Waarom modernisering van arbeidsvoorwaarden hoog op de agenda van iedere organisatie moet staan

Opinie  |  do 18 nov 2021  |  Bron: Merknemers.nu & HR-Praktijk  |  Auteur: Esther Flipse  |  Trefwoorden: , , , , ,

Veruit de meeste organisaties worden op dit moment geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt. Het werkloosheidscijfer daalt, terwijl de vacaturegraad maar blijft toenemen. Hoe word en blijf je als werkgever aantrekkelijk op de veranderende arbeidsmarkt? En niet alleen aantrekkelijk, maar ook wendbaar?

Wendbaarheid is een van de belangrijkste thema’s van de 21e eeuw. De wereld verandert in een steeds hoger tempo. Ineens is er, sinds de coronapandemie, sprake van structureel thuiswerken. En dat heeft enorm veel impact op de bestaande regelingen en manier van werken. Hoe ga je om met de thuiswerkregeling en thuiswerkplek? Zijn mijn mobiliteitsregelingen nog wel passend? Hoe kan ik mijn medewerkers optimaal bedienen en hoe sluit dit aan bij de zorgplicht die ik als werkgever heb?

Meerdere factoren impact op beloningsbeleid

Aantrekkelijk werkgeverschap koppelen aan een wendbaar beleid is een uitdaging, maar ook zeker een mooie kans. De invloed van de coronapandemie is een recent voorbeeld, maar ook groei- en krimpdoelstellingen, harmonisaties, verantwoord ondernemen en andere bedrijfsdoelstellingen hebben impact op het beloningsbeleid. Daarnaast zijn ook doelstellingen met betrekking tot vitaliteit en duurzame inzetbaarheid relevant.

Wendbaar beloningsbeleid

Organisaties zullen zich steeds sneller moeten aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden en individuele wensen van de medewerkers. Dat betekent als werkgever: continu vernieuwen om aantrekkelijk en onderscheidend te blijven op de arbeidsmarkt. De sleutel tot aantrekkelijk werkgeverschap is niet soft. De oplossing zit hem voornamelijk in het aanbieden van een modern en wendbaar beloningsbeleid: beleid dat zich aanpast aan de omstandigheden. Werknemers hechten veel waarde aan arbeidsvoorwaarden, vooral als het gaat om de secundaire- en tertiaire arbeidsvoorwaarden die hen persoonlijk aanspreken. Het is dus van belang dat organisaties hier zo effectief en efficiënt mogelijk op kunnen inspelen.

Ben jij benieuwd hoe zo’n oplossing er voor jouw organisatie uit kan zien? Volg dan de Masterclass modern belonen voor onderscheidend werkgeverschap van Merknemers.
Lees meer

Esther Flipse

Esther Flipse Meer info

Esther is consultant eigentijds beloningsbeleid.
Hoe ziet eigentijds beloningsbeleid eruit en wat zijn innovatieve, slimme manieren om het werkgeversmerk te versterken? Met mijn meer dan 20 jaar ervaring heb ik veel organisaties geholpen om deze vragen in te vullen, maar ook om de doorstap naar de communicatie te maken.
Mijn specialisatie is het realiseren van een doelgericht en eigentijds beloningsbeleid. Ik ben de perfecte partner voor organisaties die medewerkers zien als hun belangrijkste kapitaal. Samen met mijn klanten, de organisatie èn medewerkers, ontwikkel ik een beloningsbeleid dat past bij hun persoonlijke situatie en de bedrijfsvoering. Uitgangspunt is het realiseren van oplossingen zonder de risico’s van onvoorspelbare kosten.
Ik bedien organisatie van 10 tot 10.000 medewerkers in diverse branches. De organisaties hebben allen één ding gemeen; zij hebben ‘goed werkgeverschap’ hoog in het vaandel.

Achtergrond
Ik ben al meer 20 jaar actief als consultant het gebied van moderniseren en flexibiliseren van arbeidsvoorwaarden. Ik ben in 2000 gestart als account-manager bij FreeBeans. Vanaf 2015, na de verkoop van FreeBeans, ben ik als consultant gaan werken bij verschillende organisaties w.o. Benify en Tasper. In 2017 ben ik gestart als zelfstandig ondernemer met mijn bedrijf Merknemers en ben verbonden aan HR-kiosk.