Voor mijn werk moet ik telefonisch bereikbaar zijn. Welke vergoeding kan ik krijgen?

Vraagbaak  |  zo 5 feb 2017  |  Trefwoorden: , ,

Vraag

Voor mijn werk moet ik tijdens werkuren telefonisch bereikbaar zijn. Ook moet ik bij klanten een authentificatiecode kunnen ontvangen. Nu moet ik ook tijdens bereikbaarheidsuren mijn prive mobiel gebruiken. Wat zou de vergoeding hiervoor totaal kunnen zijn. Ik werk parttime, van 4 tot 17 uur per week bij deze organisatie. 

Antwoord

Ik begrijp dat u geen stand-by vergoeding krijgt, maar wel beschikbaar moet zijn. Het lijkt er op dat de telefoonkosten voor 100% (dus ook de privé kosten) mogen worden vergoed, omdat aannemelijk is dat de telefoon minstens voor 10% (of meer) zakelijk wordt gebruikt.

Er zijn dus 4 mogelijkheden 
1.      De werkgever vergoedt alle telefoonkosten
2.      De werkgever vergoedt uitsluitend de zakelijke kosten
3.      De werkgever vergoedt in principe alle kosten, maar beiden besluit u om deze te verruilen met bruto loon
4.      De werkgever vergoedt de kosten uit de vrije ruimte van de WKR.