche waarschuwt voor tekort laadpalen

Er zijn te weinig laadpalen voor elektrische auto's in Europa en ze zijn bovendien onevenredig verspreid. De Europese autobranchevereniging ACEA denkt dat consumenten daardoor worden afgeschrikt bij het kopen van elektrische auto's.

ACEA wijst erop dat er volgens schattingen van de Europese Commissie minimaal twee miljoen laadpalen nodig zijn in Europa in 2025. De teller blijft nu steken op ongeveer 100.000. (Bron: Europa Nu, 5 jul. 2018)

Laadpalen verplicht voor bedrijven in 2020

Vanaf 2020 moet je als eigenaar van een bedrijfspand met meer dan 10 parkeerplekken investeren in laadpalen* voor elektrische auto’s. Het Europees Parlement komt met deze nieuwe regels.

Veel winkeliers baart deze nieuwe EU regels zorgen en dringen via de belangenvereniging er op aan de regels niet zo strikt toe te passen. Een auto met een conventionele verbrandingsmotor mag niet op de parkeerplaats met een laadpaal staan. Hoe meer parkeerplaatsen met laadpalen, hoe minder het aantal parkeerplaatsen voor reguliere auto’s. (Bron: Ecotap, 1 aug. 2018)

* Meer over (de techniek van) laadpalen treft u aan op de site van AMT.

Elektrische auto verzekeren nog altijd duurder

De premie voor het verzekeren van een elektrische auto is nog altijd hoger dan de premie voor een vergelijkbare auto op benzine. Gemiddeld is de premie voor het verzekeren van een elektrische auto 35 procent hoger dan voor het verzekeren van een auto op benzine.

Wel wordt verwacht dat de premies voor elektrische auto’s in de toekomst omlaag zullen gaan. De regering wil ook dat er vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s rijden. "Om dit te realiseren is het daarom van belang dat de premies voor de verzekeringen van elektrisch auto’s gaan dalen". (Bron: VVPonline, 6 aug. 2018)

Vergroening lease-wagenpark had veel effectiever gekund

Leaserijders konden jarenlang korting krijgen op de bijtelling als ze een zuinige, vaak elektrische, auto kochten, een beleid met een prijskaartje van in totaal 3,7 miljard euro. Die lagere bijtelling leidde weliswaar tot 6 procent minder CO2-uitstoot, maar 'dat had veel meer kunnen zijn', zegt Jordy van Meerkerk, onderzoeker van het Planbureau voor de Leefomgeving. Namelijk 11 procent. Niet alleen kwamen veel elektrische auto's niet in private handen terecht, doordat ze naar het buitenland verdwenen, ook het beleid had beter gekund.

Wat had de overheid kunnen doen? 'In plaats van een procentuele korting een absolute korting geven'. De winst was groter geweest bij absolute korting, waarbij de totale uitstoot van de auto werd belast. Het gevoerde beleid bevoordeelde juist de dure en zware auto's - die kregen relatief meer korting en werden daarmee aantrekkelijker. (Bron: BNR, 25 sep. 2018)

40 procent van automobilisten wil volgende auto elektrisch

Vier op de tien Europese automobilisten wil dat zijn of haar volgende auto elektrisch is of aangedreven wordt door een brandstofcel. Dat wijst op een grote toekomstige vraag.

Gevraagd naar de reden waarom ze nog zo weinig elektrische modellen lanceren, wijzen autobouwers steevast naar de beperkte vraag bij de consument. De fabrikanten gaan uit van een maximaal marktaandeel van 20 tot 25 procent tegen 2025. Maar een enquête door Ipsos Mori onder 4500 Europeanen in negen lidstaten, dat beeld door. Afhankelijk van de lidstaat zegt 24 tot 48 procent van de bestuurders dat ze bij hun volgende aankoop of lease ‘waarschijnlijk’ een elektrisch model verkiezen.

Vooral Italianen en Spanjaarden zijn enthousiast, terwijl de Fransen en Duitsers met 24 en 25 procent het meest terughoudend zijn. Van de respondenten die geen elektrisch voertuig overwegen bij hun volgende aankoop, blijkt de prijs de hoogste drempel, met gemiddeld 65 procent. Dat is een belangrijk punt, want de prijs van de batterijen daalt snel en daardoor kunnen snel meer bestuurders dus een elektrische model overwegen. (Bron: Regionoordpanel: 16 okt. 2018)

Meer e-auto's kost honderden miljoenen

Door de opmars van de elektrische auto loopt de schatkist de komende jaren honderden miljoenen euro’s aan inkomsten mis. Oorzaak is het beleid dat aanschaf en gebruik van de elektrische auto moet stimuleren. Als dat beleid niet verandert, loopt de inkomstenderving voor de fiscus over drie jaar op tot bijna 600 miljoen euro per jaar. Dat komt voor een flink deel doordat elektrische rijders geen brandstofaccijns betalen. (Bron: De Volkskrant, 1 nov. 2018)

Schriftelijke beantwoording Belastingplan 2019

Staatssecretaris Snel van Financiën stuurt de Tweede Kamer schriftelijke antwoorden op de vragen die zijn gesteld tijdens het wetgevingsoverleg van 9 november 2018 over het pakket Belastingplan 2019 en de wet implementatie eerste EU-richtlijn antibelastingontwijkingsrichtlijn (ATAD1). (Bron: Rijksoverheid, 12 nov. 2019)

Gesubsidieerd elektrisch rijden

Over twee jaar en een maand wordt het opeens een stuk goedkoper om in een elektrische auto te rijden. Want particulieren krijgen in 2021 een subsidie van 6000 euro op de aanschaf van een elektrische auto, blijkt uit vertrouwelijke stukken die gisteren naar buiten kwamen.

Die subsidie moet ervoor zorgen dat het prijsverschil tussen een benzineauto en een elektrische kleiner wordt en we massaal aan elektrisch gaan rijden. Maar wat is dat prijsverschil nu en wat is dat straks in 2021? (Bron en meer: NOS, 30 nov. 2018)

Elektrische auto voor de meeste mensen nog steeds te duur

Ondanks alle moeite van de overheid blijken Nederlanders nog zeer weinig gebruik te maken van elektrisch vervoer. Dat blijkt uit de nieuwe Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB, die elk jaar kijkt naar de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden.

Hoewel 37 procent van de Nederlanders interesse heeft in elektrisch rijden, hebben de meesten het benodigde budget er niet voor over. Zij vinden de prijs van minimaal 20.000 euro voor een elektrische auto te hoog. Uit het onderzoek blijkt dat mensen bereid zijn om zo'n 10.000 euro uit te geven. Elektrische auto's zijn vaak meer dan 10.000 euro duurder dan een vergelijkbare brandstofauto. (Bron: NOS, 12 dec. 2018)

Aansluitend een artikel in de Volkskrant (30 jan. 2019) 'Subsidie elektrische auto gaat vooral naar de rijken'.

Benzine- en dieselrijders draaien op voor klimaatplan

Benzine- en dieselrijders dreigen diep in de buidel te moeten tasten om nieuwe miljardensubsidies voor elektrische auto’s te financieren. Zo moet er een ‘innovatietoeslag op bezit’ komen van 2 euro per maand per auto. Ook gaan de motorrijtuigenbelasting en de accijns op brandstof omhoog.

Die voorstellen krijgt het kabinet vandaag aangeboden door de partijen die de afgelopen maanden aan de mobiliteitstafel hebben onderhandeld over het klimaatakkoord. Het kabinet zit flink in haar maag met deze plannen.

Vooral de VVD voelt er niets voor om automobilisten op een dergelijke manier op kosten te jagen. De liberalen hebben volgens ingewijden daarom voorgesteld om in plaats van de innovatietoeslag de nog in te voeren vliegtaks te verhogen van 7 naar 15 euro, zo blijkt uit een concept van de kabinetsreactie die deze site heeft ingezien. (Bron: AD, 21 dec. 2018)

Tesla gooit wereldwijd prijs snelladen omhoog

Tesla, eigenaar van de snellaadstations, heeft over de hele wereld de prijzen fors omhoog gegooid. In sommige regio’s wordt de prijs zelfs verdubbeld. Belgen betalen sinds kort niet meer 23, maar 32 cent.

De opbrengst moet worden gebruikt om het aantal stations uit te breiden. In Nederland zijn er naast de zestien bestaande nog tien stations gepland. België heeft er elf en nog negen in de planning. Vooral in Oost-Europa moeten er stations bijkomen.

Op een kWh kan een elektrische auto zo’n 4 kilometer rijden. Wie voor 1 januari 2017 een Tesla heeft gekocht, kan gratis laden bij de snellaadstations. (De Telegraaf, 21 jan. 2019)

Onderhoudsinterval naar 100.000 kilometer?

De werkplaats gaat ingrijpend veranderen. Het enige wat niemand precies kan voorspellen, is de snelheid waarmee dat gebeurt. De elektrische auto drukt een stempel op werkplaatsen door alle lagen van de autobranche. Van dealerbedrijf tot onafhankelijk autobedrijf.

Op dit moment is het marktaandeel van elektrische auto’s klein. Volgens het meest realistische scenario in het onderzoek, groeit het marktaandeel van ev’s naar 18% in 2030. Dat is al over tien jaar. Als mensen elektrisch rijden omarmen, kan het aandeel groter zijn. Maar ook kleiner als de acceptatie tegenvalt. Hoe groot het marktaandeel ook zal zijn, werkplaatsen gaan de gevolgen van elektrisch rijden voelen.

Een elektrische auto heeft gemiddeld 50% minder onderhoudsuren nodig dan een auto met een verbrandingsmotor. De onderhoudsbehoefte aan de motor is zelfs 75% lager. Alleen onderdelen zoals banden, remmen en het koelsysteem hebben bij een EV ‘gewoon’ onderhoud nodig. (Bron en meer voorspellingen: Amt, feb. 2019)

Amnesty International: Elektrische auto is niet schoon

Geen uitstoot van CO2 moge dan tot de verbeelding spreken, maar anderzijds zijn er onmenselijke omstandigheden bij het ontginnen van de zeldzame metalen die nodig zijn voor voor de accu's van elektrische auto's. Het werk wordt in de mijnen onbeschermd met de handen gedaan wat schadelijk is voor de gezondheid van de volwassenen en kinderen die daar ook blijken te werken.

Amnesty International heeft in maart 2019 de auto-industrie verzocht om binnen vijf jaar te komen tot schone en rechtvaardige energieoplossingen. Niet alleen bij het ontginnen van mijnen, maar ook bij de productie, het hergebruik en het recyclen van accu's.

Kosten elektrisch rijden onbetrouwbaar

Keer op keer kloppen ze niet, de berekeningen die worden gemaakt voor de subsidies van elektrische auto's. Maar hoe die subsidies precies berekend worden, blijft geheim. De Tweede Kamer wil openbaarheid maar die oproep krijgt geen gehoor, bleek op 17 april 2018 tijdens een hoorzitting in de Kamer.

Het geheim beschermen gaat maar door en door. Is dat verstandig voor het kabinet Rutte die de steun van de Kamers uiteindelijk wel nodig heef? Tenslotte, er is een gezegde 'onbekend maakt onbemind'.   

Tekort aan grondstoffen voor auto-batterijen

Tesla (mei 2019) verwacht eerlang een tekort aan nikkel, koper, lithium en andere mineralen die nodig zijn voor batterijen van elektrische auto's. Het tekort geldt wereldwijd.

Elektrische auto's gebruiken twee keer zoveel koper dan auto's met een verbrandingsmotor. In batterijen van Tesla wordt tevens kobalt verwerkt dat met name in Congo wordt gewonnen. Omdat dat land kinderarbeid niet schuwt, wil men er van af.

Autoplan Amsterdam onrealistisch

Het door wethouder Dijksma aangekondigde plan om vanaf 2030 alle benzine- en dieselauto’s te weren uit Amsterdam is onrealistisch. Dat heeft Bovag in diverse landelijke media laten weten. Wat zegt Bovag 3 mei 2019:
  • Er rijden naar verwachting in 2030 nog steeds 7 a 8 miljoen auto’s op brandstof tegen circa anderhalf miljoen elektrische auto’s.
  • Voordat je een wagenpark van 9 miljoen auto’s grotendeels elektrisch hebt, ben je ver voorbij 2030. Te meer daar auto’s gemiddeld wel 18 jaar meegaan tegenwoordig.
  • Zelfs als we vanaf nu alleen maar nieuwe EV’s zouden verkopen, dan heb je na elf jaar (2030) nog steeds maar de helft van het wagenpark vervangen: we verkopen immers grofweg 400.000 nieuwe auto’s per jaar in Nederland.
  • Het is het volstrek onhaalbaar om vanaf nu alleen maar elektrisch auto’s te verkopen, want die auto zijn nog niet in groten getale voorhanden en voor zover ze er al zijn, zijn ze nog te duur voor de particulier.
  • 2050 is een veel realistischer jaartal om naar te streven.

Aantal volledig elektrische auto’s verdubbeld

Nederland telde op 1 januari 2019 bijna 45 duizend volledig elektrische personenauto’s, tweemaal zoveel als een jaar eerder. Het aantal plug-in hybrides nam het afgelopen jaar met ruim 3 procent af tot bijna 94 duizend. Het totale aantal stekkerauto’s – volledig elektrische personenauto’s én plug-in hybrides - nam in 2018 met 16 procent toe. (CBS, 10 mei 2019)

In 2020 elektrische auto goedkoper dan gewone auto

Volgens Autovisie zou vanaf midden 2020 de elektrische auto wel eens goedkoper kunnen zijn dan de 'milieuvervuilende broertjes.' De aanschafprijs is nog altijd een stuk hoger dan de gewone auto, maar daalt wel. Wat wel het goedkoper zijn bepaalt, zijn:
  • Dalende prijzen van batterijen
  • De accubak is niet goedkoper in de aanschaf, maar is dat wel over een langere termijn
  • Lagere onderhoudskosten
  • Een volledig opgeladen accu is vele malen goedkoper dan een volle tank benzine

Elektrische auto, minder werk voor dealer

Door de komst van elektrische auto’s en de populariteit van private lease is er steeds minder werk voor de klassieke autodealers. Het onderhoud in de garages neemt komende tien tot vijftien jaar sowieso af door de komst van elektrische auto’s. Dat komt omdat deze auto's minder bewegende delen hebben, het gevolg is minder onderhoud.

Ook het sleutelen aan auto’s wordt minder, in plaats daarvan moet veel worden doorgemeten en dat kost minder tijd. Wat blijft is het verwisselen van banden, gesteld dat niet wordt gereden met banden die niet lek kunnen worden. Wat ook blijft is het repareren van schades en door het steeds drukkere verkeer zou dat wel eens kunnen toenemen. (Bron: Autoredactie 14 jun. 2019)

Aanpassingen elektrisch rijden

De coalitie zou diverse punten in het akkoord met betrekking tot elektrisch rijden willen aanpassen, aldus bronnen:
  • Het plan om de accijnzen en wegenbelasting (verder) te verhogen gaat waarschijnlijk niet door.
  • Ook de subsidiekorting van 6.000 euro op een EV gaat het wellicht niet door. In plaats daarvan zou het kabinet 3.000 euro subsidie voor ogen hebben.
  • Ook lage bijtelling op elektrische auto’s gaat veranderen. In 2019 is dat nog vier procent tot een aanschafbedrag van max. 50.000 euro. Het kabinet wil dit verhogen naar 8 of 10 procent bijtelling met een max. van 40.000 euro.
En voor alle soorten auto's geldt dat het kabinet een eventuele invoering van rekeningrijden niet uitsluit.

Nederlandse auto op zonne-energie

Het kersverse Nederlandse bedrijf Lightyear heeft ambitieuze plannen: het ontwikkelen en produceren van een gezinsauto die rijdt op zonne-energie, opgewekt door de auto zelf. De plannen zijn veelbelovend, helemaal nu een nog nader te noemen Italiaans designhuis bezig is het ontwerp voor de auto. De realisatie van de auto komt daarmee steeds dichterbij.

Bijzonderheden Lightyear One zijn:
  • actieradius 725 kilometer
  • rijd (deels) op zonne-energie
  • kan ook worden opgeladen bij (snel)laadstations of via een gewoon stopcontact
  • dak en de motorkap voorzien van vijf vierkante meter zonnecellen met veiligheidsglas
  • aandrijving door vier onafhankelijke wielmotoren
  • Voor betere aërodynamica videocamera’s in plaats de traditionele spiegels aan de buitenkant, de achterwielen zijn om die reden deels afgesloten
  • lichtgewicht high-tech-materialen voldoen aan strenge veiligheidsnormen
  • auto kost € 149.000
  • al twee auto's verkocht, rijden binnenkort

Subsidie elektrische auto's levert minder CO2-winst op

De subsidie voor elektrische auto's is een dure maatregel voor het terugdringen van CO2-uitstoot, zegt de Algemene Rekenkamer. Een ton vermeden CO2-uitstoot in 2018 kostte € 2.000. Eerder berekende het kabinet dat die kosten € 300 lager liggen, maar die berekening is volgens de Rekenkamer te optimistisch.

Bijtelling elektrische auto’s omhoog in 2020

De bijtelling voor elektrische auto’s met een maximale cataloguswaarde van € 45.000 gaat in 2020 omhoog van 4 naar 8%. Is de cataloguswaarde hoger dan € 45.000, dan is over het bedrag daarboven de normale bijtelling van 22% van toepassing.
Voor een personenauto tot € 45.000 zal dat circa 1.000 euro per jaar kunnen schelen.

Stel dat iemand in juli 2019 of later dit jaar nog een nieuwe elektrische auto wil aanschaffen, dan wordt de bijtelling toch 8%. Dit komt omdat de levertijd circa 6 maanden duurt en de datum van de aanschaf dus in 2020 plaats vindt.

De bijtelling wordt nog verder verhoogd: 12% in 2021, 16% in 2022 en 17% in 2025. Vanaf 2026 geldt een bijtelling van 22%. Er bestaat dan geen verschil meer tussen de bijtelling van een elektrische en een conventionele auto.

Aantallen elektrische auto's t/m 2019

De verhoging van de bijtelling voor elektrische auto’s (tot € 50.000) van 4% naar 8% maakt dat de verkoopcijfers de pan uit rijzen. In 2019 werden er meer dan 50.000 nieuwe elektrische auto’s verkocht in Nederland, aldus de Bovag. Dat is evenveel als er in 2018 in totaal rondreden in ons land.

Aantal geregistreerde elektrische voertuigen in Nederland (Bron: Nederlandelektrisch.nl)
Aantal per type voertuig 31-dec-2013 31-dec-2014 31-dec-2015 31-dec-2016 31-dec-2017 31-dec-2018 30-nov-2019
Personenauto (FEV) 4.161 6.825 9.368 13.105 21.115 44.984 84.372
Personenauto (E-REV, PHEV) 24.512 36.937 78.163 98.903 98.217 97.702 96.010
Personenauto (FCEV) 30

Omschrijving afkortingen (Bron: Total-edrive.nl, 2019)

FEV: Een Full Electric Vehicle (FEV), ook wel Battery Electric Vehicle (BEV) genoemd, wordt geladen met elektrische stroom en rijdt 100% elektrisch. De laatste jaren groeit de populariteit van deze auto’s snel. Dit komt niet alleen doordat de capaciteit van de batterij sterk is verbeterd, maar ook door de fiscale voordelen die gelden voor de aanschaf en het rijden met een FEV. Deze voordelen gelden namelijk niet of nauwelijks meer voor een PHEV.
Voorbeelden van een FEV zijn onder andere de Renault Zoe en de Nissan Leaf. Beiden auto’s hebben een bereik tot 230 kilometer. De Tesla Model S100 D heeft het grootste bereik met tot wel 500 kilometer.

EREV: Net als FEV auto’s rijdt de Extended Range Electric Vehicle (EREV) ook volledig op stroom. Het verschil? De EREV heeft een kleine brandstofmotor aan boord voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Deze brandstofmeter kan de accu bijladen. In dit geval gebruik je dus wel benzine of diesel, maar alleen om ervoor te zorgen dat je elektrisch kunt blijven rijden.
Een voorbeeld van een EREV is de Opel Ampera.

PHEV: Een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) combineert net als een hybride auto een brandstofmeter met een elektrische aandrijving. Het verschil met een hybride auto? De PHEV heeft een stekkeraansluiting voor het laden van de batterij. Het elektrische bereik van deze auto varieert van 20 tot 40 kilometer.
Een voorbeeld van een PHEV auto is de Mitsubishi Outlander PHEV.

FCEV: Tot slot is er de Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV), ook wel brandstofcelauto genoemd. Deze auto beschikt over een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit en waterdamp. De elektriciteit wordt gebruikt om een elektromotor aan te drijven en de waterdamp verdwijnt uit de uitlaat.
In Nederland worden er op dit moment 2 FCEV-modellen aangeboden: de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo.

Run op elektrische auto's

Per 1 januari 2020 gaat de fiscale bijtelling voor zakelijk bereden elektrische auto’s van vier naar acht procent. Dat zorgt voor een laatste run op elektrische auto's.

Dat meldt brancheorganisatie BOVAG. In de eerste drie weken van december 2019 was ongeveer de helft van alle verkochte nieuwe auto's volledig elektrisch aangedreven. Over heel 2019 worden meer dan 50.000 elektrische auto’s geregistreerd.

BOVAG schat dat de totale autoverkopen in 2019 uitkomen op 430.000 tot 440.000 stuks. Dat betekent dat van alle nieuw aangeschafte auto's dit jaar zo'n twaalf procent elektrisch is. Rond de jaarwisseling rijden er ook meer elektrische auto's rond dan zgn. 'plug-in hybrides'. Voor 2020 verwacht BOVAG dat er zo'n 40 à 50.000 nieuwe stekkerauto's (elektrisch en hybride) bijkomen op de Nederlandse wegen.

Gemiddeld zijn er in 2019 maandelijks zo’n 1200 (semi)publieke laadpalen geplaatst, inclusief snellaadstations. Dat zijn er flink meer dan vorig jaar, toen er maandelijks nog geen 300 laadpunten bij kwamen.

Dringen bij laadpaal, die onbelast verstrekt mag worden

“Dringen bij laadpaal” luidt een kop in de Telegraaf, waarbij Automotive Nederland aangeeft, dat er veel te weinig laadpalen voor de elektrische auto van de zaak worden geïnstalleerd ten opzichte van de behoefte. Volgens ALD komen er nu 23 laadpalen per dag bij, maar dat zou het zesvoudige moeten zijn. Het aanschaffen van een laadpaal moet niet zo’n probleem zijn. De werkgever mag deze voorziening immers onbelast verstrekken en eventueel verruilen met bruto loon. Maar hoe zit het met de beschikbaarheid van parkeerplaatsen en de toenemende laadpaaltirannie, die gewone auto’s verdrijft van hun parkeerplaatsen?

Beantwoording vragen fiscale stimulering elektrische auto

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën heeft vragen beantwoord naar aanleiding van de brief van de Algemene Rekenkamer over de fiscale stimulering van elektrische auto’s: De fiscale maatregelen zijn (Bron: CM, 13 feb. 2020)

Bpm

Tot en met 2024 blijven emissievrije auto’s vrijgesteld van het betalen van bpm. Vanaf 2025 moet een vaste voet van 360 euro (prijzen 2019) per auto betaald worden.

Mrb personenauto’s (EV en PHEV)

Het nihiltarief in de mrb voor een personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer wordt verlengd tot en met 2024. In 2025 geldt voor deze personenauto een mrb-tarief van 25 procent van het dan geldende reguliere mrb-tarief. Na 2025 geldt ook voor emissievrije personenauto’s het dan geldende reguliere mrb-tarief. Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van 0 – 50 gram geldt tot en met 2024 een mrb tarief van 50 procent van het dan geldende reguliere mrb-tarief. In 2025 wordt dit tarief verhoogd naar 75 procent van het geldende reguliere mrb-tarief en vanaf 2026 geldt voor deze categorie personenauto’s het reguliere mrb-tarief. Deze wijziging geldt niet alleen voor personenauto’s, maar ook voor bestelauto’s, bestelauto’s ingericht voor het vervoer van een gehandicapte persoon, motorrijwielen, vrachtauto’s, rijdende winkels, autobussen en buitenlandse motorrijtuigen.

Bijtelling

In 2020 wordt de bijtellingskorting voor zakelijke emissievrije voertuigen ten opzichte van Autobrief II afgebouwd van 18 naar 14 procent-punt. De cap, de maximale cataloguswaarde waarover het verlaagde bijtellingspercentage geldt (uitgezonderd waterstof zonnecelauto’s), wordt bovendien aangescherpt van 50.000 euro naar 45.000 euro. In de jaren na 2020 blijft een verlaagd bijtellingspercentage voor emissievrije auto’s gelden, waarbij zowel de bijtellingskorting als de cap regelmatig worden aangescherpt. Vanaf 2026 geldt het normale bijtellingspercentage van 22 procent ook voor emissievrije voertuigen en is dus ook de cap niet meer van toepassing.

Accijns

De accijns op diesel wordt zowel in 2021 als in 2023 met 1 cent per liter verhoogd.

Mrb bestelbus ondernemers

De huidige korting op de mrb voor bestelbussen van ondernemers wordt geleidelijk verminderd. De mrb stijgt per bestelbus vanaf 2021 tot en met 2024 met gemiddeld 24 euro per jaar. In 2025 wordt de mrb voor bestelbussen weer met 24 euro per jaar verlaagd.

NB: Lees ook: Stappenplan voor het beheersen van uitstoot van schadelijke stoffen.

Subsidie elektrische auto vanaf zomer 2020

De bedoeling van het kabinet is om kopers van elektrische auto's vanaf zomer 2020 een subsidie te geven van € 4.000. De regeling moet 1 juli 2020 ingaan, momenteel buigt de Tweede Kamer zich over het wetsvoorstel en dan nog de Eerste Kamer.

Er zijn een aantal voorwaarden, deels verkregen uit eerdere slechte ervaringen:
  • Eigenaren die de auto binnen drie jaar doorverkopen, betalen een deel van geld terug.
  • De subsidie kan slechts één keer worden aangevraagd.
  • De auto moet zijn gekocht bij een erkend bedrijf.
  • De actieradius is 120 of meer kilometer per uur*.
(Bronnen: SDU, De Volkskrant e.a.)

* Redactie, 120 kilometer of meer is vanaf zomer 2020 niet meer te meten, de maximum snelheid overdag bedraagt immers 100 km per uur.

Aantallen elektrische auto's in 2020

Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland is voor het eerst de 100 duizend gepasseerd. Op 1 januari 2020 stonden er 107 duizend volledig elektrische auto’s geregistreerd, 62 duizend (140 procent) meer dan in 2019. Het aantal plug-in hybrides daalde met 3 procent naar 91 duizend. (Bron: CBS, 14 apr. 2020)

Elektrische auto na vier jaar al goedkoper dan benzinebroer

Elektrische auto’s zijn nu al vaak goedkoper in het gebruik dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Hoewel de aanschafprijs fors hoger is, zijn andere kosten juist veel lager, waardoor soms al na vier jaar de totale kosten lager uitvallen. Dankzij een subsidie van vierduizend euro die 1 juli 2020 geldt voor particulieren, wordt het gat met brandstofauto’s nog sneller gedicht. (Bron: De Volkskrant, 1 jul. 2020)

Gigafabrieken voor duurzame batterijen in elektrische auto’s

Northvolt is een Zweeds bedrijf, dat batterijen voor onder andere elektrische auto’s maakt. In 2016 richtten twee voormalige managers van de elektrische autofabrikant Tesla het bedrijf op. Het doel: de groenste batterij ter wereld te maken en een van de grootste batterijfabrieken in Europa te bouwen. Dit alles om bij te dragen aan de transitie naar schone energie in Europa. (Bron en meer: ABP, 27 aug. 2020)

Subsidieregeling elektrische auto wijzigt

De subsidieregeling voor particulieren op nieuwe elektrische auto’s is zó succesvol, dat de overheid voor 2020 stopt met die subsidie. Voor het kopen of privé-leasen van een nieuwe elektrische auto kunnen consumenten 4000 euro aan subsidie aanvragen, voor een tweedehands exemplaar is 2000 euro beschikbaar. Het kabinet heeft voor de regeling 250 miljoen euro gereserveerd tot 2025. Dit was afgesproken in het klimaatakkoord.

Het kabinet laat nu in een Kamerbrief weten dat het loket voor nieuwe subsidieaanvragen zo snel mogelijk sluit, omdat de pot geld voor 2020 op is. Het loket gaat dan vanaf 1 januari 2021 weer open. Alle subsidieverzoeken die al zijn ingediend voor uitbetaling in januari 2021, worden wel behandeld.

BOVAG en RAI Vereniging hebben naar eigen zeggen herhaaldelijk gewaarschuwd dat de subsidiepot voor 2020 snel leeg zou zijn. Ze roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen en de financiële speelruimte voor de subsidie beter te benutten. (Bron RTL en derden: 7 okt. 2020)

Tienduizenden elektrische auto’s teruggeroepen vanwege brandgevaar

De accu kan tijdens het opladen of rijden spontaan in brand vliegen, waarschuwen fabrikanten BMW, Hyundai en Ford. De brandweer adviseerde eerder al om elektrische auto’s niet in een parkeergarage op te laden vanwege het grote vuur dat kan ontstaan als de accu vlam vat. Ook circuleren er al langer filmpjes van Tesla’s die plots ontbranden. (Bron: MSN, 16 okt. 2020)

Alle elektrische auto's op een rij 

Het aanbod van elektrische auto's is de afgelopen jaren langzaam toegenomen, maar komt nu in een heuse stroomversnelling. De forse investeringen van de automerken betalen zich nu uit in productiemodellen. Dat zijn niet alleen hele dure elektrische auto's, ook het aanbod betaalbare modellen groeit gestaag. (Bron: ANWB, okt. 2020)

Elektrische auto's worden gestimuleerd door subsidies

Uit een recent onderzoek (oktober 2020) naar de elektrische auto binnen Europa,blijkt dat er volledig gefocust wordt op het vervangen van de brandstofauto in Europa. Dit wordt gestimuleerd door subsidies te verstrekken en de straffen die Europese overheden opleggen aan autofabrikanten (95 gram regeling). Echter wordt er in veel landen soms te weinig gedaan om de overgang naar volledig elektrisch rijden te faciliteren. Zo staan landen als Noorwegen en Zweden bovenaan in de hoeveelheden elektrische auto's die er rondrijden, tevens wordt er minder geïnvesteerd in het uitbreiden van het netwerk van laadpalen, ten opzichte van landen die een minder groot elektrisch marktaandeel hebben. Mijn onderzoek vergelijkt de hoeveelheid laadpalen, elektrische auto's en subsidies per Europees land.

Het volledige artikel is hier terug te vinden.

Hogere bijtelling elektrische auto vanaf 2021

In 2021 gaat de bijtelling voor een elektrische auto naar 12 procent over de eerste 40.000 euro cataloguswaarde. Als de auto duurder is, geldt over het meerdere het normale bijtellingspercentage van 22 procent. Vanaf 2022 gaat de bijtelling naar 18 procent over de eerste 40.000 euro. Vanaf 2023 is er geen verschil meer tussen de bijtelling voor elektrische auto’s en auto’s die fossiele brandstof moeten tanken.

Voor een waterstofauto, of een elektrische auto met geïntegreerde zonnepanelen, geldt de lagere bijtelling wel over de gehele catalogusprijs, op voorwaarde dat de auto voldoet aan de definitie die in 2020 geldt voor de milieu-investeringsaftrek. Zo mag het accupakket geen lood bevatten en moeten de zonnepanelen een vermogen hebben van ten minste 1 kilowattpiek. (Bron: Payrolltotaal e.a., 2020

Door subsidies rijdt ‘welgestelde accountant’ nu elektrisch

In een gesprek met de Telegraaf pleit Bovag-voorzitter Han ten Broeke voor een andere vorm van autobelasting. De subsidies op elektrische auto’s zijn nu vooral terechtgekomen bij mensen met dikbetaalde banen, zoals accountants, aldus Ten Broeke. (Bron: Fiscaalvanmorgen, 18 mrt. 2021)

Laadpaal thuis: wat kost het en wat heeft u nodig?

Wanneer u een leaseauto heeft (of beter gezegd een auto van de zaak) dan mogen alle daarmee samenhangende kosten worden vergoed door de werkgever of bij een “eigen zaak” mogen deze kosten als bedrijfskosten worden afgetrokken van de winst.

Een laadpaal bij huis en de installatie kunnen dus als kosten worden opgevoerd en mogen ook door de werkgever worden vergoed.
Is de werkgever niet genegen om de volledige kosten te vergoeden, dan kunnen deze kosten ook verruild worden met bruto loon, wat altijd nog minimaal 36,93% oplevert of bij een hoger inkomen bijna 50%.

Ook de kosten van het laden van de auto kunnen worden afgeschreven of door de werkgever worden vergoed.

Wat zijn die kosten en hoe kunt u die berekenen?

Als u een garage of oprit bij uw huis heeft, kunt u een eigen laadpaal of wandlader  laten plaatsen. De voordelen van thuis laden zijn groot: laden is goedkoper, er is altijd plek en het is aantrekkelijk in combinatie met zonnepanelen. Opladen via een gewoon stopcontact is niet veilig en wordt daarom afgeraden.

U bent zo’n € 1500 tot € 2000 kwijt om thuis een laadpaal of wandlader te laten plaatsen. Dat is inclusief de kosten van het aanpassen van de meterkast (de lader krijgt een eigen groep). De prijs van de laadpaal hangt af van het vermogen: laadpalen met een hoog vermogen (11 of 22 kW) laden sneller, maar zijn ook duurder. Check van tevoren of uw meterkast geschikt is voor een laadpaal met een hoger vermogen. 

Check uw stroomaansluiting

Sommige oudere huizen hebben 1-fase-aansluiting (meestal 1x25A). Daarop kunt u maximaal een 3,7 kW laadpaal installeren. Daarmee laadt u thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kunt u een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kunt u 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.

Als u géén 3-fasen-aansluiting heeft, kunt u uw netbeheerder vragen om uw aansluiting te verzwaren. De kosten daarvoor hangen af van de kabels die nodig zijn. Als die al tot in uw huis liggen, zijn de kosten lager. Moeten de kabels nog tot uw meterkast worden aangelegd, dan zullen de kosten hoger worden. Kiest u voor een 3x25A-aansluiting, dan kost het eenmalig tussen de 200 euro en 1200 euro. Kiest u voor een nog zwaardere 3x35A-aansluiting, dan kunnen de kosten oplopen tot ruim 1600 euro (bron MilieuCentraal). 

De jaarlijkse kosten voor de aansluiting blijven gelijk, tenzij u een 3x35A-aansluiting neemt. Dan betaalt u op jaarbasis zo’n 600 euro meer dan voor een 3x25A-aansluiting.

Hoe lang duurt laden aan een laadpaal?

Hoe lang het opladen duurt, hangt af van het vermogen van de laadpaal, hoe leeg de accu is en hoe snel uw auto kan laden. Als u thuis laadt, speelt ook uw stroomaansluiting een rol. In de praktijk komt een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW neer op 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur heeft u er dus 100 tot 300 km bij. Met een snellader kunt u de accu in minder dan 40 minuten opladen van 10 procent tot 80 procent. Snelladen gaat echt snel tot de accu voor 80 procent vol is, daarna gaat het minder snel. Op ev-database.nl kunt u zien hoe snel elk model kan opladen.

Een auto van de zaak thuis opladen?

Voor leaserijders zijn er tegenwoordig slimme laadpunten, waarmee het mogelijk is om gegevens over de hoeveelheid geladen stroom direct door te sturen voor verrekening. U krijgt de kosten voor de 'zakelijke' stroom vergoed, zonder een declaratie bij uw werkgever in te dienen. Als u zakelijk least en de elektrische auto thuis oplaadt, is het verstandig hierover goede afspraken te maken.

Eigen bedrijf

Wanneer u een eigen bedrijf heeft, maak dan een acceptabele berekening voor de Belastingdienst.

U kunt daarvoor een formule gebruiken door vast te stellen, wat het gemiddelde verbruik per kilometer is van uw specifieke merk en het aantal kilometers dat u per periode rijdt. Zie hieronder Het verbruik elektrische auto's.
Het meest variabele deel  is het gemiddelde energietarief. U zult dat van de factuur van de energiemaatschappij moeten halen. Daarbij zult u ook de kosten van de laadpaal en eventueel de investeringskosten van de zonnepanelen en installatie, ongeveer 5% per jaar als kosten kunnen opvoeren .

Een dergelijke berekening is altijd enigszins discutabel, maar NB zonder een duidelijke onderbouwing van de kosten, vraagt u om problemen met de Belastingdienst.

Het verbruik van elektrische auto’s

Kilometer per kWh / kWh per 100 kilometer

Ook bij elektrische auto’s druk je het verbruik uit in het aantal kilometer dat je rijdt per energie-eenheid. Alleen is die energie-eenheid geen liter benzine of diesel, maar een kilowattuur, afgekort kWh. In veel gevallen wordt het net iets anders geformuleerd: het aantal kWh dat nodig is om 100 kilometer te rijden. Je leest dan bijvoorbeeld: ‘14 kWh per 100 km’.

Net als bij auto’s op benzine of diesel, is het verbruik van een elektrische auto afhankelijk van een aantal punten, bijvoorbeeld het gewicht en het vermogen van de motor. De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar. Een gemiddeld gezin verbruikt per jaar ongeveer 3.300 kWh per jaar. Wil je weten hoeveel je voor die stroom betaalt, vermenigvuldig dan het aantal kWh met de prijs die je per kWh betaalt. Bijvoorbeeld: 1.500 kWh x € 0,52 = € 780 per jaar, of € 65 per maand. Die € 0,52 is overigens een voorbeeld van een standaard stroomtarief, ofwel het laadtarief dat je betaalt als je je auto thuis oplaadt aan je eigen laadpaal.

Bekende elektrische auto’s en hun verbruik

Wil je weten hoeveel populaire elektrische auto’s verbruiken? Hieronder zie je het verbruik van een paar bekende modellen:

  • Kia Niro: 171 Wh/km
  • Fiat 500e 3+1 24 kWh: 159 Wh/km
  • Peugeot e-208: 158 Wh/km
  • Skoda Enyaq iV 80: 183 Wh/km
  • Tesla Model 3: 151 Wh/km
  • Volkswagen ID3 Pro Performance: 166 Wh/km
  • Volvo XC40 Recharge Pure Electric: 200 Wh/km

Niet elke auto gaat dus even efficiënt op met z'n stroom. Natuurlijk maakt gewicht uit, maar dat een Tesla voorlopig nog efficiënter met stroom omgaat dan een Volvo, is duidelijk.

Invloed op je verbruik

Het verbruikscijfer van een auto is altijd een gemiddelde. De Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld 14,9 kWh per 100 kilometer. Maar in sommige situaties is die zuiniger en in andere juist minder zuinig. Er is namelijk een aantal factoren dat invloed heeft op het verbruik van een auto:

  • Het vermogen van de motor
  • Het gewicht van de auto
  • De vorm van de auto
  • De banden van de auto
  • Het rijgedrag van de bestuurder

Het vermogen van de auto speelt de grootste rol. Een snelle sportauto verbruikt nu eenmaal een stuk meer dan een gewone auto. En ook het gewicht heeft flink invloed op het verbruik. Zo is een zware SUV een stuk minder zuinig dan een klein stadsautootje. Verder hebben de vorm en de banden invloed op het verbruik en heb je ook als bestuurder een deel in de hand; je kunt ‘zuinig rijden’.

Zo rijd je zuinig in een elektrische auto

Door zuinig te rijden gebruik je minder stroom. Dat is goed voor het milieu én je bespaart geld. Zo rijd je zuinig:

Rem je auto zo veel mogelijk af door het gas los te laten in plaats van door te remmen. Zo gebruik je minder stroom om weer meer vaart te krijgen. En gaat een deel van de energie die vrijkomt tijdens het minderen van vaart, weer terug in de accu: ‘regeneratief remmen’, heet dat.

Rijd met een gelijkmatige snelheid, bijvoorbeeld door cruise control te gebruiken en afstand te houden tot de auto voor je.

Gebruik je airco en verwarming zo min mogelijk.

In veel elektrische auto’s kun je zien hoe zuinig je rijdt. Gebruik die informatie om te leren zuiniger te rijden.

  • Zorg dat je bandenspanning niet te laag is: rijden op banden met een te lage spanning kost meer stroom.
  • Haal bagage die je niet nodig hebt uit je auto, dat scheelt gewicht. En dus stroom.

Zakelijke leaserijders hoeven per 2025 nog niet verplicht over te stappen op een elektrische auto.

Dat bericht De Telegraaf. Het kabinetsplan om werknemers met een leaseauto in een EV te zetten is van de baan.
Eén van de plannen van Klimaatminister Rob Jetten (D66) was om per 2025 de zakelijke leaserijder verplicht in een elektrische auto te laten rijden. De Telegraaf begrijpt nu van Haagse bronnen dat dat plan het niet gehaald heeft. De 'EV-verplichting' lijkt daarmee van de baan.
Het plan zou gesneuveld zijn toen uit doorrekeningen van het ministerie van Financiën bleek dat het €4,5 miljard tot €5 miljard in de Nederlandse schatkist zou schelen, onder andere omdat er door deze verplichte overstap minder accijns en btw binnengehaald worden. Dat gat wilde men vervolgens dichten door de bpm op nieuw brandstofauto's stevig te verhogen, maar dat leidde tot weerstand binnen de coalitie.

'Werkgevers, verplicht het niet alsnog'

Brancheorganisatie Bovag vindt dat werkgevers op de hoogte moeten zijn van deze verandering en hun werknemers niet alsnog moeten verplichten om elektrisch te gaan rijden. Die oproep heeft te maken met de subsidieplannen, die alleen voor gebruikte elektrische auto's gaan gelden. Bovag-voorzitter Han ten Broek verklaart volgens De Telegraaf: "Er wordt door het kabinet slechts €600 miljoen uitgetrokken voor gebruikte auto’s. Dat doet niets voor de nieuwverkoop van elektrische auto’s. Daarom is het ook logisch de normering niet langer verplicht te stellen.”